22van 22
Helv
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.803 berichten
- 12 februari 2024 14:14
1K
added
2.5K
prices
100
info pages
25K
reviews
1K
posts
12 februari 2024 14:14
In het draadje over exacte kleuren zijn twee concrete voorstellen over basiskleuren naar voren gekomen:
- a) Voeg de basiskleuren violet en lila samen tot paars;
b) Voeg de basiskleuren olijf samen met groen - Sta 4 of 5 basiskleuren toe i.p.v. de huidige beperking tot 2 (+ evt extra voor opdrukken)
Ad 1) Het veld "basiskleur" is bedoeld om makkelijk zegels te kunnen zoeken. In de West-Europa en de VS (bron van de grote catalogi) herkennen we 11 basiskleuren:
rood, blauw, geel, groen, zwart, wit, paars, roze, oranje, bruin en grijs.
Het lijkt logisch deze aan te vullen met goud en zilver (i.v.m. de gouden en zegels en "lijsten" om zegels die soms in het zilver en soms in het goud zijn) en met "meerkleurig".
Ad 2. Voor zegels zonder opdruk worden nu maximaal twee basiskleuren toegelaten, zijn het er meer dan moet de zegel "meerkleurig" worden genoemd.
Voor zoeken op kleur zou het handig kunnen zijn om meer kleuren toe te staan.
In the thread about exact colors, two concrete proposals about basic colors emerged:
- a) Combine the basic colors violet and lilac into purple;
b) Combine the basic colors olive with green - Allow 4 or 5 basic colors instead of the current limitation of 2 (+ possibly extra for prints)
Ad 1) The "basic color" field is intended to make it easy to search for stamps. In Western Europe and the US (source of the large catalogues) we recognize 11 basic colours:
red, blue, yellow, green, black, white, purple, pink, orange, brown and gray.
It seems logical to supplement this with gold and silver (in connection with the gold stamps and "frames" around stamps that are sometimes in silver and sometimes in gold) and with "multi-colored".
Ad 2. A maximum of two basic colors are now permitted for stamps without print. If there are more, the stamp must be called "multi-colored".
For color searches it could be useful to allow more colors.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtLoriot
VIP
- 640 berichten
- 12 februari 2024 18:55
250
added
100
prices
100
info pages
500
posts
12 februari 2024 18:55
Allow 4 or 5 basic colors instead of the current limitation of 2 (+ possibly extra for prints)
basic: should be exact.
Better check a proposal twice to avoid any errors or loops.
And who will make any improvements, including transferring the no longer existing basic colors violet and lilac to the exact colors?
Bericht is in het Engels
Vertaal naar NederlandsSta 4 of 5 basiskleuren toe in plaats van de huidige beperking van 2 (+ eventueel extra voor prints)
basis: moet exact zijn.
Controleer een voorstel beter twee keer om fouten of lussen te voorkomen.
En wie gaat eventuele verbeteringen doorvoeren, waaronder het overbrengen van de niet meer bestaande basiskleuren violet en lila naar de exacte kleuren?
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtHelv
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.803 berichten
- 12 februari 2024 19:30
1K
added
2.5K
prices
100
info pages
25K
reviews
1K
posts
12 februari 2024 19:30
basic: should be exact.
Geen idee wat jij in het Engels te zien krijgt, maar ik heb geschreven wat ik bedoel.
De achtergrond hiervan is dat sommige zegels duidelijk "discrete" kleuren hebben, bijvoorbeeld rood, geel en blauw, maar binnen de huidige regels meerkleurig genoemd moeten worden.
Als meer dan twee basiskleuren worden toegelaten is de gedachte dat het zoeken makkelijker wordt.
De achtergrond hiervan is dat sommige zegels duidelijk "discrete" kleuren hebben, bijvoorbeeld rood, geel en blauw, maar binnen de huidige regels meerkleurig genoemd moeten worden.
Als meer dan twee basiskleuren worden toegelaten is de gedachte dat het zoeken makkelijker wordt.
And who will make any improvements, including transferring the no longer existing basic colors violet and lilac to the exact colors?
In dit geval kunnen de basiskleuren lila en violet eenvoudig worden samengevoegd tot paar/purple/purper/poupre
De kleur olijf is wat lastiger, maar het voorstel is om deze samen te voegen met groen.
De kleur olijf is wat lastiger, maar het voorstel is om deze samen te voegen met groen.
basic: should be exact.
I have no idea what you will see in English, but I have written what I mean.
The background to this is that some stamps clearly have "discrete" colors, for example red, yellow and blue, but must be called multi-colored within the current rules.
If more than two basic colors are allowed, the idea is that the search will become easier.
The background to this is that some stamps clearly have "discrete" colors, for example red, yellow and blue, but must be called multi-colored within the current rules.
If more than two basic colors are allowed, the idea is that the search will become easier.
And who will make any improvements, including transferring the no longer existing basic colors violet and lilac to the exact colors?
In this case, the basic colors lilac and violet can easily be combined into pair/purple/purple/poupre
The color olive is a bit more difficult, but the suggestion is to merge it with green.
The color olive is a bit more difficult, but the suggestion is to merge it with green.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtRaoul62
TOP
- Catalogus beheerder
- 4.085 berichten
- 12 februari 2024 20:49
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
12 februari 2024 20:49
#2221857 is wellicht een mooi voorbeeld. Zonder persoonlijk te gaan. Puur didactisch.
De regel is nu '2 Basiskleuren'. Vandaar werden bij dit item, terecht, de 3 aangemerkte kleuren vervangen door 'Meerkleurig'.
Echter, de basis van dit item is een zegel met 2 duidelijk te onderscheiden kleuren (Olijf en Blauw). Daarbovenop werd een rode opdruk geplaatst.
Daarom durf ik voor te stellen om 3 Basiskleuren toe te laten. Vooral om bij die items waar dit nodig is om een speciaal kenmerk te kunnen laten opvallen (een kader in goudkleur of zilverkleur, een opdruk in een bepaalde kleur, een achtergrond die in de serie terugkeert maar telkens in een ander kleur).
Een item met 2 basiskleuren, en daarbovenop een rode, groene, blauwe of zwarte opdruk, komt wel meer voor. Met de kleuren maak je het zoeken (filteren) gemakkelijker. Met de eigenschap 'Meerkleurig' ben je eigenlijk niks.
Waar het (oorspronkelijk) item meer dan 2 kleuren bevat wordt het dan wel meerkleurig. Voor zoiets gebruik je andere filtermogelijkheden.
De moederzegel van het didactisch voorbeeld, #729039, kan wel gevonden worden via Basiskleur. De zelfde zegel, met opdruk, niet.
Je kan het ingewikkeld maken:
Max 2 Basiskleuren, tenzij er een kader, achtergrond of opdruk meespeelt. Dan mag je uitzonderlijk een derde Basiskleur toevoegen.
Bij Meerkleurig mag een extra basiskleur worden toegevoegd vwb kader, achtergrond of opdruk.
Of eenvoudig eenvoudig houden:
Max 3 Basiskleuren. Daar boven is het altijd Meerkleurig.
Uitzonderlijk vwb kader, achtergrond of opdruk mag naast Meerkleurig een bijkomende Basiskleur worden toegevoegd.
Bij de ingewikkelde versie zou discussie kunnen ontstaan wat nu wel of niet als kader of achtergrond wordt beschouwd. Of waarom er items zijn met drie basiskleuren die worden goedgekeurd, en items met drie basiskleuren waar die worden verwijderd om er Meerkleurig van te maken. Beter al die onnodige discussies vermijden. Mijn voorkeur is daarom de eenvoudige versie.
Daarmee nauw samenhangend vind ik het ook belangrijk om duidelijk te maken waar het veld Basiskleur voor dient: filteren en zoeken. Naar de hoofdzaak in de postzegelcatalogus (vandaar ook nominale waarde enkel bij de hoofdzaak).
De scope bepalen (waar wel, en waar niet invullen).
De bijzaak (FDC, EDB, EDK, Maximumkaart, ...) vind je door de hoofzaak te trechteren (op de bijzaak staat altijd minstens één item uit de hoofdzaak), om van daaruit via Uitgifte te komen tot die FDC, EDB, Maximumkaart of whatever.
Door de scope te beperken (zoals we dat voor dezelfde reden doen met Nominale waarde) verhoog je de effectiviteit. Je zoekt (filtert) in minder grote groepen, die je vlotter kunt overzien.
Om dezelfde reden hebben we het speciale filter 'Standaard' in de postzegelrubriek: kleinere selecties, overzichtelijk, van waaruit 'de rest' vlot bereikbaar is.
Een veld hoeft niet altijd en overal ingevuld te zijn als het er niet toe doet (en vooral niet als het daardoor voor overbodige ballast zorgt).
Er zijn andere velden waar het er wél toe doet (er zijn bv. nog altijd meer dan 11.000 items die het zonder Uitgifte moeten doen).
Of er nu minder Basiskleuren moeten beschikbaar zijn in de keuzelijst? Voor mij niet. De lijst is best overzichtelijk. Misschien is het met bepaalde beperktere capaciteiten wat moeilijk om een lijst van 16 items te overzien ... het zou kunnen.
Olijf lijkt me geen groen, en ook geen bruin.
Lila lijkt mij eerder lichtpaars. Lichtrood staat er niet in. Lila kan dus wel weg, eventueel.
De regel is nu '2 Basiskleuren'. Vandaar werden bij dit item, terecht, de 3 aangemerkte kleuren vervangen door 'Meerkleurig'.
Echter, de basis van dit item is een zegel met 2 duidelijk te onderscheiden kleuren (Olijf en Blauw). Daarbovenop werd een rode opdruk geplaatst.
Daarom durf ik voor te stellen om 3 Basiskleuren toe te laten. Vooral om bij die items waar dit nodig is om een speciaal kenmerk te kunnen laten opvallen (een kader in goudkleur of zilverkleur, een opdruk in een bepaalde kleur, een achtergrond die in de serie terugkeert maar telkens in een ander kleur).
Een item met 2 basiskleuren, en daarbovenop een rode, groene, blauwe of zwarte opdruk, komt wel meer voor. Met de kleuren maak je het zoeken (filteren) gemakkelijker. Met de eigenschap 'Meerkleurig' ben je eigenlijk niks.
Waar het (oorspronkelijk) item meer dan 2 kleuren bevat wordt het dan wel meerkleurig. Voor zoiets gebruik je andere filtermogelijkheden.
De moederzegel van het didactisch voorbeeld, #729039, kan wel gevonden worden via Basiskleur. De zelfde zegel, met opdruk, niet.
Je kan het ingewikkeld maken:
Max 2 Basiskleuren, tenzij er een kader, achtergrond of opdruk meespeelt. Dan mag je uitzonderlijk een derde Basiskleur toevoegen.
Bij Meerkleurig mag een extra basiskleur worden toegevoegd vwb kader, achtergrond of opdruk.
Of eenvoudig eenvoudig houden:
Max 3 Basiskleuren. Daar boven is het altijd Meerkleurig.
Uitzonderlijk vwb kader, achtergrond of opdruk mag naast Meerkleurig een bijkomende Basiskleur worden toegevoegd.
Bij de ingewikkelde versie zou discussie kunnen ontstaan wat nu wel of niet als kader of achtergrond wordt beschouwd. Of waarom er items zijn met drie basiskleuren die worden goedgekeurd, en items met drie basiskleuren waar die worden verwijderd om er Meerkleurig van te maken. Beter al die onnodige discussies vermijden. Mijn voorkeur is daarom de eenvoudige versie.
Daarmee nauw samenhangend vind ik het ook belangrijk om duidelijk te maken waar het veld Basiskleur voor dient: filteren en zoeken. Naar de hoofdzaak in de postzegelcatalogus (vandaar ook nominale waarde enkel bij de hoofdzaak).
De scope bepalen (waar wel, en waar niet invullen).
De bijzaak (FDC, EDB, EDK, Maximumkaart, ...) vind je door de hoofzaak te trechteren (op de bijzaak staat altijd minstens één item uit de hoofdzaak), om van daaruit via Uitgifte te komen tot die FDC, EDB, Maximumkaart of whatever.
Door de scope te beperken (zoals we dat voor dezelfde reden doen met Nominale waarde) verhoog je de effectiviteit. Je zoekt (filtert) in minder grote groepen, die je vlotter kunt overzien.
Om dezelfde reden hebben we het speciale filter 'Standaard' in de postzegelrubriek: kleinere selecties, overzichtelijk, van waaruit 'de rest' vlot bereikbaar is.
Een veld hoeft niet altijd en overal ingevuld te zijn als het er niet toe doet (en vooral niet als het daardoor voor overbodige ballast zorgt).
Er zijn andere velden waar het er wél toe doet (er zijn bv. nog altijd meer dan 11.000 items die het zonder Uitgifte moeten doen).
Of er nu minder Basiskleuren moeten beschikbaar zijn in de keuzelijst? Voor mij niet. De lijst is best overzichtelijk. Misschien is het met bepaalde beperktere capaciteiten wat moeilijk om een lijst van 16 items te overzien ... het zou kunnen.
Olijf lijkt me geen groen, en ook geen bruin.
Lila lijkt mij eerder lichtpaars. Lichtrood staat er niet in. Lila kan dus wel weg, eventueel.
#2221857 might be a good example. Without going in person. Purely didactic.
The line is now '2 Basic Colors'. That is why the 3 colors mentioned in this item were, rightly, replaced by 'Multi-coloured'.
However, the basis of this item is a seal with 2 clearly distinguishable colors (Olive and Blue). A red print was placed on top.
That is why I dare to propose allowing 3 basic colors. Especially in order to make a special feature stand out for those items where this is necessary (a frame in gold or silver color, a print in a certain color, a background that returns in the series but always in a different color).
An item with 2 basic colors, and on top of that a red, green, blue or black print, is more common. The colors make searching (filtering) easier. The 'Multi-coloured' property is actually of no use to you.
Where the (original) item contains more than 2 colors, it will become multi-colored. For something like this you use other filter options.
The mother seal of the didactic example, #729039 , can be found via Basic color. The same stamp, with overprint, not.
You can make it complicated:
Max 2 Basic colors, unless a frame, background or print is involved. Then you may exceptionally add a third basic color.
With Multi-coloured, an extra basic color may be added for the frame, background or print.
Or just keep it simple:
Max 3 Basic colours. Up there it is always Multicolored.
Exceptionally with regard to frame, background or print, an additional Basic color may be added in addition to Multi-coloured.
With the complicated version, discussion could arise as to what is or is not considered a framework or background. Or why there are items with three basic colors that are approved, and items with three basic colors that are removed to make them Multicolor. Better avoid all those unnecessary discussions. My preference is therefore the simple version.
Closely related to this, I also think it is important to make it clear what the Basic Color field is for : filtering and searching. To the main item in the stamp catalog (hence face value only for the main item).
Determine the scope (where to fill in and where not to fill in).
You can find the side item (FDC, EDB, EDK, Maximum card, ...) by funneling the main item (the side item always contains at least one item from the main item), and from there via Issue to arrive at that FDC, EDB, Maximum card or whatever.
By limiting the scope (as we do with Nominal Value for the same reason) you increase effectiveness. You search (filter) in smaller groups that you can oversee more easily.
For the same reason we have the special 'Standard' filter in the stamp section: smaller selections, well-organized, from which 'the rest' is easily accessible.
A field does not have to be filled in always and everywhere if it does not matter (and especially not if it causes unnecessary ballast).
There are other fields where it does matter (e.g. there are still more than 11,000 items that have to do without Issue).
Whether fewer Basic colors should be available in the selection list? Not for me. The list is quite clear. Maybe it's a bit difficult with certain more limited abilities to oversee a list of 16 items... it could be.
Olive doesn't look green to me, nor brown.
Lilac looks more light purple to me. Light red is not included. So Lila can leave, if necessary.
The line is now '2 Basic Colors'. That is why the 3 colors mentioned in this item were, rightly, replaced by 'Multi-coloured'.
However, the basis of this item is a seal with 2 clearly distinguishable colors (Olive and Blue). A red print was placed on top.
That is why I dare to propose allowing 3 basic colors. Especially in order to make a special feature stand out for those items where this is necessary (a frame in gold or silver color, a print in a certain color, a background that returns in the series but always in a different color).
An item with 2 basic colors, and on top of that a red, green, blue or black print, is more common. The colors make searching (filtering) easier. The 'Multi-coloured' property is actually of no use to you.
Where the (original) item contains more than 2 colors, it will become multi-colored. For something like this you use other filter options.
The mother seal of the didactic example, #729039 , can be found via Basic color. The same stamp, with overprint, not.
You can make it complicated:
Max 2 Basic colors, unless a frame, background or print is involved. Then you may exceptionally add a third basic color.
With Multi-coloured, an extra basic color may be added for the frame, background or print.
Or just keep it simple:
Max 3 Basic colours. Up there it is always Multicolored.
Exceptionally with regard to frame, background or print, an additional Basic color may be added in addition to Multi-coloured.
With the complicated version, discussion could arise as to what is or is not considered a framework or background. Or why there are items with three basic colors that are approved, and items with three basic colors that are removed to make them Multicolor. Better avoid all those unnecessary discussions. My preference is therefore the simple version.
Closely related to this, I also think it is important to make it clear what the Basic Color field is for : filtering and searching. To the main item in the stamp catalog (hence face value only for the main item).
Determine the scope (where to fill in and where not to fill in).
You can find the side item (FDC, EDB, EDK, Maximum card, ...) by funneling the main item (the side item always contains at least one item from the main item), and from there via Issue to arrive at that FDC, EDB, Maximum card or whatever.
By limiting the scope (as we do with Nominal Value for the same reason) you increase effectiveness. You search (filter) in smaller groups that you can oversee more easily.
For the same reason we have the special 'Standard' filter in the stamp section: smaller selections, well-organized, from which 'the rest' is easily accessible.
A field does not have to be filled in always and everywhere if it does not matter (and especially not if it causes unnecessary ballast).
There are other fields where it does matter (e.g. there are still more than 11,000 items that have to do without Issue).
Whether fewer Basic colors should be available in the selection list? Not for me. The list is quite clear. Maybe it's a bit difficult with certain more limited abilities to oversee a list of 16 items... it could be.
Olive doesn't look green to me, nor brown.
Lilac looks more light purple to me. Light red is not included. So Lila can leave, if necessary.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtRaoul62
TOP
- Catalogus beheerder
- 4.085 berichten
- 12 februari 2024 20:56
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
12 februari 2024 20:56
Violet gebruik ik nooit. Zal wellicht iets Noord-Nederlands zijn?
Violet ken ik enkel maar van Schone Schijn, maar da's in een andere rubriek.
Violet ken ik enkel maar van Schone Schijn, maar da's in een andere rubriek.
I never use Violet. Could it possibly be something Northern Dutch?
I only know Violet from Schone Schijn, but that's in a different section.
I only know Violet from Schone Schijn, but that's in a different section.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtaz60
VIP
- 1.280 berichten
- 13 februari 2024 10:51
1K
added
100
info pages
2.5K
reviews
1K
posts
13 februari 2024 10:51
1. Ten aanzien van de kleuren lijkt me, vanuit Nederland bezien, het toevoegen van paars in plaats van violet en lila prima. De vraag is echter of dat voor andere talen ook zo geldt. Zo niet, dan niet doen.
Olijf is volgens mij donker geelgroen. Het heeft voor mij ook iets van een bruine tint. Ik zal die kleur ook niet snel gebruiken, maar er zijn een hoop mensen, die dat wel gedaan hebben. Deze kleur zou ik handhaven. Er is namelijk nooit discussie over geweest. Persoonlijk staat het me niet in de weg, maar ik zal het ook niet missen.
Ik zet nog wel een vraagteken bij wit. Ik denk dat heel veel zegels wel een beetje wit hebben. Het heeft volgens mij alleen zin als er kleurvarianten zijn die verschillen in wit tegenover een kleur. Ik weet niet of die er zijn.
2. Ik kies voor de optie van
Max 2 Basiskleuren, tenzij er een kader, achtergrond of opdruk meespeelt. Dan mag je uitzonderlijk een derde Basiskleur toevoegen.
Bij Meerkleurig mag een extra basiskleur worden toegevoegd vwb kader, achtergrond of opdruk.
Twee basiskleuren lijkt me voldoende om op te zoeken. De extra kleur alleen indien er sprake is van kleurvarianten. Daarmee bedoel ik in dit geval zegels die (vrijwel) identiek zijn en vooral door het genoemde kleurverschil* te onderscheiden zijn. Hieronder dus de door Raoul genoemde situaties.
* Kleurverschil, dus geen nuanceverschil. Dat laatste moet bij de exacte kleur.
* Kleurverschil, dus geen nuanceverschil. Dat laatste moet bij de exacte kleur.
1. With regard to the colors, from the Netherlands' perspective, adding purple instead of violet and lilac seems fine to me. The question, however, is whether this also applies to other languages. If not, then don't do it.
I think olive is dark yellow-green. It also has something of a brown tint to me. I won't be using that color anytime soon, but there are a lot of people who have. I would maintain this color. There has never been any discussion about it. Personally it doesn't bother me, but I won't miss it either.
I still have a question mark about white . I think a lot of stamps have a bit of white in them. I think it only makes sense if there are color variants that differ in white versus a color. I don't know if there are.
2. I choose the
Max 2 Basic colors, unless a frame, background or print is involved. Then you may exceptionally add a third basic color.
With Multi-coloured, an extra basic color may be added for the frame, background or print.
I think two basic colors are enough to look for. The extra color only if there are color variants. In this case I mean stamps that are (almost) identical and can be distinguished mainly by the mentioned color difference*. Below are the situations mentioned by Raoul.
* Color difference, so no nuance difference. The latter must be the exact color.
* Color difference, so no nuance difference. The latter must be the exact color.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtwilfredb
TOP
- Catalogus beheerder
- 554 berichten
- 13 februari 2024 10:55
2.5K
added
25K
prices
25
info pages
50K
reviews
500
posts
13 februari 2024 10:55
Eens met eerste bericht in dit topic.
In mijn eigen postzegel database gebruik ik al vanaf het begin 'paars' als basiskleur, met als exact kleur o.a. 'violet' of 'lila'. Hoewel 'olijf' niet persé altijd 'groen' hoef te zijn, is dat wel de eerste associatie die ik maak voor 'olijf'. We gaan er dus vanuit dat de huidige basiskleur 'Olijf' bedoeld is als 'Groenolijf', en niet bijvoorbeeld als ''Bruinolijf'.
Ik vind het van belang dat de basiskleur(en) gevuld wordt/worden, om zegels terug te kunnen vinden via filters. De combinatie van filteren op basiskleur en nominale waarde is een sterke functie om zegels terug te kunnen vinden.
Agree with the first post in this topic.
In my own stamp database I have been using 'purple' as the basic color from the start, with the exact color being 'violet' or 'lilac', among others. Although 'olive' does not necessarily always have to be 'green', that is the first association I make for 'olive'. We therefore assume that the current basic color 'Olive' is intended as 'Green Olive', and not, for example, as ''Brown Olive'.
I think it is important that the basic color(s) is/are filled in, in order to be able to find stamps via filters. The combination of filtering on basic color and face value is a strong function for finding stamps.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtHelv
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.803 berichten
- 13 februari 2024 21:40
1K
added
2.5K
prices
100
info pages
25K
reviews
1K
posts
13 februari 2024 21:40
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtRaoul62
TOP
- Catalogus beheerder
- 4.085 berichten
- 13 februari 2024 22:17
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
13 februari 2024 22:17
Ja, dat zou denk ik het meest praktische zijn voor gebruikers die zoeken.
Het item maakt deel uit van een serie, met gelijkaardige items. Er staat telkens een andere meerkleurige boodschap op, met een (eenkleurige) achtergrond die voor elk item een andere kleur heeft.
Een kader of een achtergrond. Een telkens terugkerend fenomeen in dezelfde of een andere kleur. Als een rode draad, maar dan niet altijd rood.
Een voorbeeld van een achtergrond/kader is een bloemreeks uit Tunesië.
Bij de muziekinstrumenten is het nog duidelijker.
Een voorbeeld met een goudkleurig of zliverkleurig kader (met telkens dezelfde afbeeldingen, uit Rwanda, met verschillend uitgiftejaar) had ik al gegeven.
In Marokko vind je ook mooie mogelijke toepassing hiervoor. Bij de terugkerende muntenseries. (volgende muntenserie)... of de Koningsreeksen.
In de Arabische Midden-Oosten-gebieden (gekend voor de superproductie van postzegels eind jaren zestig, begin jaren zeventig) zijn er veel voorbeelden te vinden van series met foto's van dieren of schilderijen (meerkleurig), die identiek lijken, behalve de rand (geel vs bruin, goud vs zilver, ...).
De moderne zegels zijn bijna allemaal 'Meerkleurig'. Daar valt niks mee aan te vangen. Door een opvallende (eenkleurige) achtergrond/kader te mogen toevoegen naast het gaatjesvullende Meerkleurig breidt je de functionaliteit van het filter op Basiskleur uit naar de recentere jaren. Optimaal benutten.
Maar eigenlijk is dat geen probleem, want het staat al zo in het handboek.
Het probleem zit bij de actuele beperking van 2 kleuren. Waar heel wat zegels met 2 kleuren terug opduiken met een opdruk (in groen, rood, blauw of zwart).
Een derde kleur => 'Meerkleurig'. Wat zonde is.
Gewoon 3 kleuren toelaten.
Het is vooral bij de oude meuk dat bij zegels 2 kleuren worden gebruikt, met meer kans dat die zegels gerecycleerd worden met een gekleurde opdruk. Of verder hergebruikt worden na bv. een staatsgreep of andere lokale politieke ommezwaai (mits opdruk andere landsnaam of andere munt).
Het item maakt deel uit van een serie, met gelijkaardige items. Er staat telkens een andere meerkleurige boodschap op, met een (eenkleurige) achtergrond die voor elk item een andere kleur heeft.
Een kader of een achtergrond. Een telkens terugkerend fenomeen in dezelfde of een andere kleur. Als een rode draad, maar dan niet altijd rood.
Een voorbeeld van een achtergrond/kader is een bloemreeks uit Tunesië.
Bij de muziekinstrumenten is het nog duidelijker.
Een voorbeeld met een goudkleurig of zliverkleurig kader (met telkens dezelfde afbeeldingen, uit Rwanda, met verschillend uitgiftejaar) had ik al gegeven.
In Marokko vind je ook mooie mogelijke toepassing hiervoor. Bij de terugkerende muntenseries. (volgende muntenserie)... of de Koningsreeksen.
In de Arabische Midden-Oosten-gebieden (gekend voor de superproductie van postzegels eind jaren zestig, begin jaren zeventig) zijn er veel voorbeelden te vinden van series met foto's van dieren of schilderijen (meerkleurig), die identiek lijken, behalve de rand (geel vs bruin, goud vs zilver, ...).
De moderne zegels zijn bijna allemaal 'Meerkleurig'. Daar valt niks mee aan te vangen. Door een opvallende (eenkleurige) achtergrond/kader te mogen toevoegen naast het gaatjesvullende Meerkleurig breidt je de functionaliteit van het filter op Basiskleur uit naar de recentere jaren. Optimaal benutten.
Maar eigenlijk is dat geen probleem, want het staat al zo in het handboek.
Het probleem zit bij de actuele beperking van 2 kleuren. Waar heel wat zegels met 2 kleuren terug opduiken met een opdruk (in groen, rood, blauw of zwart).
Een derde kleur => 'Meerkleurig'. Wat zonde is.
Gewoon 3 kleuren toelaten.
Het is vooral bij de oude meuk dat bij zegels 2 kleuren worden gebruikt, met meer kans dat die zegels gerecycleerd worden met een gekleurde opdruk. Of verder hergebruikt worden na bv. een staatsgreep of andere lokale politieke ommezwaai (mits opdruk andere landsnaam of andere munt).
Yes, I think that would be the most practical for users who are searching.
The item is part of a series with similar items. Each time it has a different multi-coloured message, with a (single-coloured) background that has a different color for each item.
A frame or background. A recurring phenomenon in the same or a different color. Like a common thread, but not always red.
An example of a background/frame is a flower series from Tunisia.
It is even clearer with musical instruments .
I had already given an example with a gold-colored or silver-colored frame (with the same images each time, from Rwanda, with different year of issue).
You will also find great possible applications for this in Morocco. With the recurring coin series . (next coin series )... or the King series .
In the Arab Middle East regions (known for the super production of stamps in the late 1960s and early 1970s) there are many examples of series with photos of animals or paintings (multi-colored), which appear identical except for the border (yellow vs brown, gold vs silver, ...).
The modern stamps are almost all 'Multi-coloured'. Nothing can be done about that. By being allowed to add a striking (single-coloured) background/frame in addition to the hole-filling Multi-coloured, you extend the functionality of the filter on Basic Color to more recent years. Make optimum use.
But that's actually not a problem, because it's already stated in the manual.
The problem lies with the current limitation of 2 colors. Where many stamps with 2 colors reappear with an imprint (in green, red, blue or black).
A third color => 'Multi-coloured'. Which is a shame.
Just allow 3 colors.
Especially with old stuff, 2 colors are used on stamps, with a greater chance that those stamps are recycled with a colored print. Or be further reused after, for example, a coup or other local political change (if printed with a different country name or different currency).
The item is part of a series with similar items. Each time it has a different multi-coloured message, with a (single-coloured) background that has a different color for each item.
A frame or background. A recurring phenomenon in the same or a different color. Like a common thread, but not always red.
An example of a background/frame is a flower series from Tunisia.
It is even clearer with musical instruments .
I had already given an example with a gold-colored or silver-colored frame (with the same images each time, from Rwanda, with different year of issue).
You will also find great possible applications for this in Morocco. With the recurring coin series . (next coin series )... or the King series .
In the Arab Middle East regions (known for the super production of stamps in the late 1960s and early 1970s) there are many examples of series with photos of animals or paintings (multi-colored), which appear identical except for the border (yellow vs brown, gold vs silver, ...).
The modern stamps are almost all 'Multi-coloured'. Nothing can be done about that. By being allowed to add a striking (single-coloured) background/frame in addition to the hole-filling Multi-coloured, you extend the functionality of the filter on Basic Color to more recent years. Make optimum use.
But that's actually not a problem, because it's already stated in the manual.
The problem lies with the current limitation of 2 colors. Where many stamps with 2 colors reappear with an imprint (in green, red, blue or black).
A third color => 'Multi-coloured'. Which is a shame.
Just allow 3 colors.
Especially with old stuff, 2 colors are used on stamps, with a greater chance that those stamps are recycled with a colored print. Or be further reused after, for example, a coup or other local political change (if printed with a different country name or different currency).
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtIs het raar als ik zeg dat deze subjectieve manier van kleurbepaling niet meer van deze tijd is ?
Kleur kan prima in absolute waarden (nummerieke) worden bepaald.
Uiteindelijk kan je bepalen uit hoeveel procent de kleuren op een afbeelding bestaan.
De basis kleur is dan ook niet zo moeilijk meer te bepalen.
Natuurlijk moet je wel afspraken maken hoe dit dit uitvoer (apparatuur, calibrate scanner).
Kleuren
Kleur kan prima in absolute waarden (nummerieke) worden bepaald.
Uiteindelijk kan je bepalen uit hoeveel procent de kleuren op een afbeelding bestaan.
De basis kleur is dan ook niet zo moeilijk meer te bepalen.
Natuurlijk moet je wel afspraken maken hoe dit dit uitvoer (apparatuur, calibrate scanner).
Kleuren
In een bitmap kan elke pixel slechts één kleur bevatten.
Een veelgebruikt kleursysteem om kleuren in afbeeldingen vast te leggen is het RGB (Red, Green, Blue) systeem.
Met deze drie hoofdkleuren kan, in verschillende verhoudingen, elk denkbare kleur worden gemaakt. Per hoofdkleur heeft het RGB systeem 8 bits (= 1 byte) ter beschikking.
Een bit heeft de waarde 0 of 1. Zo kunnen per kleur 2 ^ 8 = 256 gradaties van die kleur gemaakt worden.
Omdat de kleur van een pixel is opgebouwd uit rood, groen en blauw wordt het totaal aantal mogelijke kleuren per pixel 256 x 256 x 256 = 16,7 miljoen kleuren.
Dit soort 24 bits (3 x 8) afbeeldingen wordt ook wel true color afbeeldingen genoemd.
Zie hieronder een voorbeeld van een eenvoudige kleuren dominatie bepaling.
https://g.co/gemini/share/427166f8a8a0
PS dit is slechts een voorbeeld, met een niet gecalibreerde scanner, dus val nu niet gelijk over de uitkomst van de kleur analyse.
Een veelgebruikt kleursysteem om kleuren in afbeeldingen vast te leggen is het RGB (Red, Green, Blue) systeem.
Met deze drie hoofdkleuren kan, in verschillende verhoudingen, elk denkbare kleur worden gemaakt. Per hoofdkleur heeft het RGB systeem 8 bits (= 1 byte) ter beschikking.
Een bit heeft de waarde 0 of 1. Zo kunnen per kleur 2 ^ 8 = 256 gradaties van die kleur gemaakt worden.
Omdat de kleur van een pixel is opgebouwd uit rood, groen en blauw wordt het totaal aantal mogelijke kleuren per pixel 256 x 256 x 256 = 16,7 miljoen kleuren.
Dit soort 24 bits (3 x 8) afbeeldingen wordt ook wel true color afbeeldingen genoemd.
Zie hieronder een voorbeeld van een eenvoudige kleuren dominatie bepaling.
https://g.co/gemini/share/427166f8a8a0
PS dit is slechts een voorbeeld, met een niet gecalibreerde scanner, dus val nu niet gelijk over de uitkomst van de kleur analyse.
Is it strange if I say that this subjective way of determining color is outdated?
Color can easily be determined in absolute values (numerical).
Ultimately you can determine what percentage the colors in an image consist of.
The basic color is therefore not that difficult to determine.
Of course you have to make agreements about how this will be done (equipment, calibrate scanner ).
To colour
Color can easily be determined in absolute values (numerical).
Ultimately you can determine what percentage the colors in an image consist of.
The basic color is therefore not that difficult to determine.
Of course you have to make agreements about how this will be done (equipment, calibrate scanner ).
To colour
In a bitmap, each pixel can contain only one color.
A commonly used color system to capture colors in images is the RGB (Red, Green, Blue) system.
With these three main colors, in different proportions, any color imaginable can be created. The RGB system has 8 bits (= 1 byte) available per main color.
A bit has the value 0 or 1. This means that 2 ^ 8 = 256 gradations of that color can be created per color.
Because the color of a pixel is made up of red, green and blue, the total number of possible colors per pixel is 256 x 256 x 256 = 16.7 million colors.
This type of 24 bit (3 x 8) images is also called true color images.
See below an example of a simple color dominance determination.
https://g.co/gemini/share/427166f8a8a0
PS this is just an example, with a non- calibrated scanner, so don't immediately jump over the outcome of the color analysis.
A commonly used color system to capture colors in images is the RGB (Red, Green, Blue) system.
With these three main colors, in different proportions, any color imaginable can be created. The RGB system has 8 bits (= 1 byte) available per main color.
A bit has the value 0 or 1. This means that 2 ^ 8 = 256 gradations of that color can be created per color.
Because the color of a pixel is made up of red, green and blue, the total number of possible colors per pixel is 256 x 256 x 256 = 16.7 million colors.
This type of 24 bit (3 x 8) images is also called true color images.
See below an example of a simple color dominance determination.
https://g.co/gemini/share/427166f8a8a0
PS this is just an example, with a non- calibrated scanner, so don't immediately jump over the outcome of the color analysis.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtHelv
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.803 berichten
- 14 februari 2024 00:51
1K
added
2.5K
prices
100
info pages
25K
reviews
1K
posts
14 februari 2024 00:51
Is het raar als ik zeg dat deze subjectieve manier van kleurbepaling niet meer van deze tijd is ?
Nee dat is niet heel raar.
Natuurlijk moet je wel afspraken maken hoe dit dit uitvoer (apparatuur, calibrate scanner).
Zijn er eenvoudige hulpmiddelen om een willekeurige scanner zo te calibreren dat een specifieke zegel op al deze scanners dezelfde resultaten geeft?
Zelf heb ik wat geexperimenteerd met kleurherkenningsapps die werken met de camera van een mobiele telefoon. Tot nu toe allen toegepast op de SG en Mi kleurenwaaiers (uniforme vlakjes) en niet op echte zegels. Ik heb gemerkt dat ondanks de in gebouwde calibratie de externe verlichting een grote rol bljift spelen. Echter met een sterke daglicht lamp krijg ik voor SG geel duidelijk andere RGB waarden dan voor Mi geel. Als ik die vervolgens weer op een website invoer krijg ik redelijk overtuigende resultaten.
SG Geel = RGB (255, 200, 20)
Mi Geel = RGB (255, 255, 10)
De eerste lijkt op RAL 1018, de tweede op RAL 1026.
Hier blijkt ook meteen de subjectieve waarneming weer uit want als ik naar de SG Waaier kijk bij de kleur geel zou ik die zelf eerder onder de basiskleur oranje plaatsen.
Overigens hangen de kleuren die je hier boven ziet weer af van je scherminstellingen, maar er zal wel een duidelijk verschil zijn.
Zelf heb ik wat geexperimenteerd met kleurherkenningsapps die werken met de camera van een mobiele telefoon. Tot nu toe allen toegepast op de SG en Mi kleurenwaaiers (uniforme vlakjes) en niet op echte zegels. Ik heb gemerkt dat ondanks de in gebouwde calibratie de externe verlichting een grote rol bljift spelen. Echter met een sterke daglicht lamp krijg ik voor SG geel duidelijk andere RGB waarden dan voor Mi geel. Als ik die vervolgens weer op een website invoer krijg ik redelijk overtuigende resultaten.
SG Geel = RGB (255, 200, 20)
Mi Geel = RGB (255, 255, 10)
De eerste lijkt op RAL 1018, de tweede op RAL 1026.
Hier blijkt ook meteen de subjectieve waarneming weer uit want als ik naar de SG Waaier kijk bij de kleur geel zou ik die zelf eerder onder de basiskleur oranje plaatsen.
Overigens hangen de kleuren die je hier boven ziet weer af van je scherminstellingen, maar er zal wel een duidelijk verschil zijn.
Is it strange if I say that this subjective way of determining color is outdated?
No, that's not very strange.
Of course you have to make agreements about how this will be done (equipment, calibrate scanner ).
Are there simple tools to calibrate any given scanner so that a specific stamp will give the same results on all of them?
I have experimented with color recognition apps that work with a mobile phone camera. So far only applied to the SG and Mi color charts (uniform areas) and not to real stamps. I have noticed that despite the built-in calibration, external lighting continues to play a major role. However, with a strong daylight lamp I get clearly different RGB values for SG yellow than for Mi yellow. If I then enter that again on a website, I get fairly convincing results.
SG Yellow = RGB (255, 200, 20)
Mi Yellow = RGB (255, 255, 10)
The first resembles RAL 1018, the second resembles RAL 1026.
This also immediately reveals the subjective perception because when I look at the SG Fan with the color yellow, I would rather place it below the basic color orange.
The colors you see above depend on your screen settings, but there will be a clear difference.
I have experimented with color recognition apps that work with a mobile phone camera. So far only applied to the SG and Mi color charts (uniform areas) and not to real stamps. I have noticed that despite the built-in calibration, external lighting continues to play a major role. However, with a strong daylight lamp I get clearly different RGB values for SG yellow than for Mi yellow. If I then enter that again on a website, I get fairly convincing results.
SG Yellow = RGB (255, 200, 20)
Mi Yellow = RGB (255, 255, 10)
The first resembles RAL 1018, the second resembles RAL 1026.
This also immediately reveals the subjective perception because when I look at the SG Fan with the color yellow, I would rather place it below the basic color orange.
The colors you see above depend on your screen settings, but there will be a clear difference.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtJa, er is wel het een en ander voorhanden:
Kijk en lees eens op deze site.
Na de scanner profileren moet het resultaat gelijk zijn (teminste in bits en bytes).
Dan kan de software in iedergeval de kleuren juist bepalen.
Maar wil op het beeldscherm hetzelfde resultaat krijgen, ja dan moet ook het scherm gekalibreerd zijn. Misschien is dit ook wel leuk leesvoer.
Verder doet daarna AI natuurlijk in enkele seconden het meeste werk.
Meet het verschil in dominante kleur en prominente kleuren.
Vergelijkt de kleuren, vindt de afwijkende zegels (en laat ook zien waar de afwijkingen zitten).
Maakt in enkele seconden een digtaal album met ook nog een leuke beschrijving erbij.
Dus ja, het mensenwerk gaat steeds meer verdwijnen, maar er moet wel betrouwbare referentie zijn.
En de gratis AI versies zijn niet de meest betrouwbare bron.
Alleen papier dikte, soort e.d. is nog mensenwerk. :).
Tot slot wij mensen kunnen kleuren niet objectief bepalen, net zo min als temperatuur.
Kijk en lees eens op deze site.
Na de scanner profileren moet het resultaat gelijk zijn (teminste in bits en bytes).
Dan kan de software in iedergeval de kleuren juist bepalen.
Maar wil op het beeldscherm hetzelfde resultaat krijgen, ja dan moet ook het scherm gekalibreerd zijn. Misschien is dit ook wel leuk leesvoer.
Verder doet daarna AI natuurlijk in enkele seconden het meeste werk.
Meet het verschil in dominante kleur en prominente kleuren.
Vergelijkt de kleuren, vindt de afwijkende zegels (en laat ook zien waar de afwijkingen zitten).
Maakt in enkele seconden een digtaal album met ook nog een leuke beschrijving erbij.
Dus ja, het mensenwerk gaat steeds meer verdwijnen, maar er moet wel betrouwbare referentie zijn.
En de gratis AI versies zijn niet de meest betrouwbare bron.
Alleen papier dikte, soort e.d. is nog mensenwerk. :).
Tot slot wij mensen kunnen kleuren niet objectief bepalen, net zo min als temperatuur.
Yes, there are some things available:
Take a look and read this site .
After profiling the scanner, the result should be the same (at least in bits and bytes).
Then the software can at least determine the colors correctly.
But if you want to get the same result on the screen , the screen must also be calibrated. This might also be fun reading material .
Furthermore, AI naturally does most of the work in a few seconds.
Measure the difference in dominant color and prominent colors .
Compares the colors, finds the different stamps (and also shows where the deviations are).
Creates a digital album in a few seconds with a nice description.
So yes, the human work is increasingly disappearing, but there must be a reliable reference.
And the free AI versions are not the most reliable source.
Only paper thickness, etc. is still human work. :).
Finally, we humans cannot determine colors objectively , nor can temperature.
Take a look and read this site .
After profiling the scanner, the result should be the same (at least in bits and bytes).
Then the software can at least determine the colors correctly.
But if you want to get the same result on the screen , the screen must also be calibrated. This might also be fun reading material .
Furthermore, AI naturally does most of the work in a few seconds.
Measure the difference in dominant color and prominent colors .
Compares the colors, finds the different stamps (and also shows where the deviations are).
Creates a digital album in a few seconds with a nice description.
So yes, the human work is increasingly disappearing, but there must be a reliable reference.
And the free AI versions are not the most reliable source.
Only paper thickness, etc. is still human work. :).
Finally, we humans cannot determine colors objectively , nor can temperature.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtaz60
VIP
- 1.280 berichten
- 14 februari 2024 21:32
1K
added
100
info pages
2.5K
reviews
1K
posts
14 februari 2024 21:32
Dank je voor je interessante posts. Het is altijd goed om een aantal vastgeroeste zaken op een andere manier te bekijken. Desondanks wil ik er een paar kanttekeningen bij plaatsen. Ik vrees namelijk dat het voorlopig niet gaat werken. Niet zolang het geen plug-in and play systeem gaat worden en niet als de apperatuur/programmatuur nog (relatief) duur is. Op de eerste plaats hebben we bij de postzegelverzamelaars vooral te maken met de categorieën oud en bejaard. Lang niet iedereen wil of is nog in staat om mee te gaan met recente ontwikkelingen. Dus het zal zeker geen gemeengoed worden, deze techniek. En als het geen gemeengoed wordt, dan blijft de kwaliteit van de scanner en de perceptie van de waarnemer van doorslaggevende aard.
En dan is het de vraag wat deze techniek bijdraagt. In ieder geval nieuwe problemen. Want wat wordt een kleurvariant? Hebben we te maken met een kleurvariant als er één bitje anders wordt? Er zit denk ik al van nature wat afwijkingen in de kleur van alle gedrukte exemplaren van een bepaalde postzegel. Daarnaast wordt er niet door iedereen even zorgvuldig omgesprongen met hun postzegel. Zoals Raoul aangeeft liggen ze bij sommige mensen een lange tijd op de hoedenplank van de auto. Bij een ander liggen ze te verstoffen op een bureau. Er is dus nog steeds ruis.
Ik zie wel een positieve bijdrage bij het bepalen van de kleurverschillen bij de huidige (erkende) kleurvarianten. Ik zie nu voorbeelden op de site waarbij ik denk: 'jongens, het is dat jullie het zeggen, maar ik zie het verschil niet'. Ik denk dat iemand met de door jou aangedragen techniek veel beter in staat zal zijn om in zijn/haar eigen verzameling te bepalen welke kleurvariant(en) er in die verzameling zit of zitten. En dan kom je weer op de essentie van de elders gevoerde discussie. Wat voor zin heeft het om bij iedere zegel aan te geven wat de exacte kleur is? Dus het is mooi dat men door de aangedragen techniek veel objectiever kan bepalen welke kleur een bepaalde zegel heeft. Maar dat draagt nergens aan bij alhoewel een drietal kleurenfanatici doorracen op een doodlopende weg. Het is en blijft leuk en informatief, maar niet functioneel. Iedere keer geven ze aan dat dingen niet kloppen, omdat de perceptie anders is, omdat de verschillende catalogi de kleuren anders interpreteren, maar ze komen maar niet tot de enige juiste conclusie. De conclusie waar jij ook terecht mee besloot:
mensen kunnen kleuren niet objectief bepalen
Thank you for your interesting posts. It is always good to look at some ingrained issues in a different way. Nevertheless, I would like to make a few comments. I'm afraid it won't work for a while. Not as long as it is not going to be a plug-in and play system and not if the equipment/software is still (relatively) expensive. First of all, among stamp collectors we mainly deal with the old and elderly categories. Not everyone wants or is able to keep up with recent developments. So this technique will certainly not become commonplace. And if it does not become commonplace, the quality of the scanner and the perception of the observer will remain decisive.
And then the question is what this technology contributes. In any case, new problems. Because what is a color variant? Are we dealing with a color variant if one bit changes? I think there are already some natural deviations in the color of all printed copies of a particular stamp. In addition, not everyone handles their stamp with the same care. As Raoul indicates, some people leave them on the parcel shelf of their car for a long time. In another they are collecting dust on a desk. So there is still noise.
I do see a positive contribution in determining the color differences in the current (recognized) color variants. I now see examples on the site where I think: 'Guys, you say it, but I don't see the difference'. I think that with the technique you provide, someone will be much better able to determine in his/her own collection which color variant(s) are in that collection. And then you come back to the essence of the discussion elsewhere. What is the point of indicating the exact color of each stamp? So it is great that the technology provided allows us to determine much more objectively what color a particular stamp has. But that doesn't contribute to anything, although three color fanatics continue to race on a dead end. It is and remains fun and informative, but not functional. Every time they indicate that things are not right, because the perception is different, because the different catalogs interpret the colors differently, but they cannot come to the only correct conclusion. The conclusion you also rightly came to:
people cannot determine colors objectively
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtCharles1971
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.845 berichten
- 14 februari 2024 21:48
500
added
1K
prices
5K
reviews
1K
posts
14 februari 2024 21:48
maar ze komen maar niet tot de enige juiste conclusie.
Dit is jouw conclusie
but they just can't come to the one correct conclusion.
This is your conclusion
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtaz60
VIP
- 1.280 berichten
- 14 februari 2024 22:05
1K
added
100
info pages
2.5K
reviews
1K
posts
14 februari 2024 22:05
Hoeft niet de juiste te zijn.
Dat klopt, maar ik denk van wel.
Verder merk ik dat de exacte kleuren belangrijk voor je zijn. Dan heb je ook het recht om je daar sterk voor te maken, zoals ik doe voor de thema's/motieven. Bij Helv vind ik dat lastiger. Ik krijg de indruk dat de verzamelaar Helv hier iets meer de doorslag geeft dan de superbeheerder Helv. Als verzamelaar heeft hij dat recht ook. Als superbeheerder zie ik hem liever bezig met relevantere zaken. Maar niet al te veel kritiek. Er is de laatste tijd veel werk verzet. Daar verdient hij (en het team) een pluim voor.
Verder merk ik dat de exacte kleuren belangrijk voor je zijn. Dan heb je ook het recht om je daar sterk voor te maken, zoals ik doe voor de thema's/motieven. Bij Helv vind ik dat lastiger. Ik krijg de indruk dat de verzamelaar Helv hier iets meer de doorslag geeft dan de superbeheerder Helv. Als verzamelaar heeft hij dat recht ook. Als superbeheerder zie ik hem liever bezig met relevantere zaken. Maar niet al te veel kritiek. Er is de laatste tijd veel werk verzet. Daar verdient hij (en het team) een pluim voor.
Doesn't have to be the right one.
That's right, but I think so.
Furthermore, I notice that the exact colors are important to you. Then you also have the right to advocate for that, as I do for the themes/motifs. I find that more difficult with Helv. I get the impression that the collector Helv is slightly more decisive here than the super manager Helv. As a collector he also has that right. As a super administrator, I prefer to see him busy with more relevant matters. But not too much criticism. A lot of work has been done recently. He (and the team) deserve kudos for that.
Furthermore, I notice that the exact colors are important to you. Then you also have the right to advocate for that, as I do for the themes/motifs. I find that more difficult with Helv. I get the impression that the collector Helv is slightly more decisive here than the super manager Helv. As a collector he also has that right. As a super administrator, I prefer to see him busy with more relevant matters. But not too much criticism. A lot of work has been done recently. He (and the team) deserve kudos for that.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtLoriot
VIP
- 640 berichten
- 14 februari 2024 22:06
250
added
100
prices
100
info pages
500
posts
14 februari 2024 22:06
This is your conclusion . Doesn't have to be the right one. Just give it some time, and just look at the other side every now and then. We'll figure it out with the three of us.
What a pretension!
We have to look at the other side and we don't understand it at all.
I'm afraid it's more of a new try with no results, like so many lately.
Then you'd better meet somewhere separately so we don't have to swallow your insults and your know-it-all.
We have to look at the other side and we don't understand it at all.
I'm afraid it's more of a new try with no results, like so many lately.
Then you'd better meet somewhere separately so we don't have to swallow your insults and your know-it-all.
Bericht is in het Engels
Vertaal naar NederlandsDit is jouw conclusie. Hoeft niet de juiste te zijn. Geef het gewoon wat tijd en kijk af en toe eens naar de andere kant. We komen er wel uit met zijn drieën.
Wat een pretentie!
We moeten naar de andere kant kijken en we begrijpen er helemaal niets van.
Ik ben bang dat het meer een nieuwe poging is zonder resultaat, zoals zo vaak de laatste tijd.
Dan kun je beter ergens apart afspreken, zodat we je beledigingen en je betweters niet hoeven te slikken.
We moeten naar de andere kant kijken en we begrijpen er helemaal niets van.
Ik ben bang dat het meer een nieuwe poging is zonder resultaat, zoals zo vaak de laatste tijd.
Dan kun je beter ergens apart afspreken, zodat we je beledigingen en je betweters niet hoeven te slikken.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtCharles1971
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.845 berichten
- 14 februari 2024 22:08
500
added
1K
prices
5K
reviews
1K
posts
14 februari 2024 22:08
Lekker bezig tapir.
Nice job tapir.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtDankjewel voor je reactie az60 ,
Maar iemand moet eens beginnen met een standaard vastteleggen voor het digitaliseren.
Denk hierbij aan ICC (International Color Consortium) workflow.
Als de wijze van digitaliseren vast is gelegd kan daarna ook digitaal gemeten worden zoals centrering, tandingen, afmetingen enz. De norm vastleggen kost alleen tijd.
Uiteindelijk wordt de apparatuur steeds meer betaalbaar.
Maar wil je de jeugd meekrijgen, dan moet er toch echt iets gebeuren (NVPH?).
Anders gaan postzegelverzamelaars denk ik een uitstervend ras worden.
Ik heb ook geen idee hoe de populatie van postzegelverzamelaars er uit ziet (leeftiijd).
Misschien dat iemand uit de grafische industrie dit wil/kan oppaken.
Omdat ik geen verzamelaar ben (en niet gaat worden) kijk ik er heel anders tegenaan.
Liep tegen diverse inconsitente (nummer systematiek) en andere niet objectieve zaken aan.
En alles handmatig allemaal uit te zoeken zag ik niet zo zitten.
Het heeft me uiteindelijk een week werk gekost om een gehele (!) NVPH verzamelinging in volgorde van de NVPH catalogus te categoriseren , te digitaliseren en gereed te maken voor herschikken in albums. Nu kan in iedergeval zelfs een leek (de familie) alles herleiden naar de NVPH catalogus.
PS, kleurvariant:
Als alles in getallen vast in gelegd kan je natuurlijk gaan denken in standaarddeviaties.
Niet iedere "afwijking" hoef je te kwalificeren als een variant,
Maar iemand moet eens beginnen met een standaard vastteleggen voor het digitaliseren.
Denk hierbij aan ICC (International Color Consortium) workflow.
Als de wijze van digitaliseren vast is gelegd kan daarna ook digitaal gemeten worden zoals centrering, tandingen, afmetingen enz. De norm vastleggen kost alleen tijd.
Uiteindelijk wordt de apparatuur steeds meer betaalbaar.
Maar wil je de jeugd meekrijgen, dan moet er toch echt iets gebeuren (NVPH?).
Anders gaan postzegelverzamelaars denk ik een uitstervend ras worden.
Ik heb ook geen idee hoe de populatie van postzegelverzamelaars er uit ziet (leeftiijd).
Misschien dat iemand uit de grafische industrie dit wil/kan oppaken.
Omdat ik geen verzamelaar ben (en niet gaat worden) kijk ik er heel anders tegenaan.
Liep tegen diverse inconsitente (nummer systematiek) en andere niet objectieve zaken aan.
En alles handmatig allemaal uit te zoeken zag ik niet zo zitten.
Het heeft me uiteindelijk een week werk gekost om een gehele (!) NVPH verzamelinging in volgorde van de NVPH catalogus te categoriseren , te digitaliseren en gereed te maken voor herschikken in albums. Nu kan in iedergeval zelfs een leek (de familie) alles herleiden naar de NVPH catalogus.
PS, kleurvariant:
Als alles in getallen vast in gelegd kan je natuurlijk gaan denken in standaarddeviaties.
Niet iedere "afwijking" hoef je te kwalificeren als een variant,
Thank you for your response az60 ,
But someone needs to start setting a standard for digitization.
Consider ICC (International Color Consortium) workflow .
Once the method of digitization has been determined, digital measurements can then also be taken, such as centering, perforations, dimensions, etc. Establishing the standard only takes time.
Ultimately, the equipment is becoming more and more affordable.
But if you want to get the youth on board, something really has to be done (NVPH?).
Otherwise, I think stamp collectors will become a dying breed.
I also have no idea what the population of stamp collectors looks like (age).
Maybe someone from the graphics industry wants/can take this up.
Because I am not a collector (and am not going to be) I look at it very differently.
Ran into various inconsistent (number system) and other non-objective issues.
And I didn't feel like sorting everything out manually.
It ultimately took me a week of work to categorize an entire (!) NVPH collection in the order of the NVPH catalogue, digitize it and prepare it for rearranging into albums. Now at least even a layman (the family) can trace everything back to the NVPH catalogue.
PS, color variant:
If everything is laid down in numbers, you can of course start thinking in terms of standard deviations .
You do not have to qualify every "deviation" as a variant,
But someone needs to start setting a standard for digitization.
Consider ICC (International Color Consortium) workflow .
Once the method of digitization has been determined, digital measurements can then also be taken, such as centering, perforations, dimensions, etc. Establishing the standard only takes time.
Ultimately, the equipment is becoming more and more affordable.
But if you want to get the youth on board, something really has to be done (NVPH?).
Otherwise, I think stamp collectors will become a dying breed.
I also have no idea what the population of stamp collectors looks like (age).
Maybe someone from the graphics industry wants/can take this up.
Because I am not a collector (and am not going to be) I look at it very differently.
Ran into various inconsistent (number system) and other non-objective issues.
And I didn't feel like sorting everything out manually.
It ultimately took me a week of work to categorize an entire (!) NVPH collection in the order of the NVPH catalogue, digitize it and prepare it for rearranging into albums. Now at least even a layman (the family) can trace everything back to the NVPH catalogue.
PS, color variant:
If everything is laid down in numbers, you can of course start thinking in terms of standard deviations .
You do not have to qualify every "deviation" as a variant,
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtHelv
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.803 berichten
- 15 februari 2024 09:58
1K
added
2.5K
prices
100
info pages
25K
reviews
1K
posts
15 februari 2024 09:58
Daar verdient hij (en het team) een pluim voor.
Dank je voor dit positieve geluid, zeker ook richting het team.
verzamelaar Helv hier iets meer de doorslag geeft dan de superbeheerder Helv.
In dit geval meer de gebiedsbeheerder Helv die steeds moet bepalen of hij de Yvert-kleur of de Michel-kleur moet goedkeuren en dan nog een mismatch ziet/zag met de lokale catalogus. De verzamelaar Helv komt de laatste tijd weinig aan bod.
He (and the team) deserve kudos for that.
Thank you for this positive message, especially towards the team.
collector Helv is slightly more decisive here than the super manager Helv.
In this case, it is more the area manager Helv who always has to determine whether he should approve the Yvert color or the Michel color and then sees/saw a mismatch with the local catalogue. The collector Helv has not been featured much lately.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtIk heb nog even gekeken naar eenvoudige oplossingen voor een kleuren workflow.
Ik denk dat deze oplossing dit verder weinig toelichting nodig heeft.
De meeste (zelfs de wat ouderen) kunnen wel met een mobiel overweg.
Dan heb je in iedergeval een deel van je ICC vastgelegd.
Zou ook fijn zijn voor veiling sites, dan krijg je in iedergeval de juiste kleuren op je scherm te zien.
En als je een indeling wil maken voor kleurvarianten, dan zal je toch eerst een basis zegel(kleur) moeten vastleggen, en dan moeten afspreken welke afwijking (std. deviatie) je als variant gaat aanmerken.
Een scanner zou op dit moment mijn voorkeur hebben, omdat je dan ook iets met kalibratie voor maatvoeringen kan doen ( tanding maten, afmetingen zegels, centrering ).
Misschien dat er liefhebbers zijn die dit bovenstaande kunnen uitwerken vanuit hun vakgebied?
Kan een leuk hobby project zijn.
Kijk ook eens op deze website.
Flatbed scanner.
IPAD - Mobile scanner
I looked at simple solutions for a color workflow.
I think this solution needs little further explanation.
Most (even the older ones) can use a mobile phone.
Then you have recorded at least part of your ICC.
Would also be nice for auction sites, then you will at least see the correct colors on your screen.
And if you want to make a classification for color variants, you will first have to determine a basic seal (color), and then agree on which deviation (std. deviation) you will designate as a variant.
A scanner would be my preference at the moment, because you can also do something with calibration for dimensions (perforation dimensions, dimensions of seals, centering).
Perhaps there are enthusiasts who can elaborate on the above from their field of expertise?
Can be a fun hobby project.
Also take a look at this website .
Flatbed scanner .
IPAD - Mobile scanner
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtHelv
VIP
- Catalogus beheerder
- 1.803 berichten
- 15 februari 2024 11:37
1K
added
2.5K
prices
100
info pages
25K
reviews
1K
posts
15 februari 2024 11:37
De meeste (zelfs de wat ouderen) kunnen wel met een mobiel overweg.
Volgens mij is deze app alleen beschikbaar voor iOS (Apple), wat toch wel een erge beperking is.
In het verleden zijn er programma's geweest die tanding probeerden te bepalen uit een scan. Dat werkte niet heel geweldig in mijn ervaring. Met ML kun je misschien een stap maken, maar je hebt al elektronische tandingmeters die sneller werken dan elke zegel apart in scannen.
Je hebt ook handheld spectrocolormeters:
https://www.pantone.com/eu/en/products/graphics/capsure-with-formula-guide
Ook die zijn te duur, zelfs voor de bovengemiddelde verzamelaar.
De enige mogelijke richting lijkt me scanner calibratie van huis-tuin-en-keuken scanners. Of een robuuste app die zowel beschikbaar is voor Android en iOs. Een probleem wat ik nog zie is bij zegels die twee of drie kleuren combineren.
In het verleden zijn er programma's geweest die tanding probeerden te bepalen uit een scan. Dat werkte niet heel geweldig in mijn ervaring. Met ML kun je misschien een stap maken, maar je hebt al elektronische tandingmeters die sneller werken dan elke zegel apart in scannen.
Je hebt ook handheld spectrocolormeters:
https://www.pantone.com/eu/en/products/graphics/capsure-with-formula-guide
Ook die zijn te duur, zelfs voor de bovengemiddelde verzamelaar.
De enige mogelijke richting lijkt me scanner calibratie van huis-tuin-en-keuken scanners. Of een robuuste app die zowel beschikbaar is voor Android en iOs. Een probleem wat ik nog zie is bij zegels die twee of drie kleuren combineren.
Most (even the older ones) can use a mobile phone.
I think this app is only available for iOS (Apple), which is a serious limitation.
In the past there have been programs that tried to determine perforation from a scan. That didn't work very well in my experience. You may be able to take a step with ML, but you already have electronic perforation meters that work faster than scanning each stamp separately.
You also have handheld spectrocolormeters:
https://www.pantone.com/eu/en/products/graphics/capsure-with-formula-guide
These are also too expensive, even for the above-average collector.
The only possible direction seems to me to be scanner calibration of home-garden-and-kitchen scanners. Or a robust app that is available for both Android and iOS. A problem I still see is with stamps that combine two or three colors.
In the past there have been programs that tried to determine perforation from a scan. That didn't work very well in my experience. You may be able to take a step with ML, but you already have electronic perforation meters that work faster than scanning each stamp separately.
You also have handheld spectrocolormeters:
https://www.pantone.com/eu/en/products/graphics/capsure-with-formula-guide
These are also too expensive, even for the above-average collector.
The only possible direction seems to me to be scanner calibration of home-garden-and-kitchen scanners. Or a robust app that is available for both Android and iOS. A problem I still see is with stamps that combine two or three colors.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele berichtWaarschijnlijk is deze wel bekend bij jullie, maar mocht het niet zo zijn, bij deze.
Ik heb me verder nog niet ingelezen, maar heeft ook iets van kleurherkenning ingebouwd.
En werkt met even zo vlug bezien in de manual ook met een kleurenkaart.
This is probably known to you , but if not, here it is.
I haven't read up on it yet, but it also has some color recognition built in.
And with a quick glance, the manual also works with a color chart.
Bericht is vertaald uit het Engels
Toon originele bericht22van 22