LastDodo

Is LastDodo een catalogus?

LastDodo is dé catalogus van alles dat wordt verzameld. LastDodo helpt je om je verzamelingen en je zoeklijsten te beheren, een eigen winkeltje te beginnen en in contact komen met andere verzamelaars. We noemen ons daarom ook wel een verzamelaarsplatform. Iedereen kan in de catalogus items toevoegen en wijzigen. Zo maken we samen van LastDodo de meest complete catalogus. Ieder verzamelgebied heeft beheerders die expert zijn op hun gebied. Zij zorgen er voor dat de boel op orde blijft en dat de waarderingen realistisch zijn. Er zijn tientallen rubrieken die snel completer worden. Je kunt daar bij helpen door items die ontbreken toe te voegen.

Is LastDodo gratis?

Ja! De catalogus bekijken, het beheren van je verzamelingen, zoeklijsten, het openen van een shop en het verkopen van items is helemaal gratis.

Kan ik meehelpen?

Graag! Je kunt vooral meehelpen door de catalogus completer en beter te maken. Daar help je alle gebruikers mee. Voeg dus alle items toe die je hebt en die nog niet op LastDodo staan. En controleer of de gegevens van bestaande items kloppen. Als je veel verstand hebt van een bepaald gebied kun je daar beheerder van worden.

Hoe kan ik me registreren?

Je kunt aanmelden via de homepage en vervolgens het formulier invullen. Daarna krijg je per mail de bevestiging.

Catalogus

Hoe kan ik zoeken in de catalogus?

Klik op de rubriek van je keuze, of doorzoek de catalogus via de zoekbalk. Vul hiervoor een zoekterm in en klik op zoeken. Je kunt de zoekresultaten binnen een rubriek verfijnen door op een of meer van de verschillende eigenschappen te klikken.

Hoe kan ik een item toevoegen aan de catalogus?

Je kunt eenvoudig items aan de catalogus toevoegen. Selecteer hiervoor eerst het juiste verzamelgebied. Kijk vervolgens of het item al aanwezig is. Dit doe je via de zoekfunctie. Het is niet noodzakelijk om de hele titel van een item in te voeren. De zoekfunctie werkt ook op een deel van de titel.

Op de rubriekspagina’s zie je in de grijze balk naast de 2 oranje knoppen een knop met "Voeg item toe aan catalogus". Als je deze link aanklikt, kom je op een pagina waar je alle eigenschappen kunt invoeren van het item dat je wilt toevoegen. Je moet hiervoor wel ingelogd zijn. Velden met een sterretje zijn verplicht.
Een andere methode is dat je een item zoekt die bijna gelijk is aan het item wat je wilt invoeren. Druk op de oranje knop OPTIES en druk vervolgens op "Kopiëren item". Hiermee kom je in het invoerformulier waar al veel gegevens zijn ingevuld. Controleer en wijzig de gegevens.

Heb je de beschrijving afgerond? Klik dan op de knop Toevoegen onderaan de pagina. Je item is nu toegevoegd aan de catalogus!

Wat betekenen de catalogusprijzen?

De in de catalogus vermelde prijzen geven een indicatie van de waarde van een bepaald item. Die waarde is gekoppeld aan de conditie van het item. Let daarom altijd goed op de beschrijving.

Je kunt zelf een suggestie doen voor een catalogusprijs. Via de oranje knop OPTIES, klikken op "Geef suggestie voor cataloguswaarde". Vervolgens kun je hier realistische prijzen aangeven, plaats er wel een goede argumentatie bij.

Aan welke condities moet het item voldoen in relatie met de cataloguswaarden?

Als je wilt weten aan welke voorwaarden de staat van een item moet voldoen in relatie tot de catalogusprijzen, klik dan op de link "Uitleg condities", die je bij elk item onder de condities vindt.

Hoe kan ik een wijziging in de catalogus aanbrengen?

De catalogus gaat uit van het wiki-principe. Dat wil zeggen dat iedereen de catalogus kan aanvullen en bewerken.

Hoe gaat dit in zijn werk? Klik op het item dat je wilt wijzigen op de oranje knop OPTIES en dan op "Wijzigen item". Pas de gewenste kenmerken aan en klik op de knop "Opslaan" onderaan. Je wijzigingen zijn nu doorgevoerd.

Hoe zijn de rubrieken ingedeeld?

De rubrieken zijn ingedeeld in drie niveaus. Het eerste is het hoofdniveau. Dit zijn algemene thema’s waar veel onder valt. Een niveau dieper wordt een hoofdthema uitgesplitst in subrubrieken. Op het derde en laatste niveau staan de individuele items.

Elk item dat in de catalogus staat, is dus te herleiden tot een algemene rubriek en een subrubriek. Een voorbeeld: Muziek (hoofd) / Artiesten (sub) / The Beatles (individueel).

Ik mis een hoofdrubriek, wat nu?

Mis je een hoofdrubriek? Neem dan contact met ons op zodat we die samen met je kunnen opzetten. Je kunt ook eventueel een vraag hierover stellen op het forum.
Bestaat een hoofdrubriek al, maar mis je een individueel item, dan kun je deze zelf toevoegen.

Waar vind ik de historie van catalogusitems?

Via de oranje knop OPTIES drukken op "Historie" kun je zien wie er allemaal hebben gewerkt aan een item en wat er precies is aangepast. Elke wijziging wordt door de beheerder beoordeeld middels een ‘review’.

We gebruiken kleuren om aan te geven wat de status is daarvan:

Geel = nog geen review
Groen = goedgekeurd na review
Rood = afgekeurd na review (wijziging ongedaan gemaakt)

Hoe kan ik zien wat de status is van een review?

Elke wijziging wordt door de beheerder beoordeeld middels een ‘review’.

We gebruiken kleuren om aan te geven wat de status is daarvan:

Geel = nog geen review
Groen = goedgekeurd na review
Rood = afgekeurd na review (wijziging ongedaan gemaakt)

Afbeeldingen

Zijn afbeeldingen verplicht?

Je kunt een item alleen toevoegen aan de catalogus als je een afbeelding ervan toevoegt aan je beschrijving. Dit heeft twee redenen: het stelt ons in staat te verifiëren of een item echt bestaat en ten tweede maakt het toevoegen van afbeeldingen aan items de site visueel aantrekkelijker.

Aan welke voorwaarden moeten afbeeldingen voldoen?

Onder afbeeldingen verstaan we foto's of scans. LastDodo accepteert alleen bestanden in het formaat .jpg, .gif of.png. We raden je aan om voor een grootte van 700 pixels breed te kiezen. Gebruikers kunnen zo goed inzoomen op de afbeelding.

Mocht er nog geen afbeelding staan bij een item en je wilt er een uploaden die minder breed is dan 700 pixels, doe dat dan gerust, dan is er in elk geval een afbeelding beschikbaar. Dat is beter dan geen.

Controleer voor het uploaden of de foto scherp en duidelijk leesbaar is. Foto's gemaakt met de mobiele telefoon hebben vaak de neiging om een kwartslag gedraaid op de website te komen. Probeer met een simpel bewerkingsprogramma dit te voorkomen.

Mag ik een plaatje van internet gebruiken bij een item dat ik zelf toevoeg aan de catalogus?

Nee, alle afbeeldingen die je in de catalogus zet moet je zelf maken met een scanner of camera. Alleen op die manier weten we voor 100% zeker dat het ingevoerde item bestaat. Daarnaast mag het sowieso niet omdat afbeeldingen van anderen, bijvoorbeeld op het internet, auteursrechtelijk beschermd zijn.

Cataloguswaarde

Hoe komen de catalogusprijzen tot stand?

Beheerders bepalen de catalogusprijzen op basis van hun uitgebreide praktijkervaring. Maar een suggestie doen voor een nieuwe prijs is altijd mogelijk. Dit kan via de oranje knop OPTIES, klikken op "Geef suggestie voor cataloguswaarde". Vervolgens kun je hier realistische prijzen aangeven, plaats er wel een goede argumentatie bij.

Kan ik een prijssuggestie doen voor een item in de catalogus?

Staat er nog geen prijs vermeld bij een item? Dan wordt jouw suggestie meteen vermeld. Later volgt dan een review door de beheerder. Staat er al wel een prijs vermeld, kun je een prijssuggestie doen. Deze wordt pas verwerkt nadat een beheerder deze heeft goedgekeurd.

Waarom is mijn prijssuggestie nog niet zichtbaar?

Als er al een prijs vermeld is bij een item, dan wordt je prijssuggestie eerst ter beoordeling naar de beheerders gestuurd. Na goedkeuring zie je deze bij het item staan. In sommige gevallen nemen we een suggestie niet over.

Verzameling

Hoe voeg ik een item toe aan mijn verzameling?

Zoek het item op dat je wilt opnemen in je verzameling of zoeklijst. Vervolgens druk je op de oranje knop IN VERZAMELING boven in de grijze balk.
Daarna bepaal je de conditie, aantal etc. Voegt eventueel nog extra info toe en het liefst ook eigen foto's via MEER INFORMATIE.
Druk daarna op de grote oranje knop ITEM TOEVOEGEN AAN VERZAMELING.

Hoe plaats ik meerdere items tegelijk in mijn verzameling

Je gaat eerst naar de catalogus en gebruikt de filters om een bepaald deel van de catalogus op het scherm te krijgen. Via het vierkante icoontje rechts boven de afbeelding Bulk toevoegen, krijg je de mogelijkheid om die items te selecteren (vink in vakje rechtsboven van het item) die je wilt gebruiken voor een combinatieaanbieding.
Onderaan het scherm kun je kiezen wat je met de geselecteerde items wilt doen: Verzameling, Zoeklijst of Shop.

Zoeklijst

Hoe plaats ik een item op mijn zoeklijst?

Zoek het item op dat je wilt opnemen in je verzameling of zoeklijst. Vervolgens druk je op de oranje knop IN ZOEKLIJST boven in de grijze balk.
Daarna bepaal je de conditie, aantal etc. Voeg eventueel nog extra info toe en het liefst ook eigen foto's via de link MEER INFORMATIE.
Druk daarna op de grote oranje knop ITEM TOEVOEGEN AAN ZOEKLIJST.

Hoe plaats ik meerdere items tegelijk in mijn zoeklijst?

Je gaat eerst naar de catalogus en gebruikt de filters om een bepaald deel van de catalogus op het scherm te krijgen. Via het vierkante icoontje rechts boven de afbeelding Bulk toevoegen, krijg je de mogelijkheid om die items te selecteren (vink in vakje rechtsboven van het item) die je wilt gebruiken voor een combinatieaanbieding.
Onderaan het scherm kun je kiezen wat je met de geselecteerde items wilt doen: Verzameling, Zoeklijst of Shop.

Kopen

Hoe kan ik shoppen in de catalogus?

Zoek eerst het item op dat je zou willen kopen.
Bij veel items in de catalogus hebben shops dit item te koop staan. Rechts naast de afbeelding staan de shops die het item te koop aanbieden.

Hoe plaats ik een bestelling bij een shop?

Door te klikken op de shop kun je het item in je winkelwagen plaatsen. Vervolgens kun je kijken of die shop meer items, die je zoekt, te koop heeft staan. Uiteindelijk kun je de bestelling afronden.

Hoe werken de winkelwagens?

Door veel te shoppen krijg je meerdere winkelwagens, eentje per shop. De inhoud blijft gewoon staan totdat je besluit om over te gaan tot het daadwerkelijk bestellen van de inhoud van een winkelwagen. Na de bestelling is deze winkelwagen leeg. Maar eventueel aanwezige andere winkelwagens blijven gevuld.

Hoe bekijk ik de status van mijn bestellingen?

Via je Avatar (ronde afbeelding rechtsboven) en Instellingen.
Vervolgens klikken op "Shopaankopen" en krijg je al je shopaankopen te zien, inclusief de status.

Wat zijn de voordelen van kopen bij een Pro-shop?

Pro-shops zijn bedrijfsmatig bezig en hebben ook een registratie bij de Kamer van Koophandel. Dus hun handelsregisternummer en adres zijn bekend. Pro-shops vallen ook onder het Europees recht van retour van kopers.

Hoe geef ik feedback over een bestelling?

Nadat de verkoper de status van de bestelling op Verzonden heeft gezet, krijgt de koper een aantal dagen later een automatisch gegenereerd verzoek om feedback te geven. Vergeet de verkoper de status aan te passen, duurt het verzenden van het verzoek om feedback een paar weken.

Geef eerlijke feedback en informeer bij negatieve feedback eerst de verkoper, zodat die zijn kant van het verhaal kan doen. Blijf netjes, scheldpartijen e.d. werken averechts, het moet opbouwende kritiek zijn waar iedereen wat aan heeft.

Verkopen

Kost het geld om een shop te openen?

Een shop kost geen geen geld en geen commissie over eventuele verkopen.

Hoe open ik een eigen shop?

Iedereen die geregistreerd is bij LastDodo heeft automatisch ook een shop om iets te verkopen.

Hoe voeg ik informatie over mijn shop toe?

Via je Avatar (ronde afbeelding rechtsboven) en Mijn shop, en vervolgens klikken op "Shopinstellingen" kun je allerlei instellingen voor je shop aanpassen. Zet daar in ieder geval je adresgegevens in, dat geeft vertrouwen aan je potentiële klanten.
Tevens de gegevens van je bankrekening, zodat kopers direct weten waar het geld naar toe moet worden geboekt.

Hoe plaats ik een item in mijn shop?

Zoek het item op dat je wilt verkopen. Vervolgens druk je op de oranje knop IN SHOP boven in de grijze balk.
Daarna bepaal je de conditie, prijs etc. Voegt eventueel nog extra info toe en het liefst ook eigen foto's via de link MEER INFORMATIE.
Indien alles is ingevuld, druk dan op de grote oranje knop ITEM TE KOOP AANBIEDEN.

Hoe geef ik de juiste conditie van een item aan?

De gekozen conditie moet overeenkomen met het aangeboden item. Het is niet toegestaan een betere conditie te kiezen dan de werkelijke conditie van het item. Beoordeel het object eerlijk.

Wat betekent het om een Pro-shop te zijn?

Een Pro-shop krijgt een apart icoontje bij zijn shopaanduiding. Dat geeft richting de kopers een betrouwbaar gevoel. Een Pro-shop is professioneel met zijn bedrijf bezig en wil garant staan voor goede kwaliteit en service. Ook beseft hij dat klanten van hem het recht van retour hebben.

Hoe maak ik een combinatie aanbieding?

Je gaat eerst naar de catalogus en gebruikt de filters om een bepaald deel van de catalogus op het scherm te krijgen. Via het vierkante icoontje rechts boven de afbeelding Bulk toevoegen, krijg je de mogelijkheid om die items te selecteren (vink in vakje rechtsboven van het item) die je wilt gebruiken voor een combinatieaanbieding.
Onderaan het scherm kun je kiezen wat je met de geselecteerde items wilt doen: Verzameling, Zoeklijst of Shop.

Community

Hoe kan ik een nieuw onderwerp beginnen?

Als je dat nog niet hebt gedaan, registreer je dan eerst gratis als gebruiker van LastDodo en log in.
Ga vervolgens naar de community. Klik eerst op de hoofdcategorie waaronder je het nieuwe onderwerp wilt plaatsen. Op de pagina die nu opent, zie je bovenaan in de linker kolom de link 'Nieuw onderwerp'. Klik hierop.
Je krijgt nu de mogelijkheid om de titel en de tekst van je eerste bijdrage aan het nieuwe onderwerp in te voeren. Met de knop 'Publiceer' plaats je het nieuwe bericht op het forum.

Hoe kan ik zoeken binnen de community?

In de zoekbalk bovenaan de communitypagina's kun je zoeken in alle forumberichten. Bij de zoekresultaten zie je eerst of het zoekwoord gevonden is in een titel van een onderwerp. Wil je ook in de inhoud van berichten zoeken? Klik dan onderaan de zoekresultaten de link aan.

Hoe kan ik nieuwe berichten bekijken?

Op de openingspagina’s van de community en bij alle beginpagina’s van thema’s staat bovenaan een link waarmee je nieuwe berichten kunt bekijken. Zo weet je zeker dat je niets misloopt!

Hoe kies ik een profielafbeelding?

Je bericht op de community maak je veel persoonlijker door er een foto van jezelf erbij te plaatsen. Via je Avatar (rond plaatje rechtsboven) en Instellingen, kun je een afbeelding van jezelf (of een die iets over jezelf zegt) plaatsen. Toch liever geen eigen foto? LastDodo biedt je de mogelijkheid om een standaard avatar uit te kiezen in onze galerij.

Hoe kan ik reageren op een onderwerp?

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen deelnemen aan de community. Zorg dus dat je eerst geregistreerd bent. Dit gaat snel én het is gratis! Heb je een gebruikersnaam? Log dan eerst in. Ga nu naar de Community en klik door tot je het onderwerp van je keuze hebt gevonden. Onderaan die pagina vind je de link ‘Reageer op onderwerp’. Je ziet nu een invoerveld voor je reactie. Onder dit veld staat uitleg over hoe je teksten o.a. vetgedrukt of cursief kunt maken. Via de knop ‘Opslaan reactie’ plaats je je bijdrage aan de discussie.

Waar kan ik profielen van verzamelaars bekijken?

Bij elke hoofdrubriek vind je een overzicht van verzamelaars op dat terrein. Klik op de naam van een bepaalde verzamelaar en je kunt zijn of haar profiel bekijken.

Beheerders

Wat is de functie van beheerders?

Aan elke hoofdrubriek zijn meerdere beheerders gekoppeld. Deze proberen zoveel mogelijk de kwaliteit van de items binnen een rubriek te waarborgen. Dit doen ze bijvoorbeeld door nieuwe invoer en wijzigingen van items te controleren. Ook bepalen zij de catalogusprijzen. Beheerders zijn bijna altijd zelf specialist of verzamelaar op het gebied waarvan zij beheerder zijn.

Een beheerder moet expertise hebben op het verzamelgebied dat hij of zij beheert. Daarnaast kenmerkt een beheerder zich door een enthousiaste instelling en de wil om de LastDodo-catalogus steeds beter te maken. Kortom, iemand met kennis van zaken en de passie om samen tot het beste resultaat te komen.

Hoeveel beheerders zijn er per rubriek?

In principe streven we naar vijf tot tien beheerders per rubriek. Maar als er al tien zijn en jij bent zo enthousiast en ter zake kundig, dan maken we voor jou graag een uitzondering.

Hoe kan ik beheerder worden?

Veel kennis van zaken op een bepaald verzamelgebied en de wil om samen de beste catalogus voor verzamelaars te maken? We nodigen je van harte uit om je aan te melden als beheerder!

Hoelang blijft iemand beheerder?

Van tijd tot tijd evalueren we het team van beheerders en bekijken we of de samenstelling nog optimaal is.

Gadgets

Hoe kan ik mijn verzameling exporteren naar Excel?

Ga naar je Avatar (ronde plaatje rechtsboven) en klik op Mijn verzameling. Selecteer nu eventueel van welke rubriek je een download wilt hebben.
Druk vervolgens op "Exporteren". Daarna drukken op de link Exporteren naar Excel.
Vervolgens krijg je via de mail de Excel file toegestuurd.

Hoe kan ik mijn zoeklijst exporteren naar Excel?

Ga naar je Avatar (ronde plaatje rechtsboven) en klik op Mijn zoeklijst.
Druk vervolgens op "Exporteren". Daarna drukken op de link Exporteren naar Excel.
Vervolgens krijg je via de mail de Excel file toegestuurd.

Zijn er ook apps om mijn verzameling en zoeklijst altijd bij me te hebben?

Ja, er is de LastDodo Verzamelapp. Gratis te verkrijgen in de App-stores.

Neem contact op

Staat het antwoord er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op

We streven er naar om je mail binnen 48 uur te beantwoorden. Bekijk ondertussen onze veelgestelde vragen