Zoeken

Zoeken in het forum en in de veelgestelde vragen sectie

Veelgestelde vragenBekijk alle veelgestelde vragen

Is LastDodo gratis?

De catalogus bekijken, het beheren van je verzamelingen, zoeklijsten, het openen van een shop en het verkopen van items tot een totale waarde aan verkoopprijzen van 500 euro is  gratis. Wil je voor meer dan 500 euro verkopen of gebruik maken van premium functies zoals het privé maken van je verzameling (onzichtbaar voor anderen) of bulk toevoegen, dan dien je een van de premium abonnementen af te nemen. Bekijk de abonnementen hier.

Is LastDodo een catalogus?

LastDodo is dé catalogus van alles dat wordt verzameld. LastDodo helpt je om je verzamelingen en je zoeklijsten te beheren, een eigen winkeltje te beginnen en in contact komen met andere verzamelaars. We noemen ons daarom ook wel een verzamelaarsplatform. Iedereen kan in de catalogus items toevoegen en wijzigen. Zo maken we samen van LastDodo de meest complete catalogus. Ieder verzamelgebied heeft beheerders die expert zijn op hun gebied. Zij zorgen er voor dat de boel op orde blijft en dat de waarderingen realistisch zijn. Er zijn tientallen rubrieken die snel completer worden. Je kunt daar bij helpen door items die ontbreken toe te voegen.

Kan ik meehelpen?

Graag! Je kunt vooral meehelpen door de catalogus completer en beter te maken. Daar help je alle gebruikers mee. Voeg dus alle items toe die je hebt en die nog niet op LastDodo staan. En controleer of de gegevens van bestaande items kloppen. Als je veel verstand hebt van een bepaald gebied kun je daar beheerder van worden.

Waarom gaat het fout met mijn registratie?

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
  • Gekozen gebruikersnaam bestaat al in ons bestand. Dit kan uiteraard gebeuren met het grote aantal gebruikers bij LastDodo. Kies dan een andere naam, misschien iets langer. Kies zorgvuldig een gebruikersnaam, je accountnaam kun je later niet meer aanpassen en blijft altijd zichtbaar op LastDodo.
  • Gebruikers die in het verleden bij Catawiki (voorganger van LastDodo) of LastDodo een account hebben aangemaakt, proberen soms met hetzelfde mailadres een nieuw account aan te maken. Dit gaat fout, omdat een emailadres slechts éénmalig in ons bestand mag staan.
    Log in met het emailadres en vraag daarbij direct om een nieuw wachtwoord.

Hoe kan ik zoeken in de catalogus?

Klik op de rubriek van je keuze, of doorzoek de catalogus via de zoekbalk. Vul hiervoor een zoekterm in en klik op zoeken. Je kunt de zoekresultaten binnen een rubriek verfijnen door op een of meer van de verschillende eigenschappen te klikken.

Hoe kan ik een item toevoegen aan de catalogus?

Je kunt eenvoudig items aan de catalogus toevoegen. Selecteer hiervoor eerst het juiste verzamelgebied. Kijk vervolgens of het item al aanwezig is. Dit doe je via de zoekfunctie. Het is niet noodzakelijk om de hele titel van een item in te voeren. De zoekfunctie werkt ook op een deel van de titel. Op de rubriekspagina’s zie je in de grijze balk naast de 2 oranje knoppen een knop met "Voeg item toe aan catalogus". Als je deze link aanklikt, kom je op een pagina waar je alle eigenschappen kunt invoeren van het item dat je wilt toevoegen. Je moet hiervoor wel ingelogd zijn. Velden met een sterretje zijn verplicht. Een andere methode is dat je een item zoekt die bijna gelijk is aan het item wat je wilt invoeren. Druk op de oranje knop OPTIES en druk vervolgens op "Kopiëren item". Hiermee kom je in het invoerformulier waar al veel gegevens zijn ingevuld. Controleer en wijzig de gegevens. Heb je de beschrijving afgerond? Klik dan op de knop Toevoegen onderaan de pagina. Je item is nu toegevoegd aan de catalogus!

Hoe kan ik een wijziging in de catalogus aanbrengen?

De catalogus gaat uit van het wiki-principe. Dat wil zeggen dat iedereen de catalogus kan aanvullen en bewerken. Hoe gaat dit in zijn werk? Klik op het item dat je wilt wijzigen op de oranje knop OPTIES en dan op "Wijzigen item". Pas de gewenste kenmerken aan en klik op de knop "Opslaan" onderaan. Je wijzigingen zijn nu doorgevoerd.

Hoe kan ik melden dat een item dubbel in de catalogus staat?

Indien je overtuigd bent dat een item dubbel in de catalogus staat, wijzig dan het item wat zou moeten verdwijnen op de volgende wijze:
Titel (geheel in alle taalvelden) wijzigen in: DOUBLURE xxxxxxxx
(xxxxxxx = catalogusnummer van het item wat moet blijven bestaan)
De betreffende superbeheerders zullen dit regelmatig opschonen.

Hoe kan ik shoppen in de catalogus?

Zoek eerst het item op dat je zou willen kopen. Bij veel items in de catalogus hebben shops dit item te koop staan. Rechts naast de afbeelding staan de shops die het item te koop aanbieden.

Hoe kan ik shoppen in de marktplaats?

Door boven in de zwarte balk te klikken op Marktplaats, krijg je alle rubrieken te zien waar items te koop worden aangeboden.

Je kunt in het zoekveld direct naar een item gaan zoeken of eerst een rubriek kiezen. Daarna werkt het bijna net als in de Catalogus, je kunt op van alles filteren en sorteren, totdat je item hebt gevonden wat je eventueel wilt kopen.

Hoe kan ik zoeken naar een shop?

Door boven in de zwarte balk te klikken op Marktplaats, krijg je alle rubrieken te zien waar items te koop worden aangeboden.


Daarna naar beneden scrollen tot Uitgelichte shops.


Klikken op "Bekijk alle shops"

Nu kun je zoeken op de shopnaam:

Hoe plaats ik een bestelling bij een shop?

Door te klikken op de shop kun je het item in je winkelwagen plaatsen. Vervolgens kun je kijken of die shop meer items, die je zoekt, te koop heeft staan. Uiteindelijk kun je de bestelling afronden via de winkelwagen, rechtsboven naast je avatar.
Of via Mijn winkelwagens:

Hoe werken de winkelwagens?

Door veel te shoppen krijg je meerdere winkelwagens, eentje per shop. De inhoud blijft gewoon staan totdat je besluit om over te gaan tot het daadwerkelijk bestellen van de inhoud van een winkelwagen. Na de bestelling is deze winkelwagen leeg. Maar eventueel aanwezige andere winkelwagens blijven gevuld.

Retour en teruggavebeleid

LastDodo voorziet in een platform waar verkopers items te koop kunnen aanbieden en kopers items van verkopers kunnen bestellen. LastDodo is niet direct betrokken bij de transactie tussen de koper en de verkoper. Je koopt altijd rechtstreeks bij en betaalt altijd rechtstreeks aan de verkoper. We voorzien echter wel in een procedure indien je aankoop bij een verkoper niet naar verwachting verloopt. Als je een probleem met je bestelling hebt, dien je eerst contact op te nemen met de verkoper. Dit kan via een reply op de mail die je van de verkoper kreeg met de factuur of via Mijn Aankopen op onze website, waar je het mailadres van de verkoper kunt zien. Verkopers moeten enkele dagen de tijd krijgen om te proberen het probleem op te lossen. In veel gevallen kunnen problemen met bestellingen rechtstreeks met de verkoper worden opgelost, of kunnen items worden geretourneerd volgens het retourbeleid van de verkoper. 

Na een redelijke periode waarin je de verkoper de mogelijkheid hebt geboden om het probleem op te lossen, kun je via ons via het Contactformulier wijzen op een onopgelost probleem met een bestelling, in het geval van niet-levering, schade, of als een item niet als beschreven door de verkoper is. Wij kunnen in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij een duidelijke wanprestatie van de verkoper, dan contact met de verkoper opnemen en hem / haar aanmanen om het probleem met de koper op te lossen. LastDodo is echter nimmer aansprakelijk voor problemen met een transactie tussen koper en verkoper, en zal een koper hiervoor ook nooit compenseren.

Verzoek om annulering
Alleen de verkoper kan de transacties annuleren. Kopers mogen de verkoper verzoeken om een bestelling te annuleren. 

Een item retourneren
Elke verkoper heeft een eigen retourbeleid die uiteen gezet kan worden in de voorwaarden van de betreffende shop van de verkoper. Niet alle verkopers accepteren retourzendingen.

Als je in de Europese Unie woont, kun je recht hebben op een “bedenktijd” van 14 dagen of een “herroepingsrecht” indien je bij een bedrijfsmatige verkoper hebt gekocht, zodat je het item om elke willekeurige reden terug kunt sturen. 

Hoe open ik een eigen shop?

Iedereen die geregistreerd is bij LastDodo heeft automatisch ook een shop om iets te verkopen.

Hoe plaats ik een item in mijn shop?

Zoek het item op dat je wilt verkopen. Vervolgens druk je op de oranje knop IN SHOP boven in de grijze balk. Daarna bepaal je de conditie, prijs etc. Voegt eventueel nog extra info toe en het liefst ook eigen foto's via de link MEER INFORMATIE. Indien alles is ingevuld, druk dan op de grote oranje knop ITEM TE KOOP AANBIEDEN.
Een item moet daadwerkelijk te koop zijn voor de aangegeven verkoopprijs.
Alle prijzen op LastDodo zijn in euro's (EUR).
Bekijk alle veelgestelde vragen

Populaire forum onderwerpenBekijk het forum

Wellicht vind je je antwoord op het forum. Onze actieve community helpt je graag verder of je antwoord is al eens eerder gesteld en dan heb je zo antwoord.

LastDodo site & appBekijk

Verzamelen algemeenBekijk

Bekijk alle forum rubrieken

Neem contact op

Staat het antwoord er niet bij? Stel je vraag op het forum of als het een persoonlijke vraag betreft, neem dan gerust contact met ons op.

We streven er naar om je mail binnen 48 uur te beantwoorden. Bekijk ondertussen onze veelgestelde vragen