12van 12
  • Catalogus beheerder
  • 4.085 berichten
  • 26 november 2022 21:24
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
26 november 2022 21:24
Vanaf 1 januari wordt het abonnement bepaald op basis van de shopwaarde, exclusief de voorraad.
De 'Waarde' heeft niks te maken met de cataloguswaarde.  Wel het bedrag waarvoor het item is aangeboden in de shop.

Vandaag heb ik weeral enkele gebruikers gelukkig gemaakt door er op te wijzen dat ze ergens een foutje in de aangeboden prijs hadden staan.  Een decimaal vergeten = een item van 0,50 euro wordt plots 50 euro.  En die 50 euro wordt uiteraard meegeteld voor het bepalen van het abonnement.  Terwijl het item zal vastroesten in je shop.

Nu is er een mogelijkheid om zelf, heel eenvoudig, na te kijken of je ook niet met dergelijke onbedoelde typfoutjes zit opgezadeld.

Ga naar je schop, klik op items en sorteer op 'Verkoopprijs (hoog-laag)' -> (1) in onderstaande afbeelding:


Noot: dit komt niet uit mijn shop, ik heb verre van zulke dure items te koop.  En het zal blijken dat voor deze shop dat normaliter ook niet het geval zou mogen zijn.

Soms weet je wel zeker dat de prijs die er op staat correct is.  Een duur boek dat zelden wordt aangeboden, of een moeilijk te vinden zegel uit het duurdere segment.  Bij twijfel: klik op de titel van het item (zie (2)).



Daarna scrol je een beetje naar onder tot je het LastDodo nummer ziet (3).  Klik er op en je komt in het detail van het item in de catalogus.


Zowel uit de gegevens 'huidig aanbod' (4) als 'LastDodo Cataloguswaarde' (die bij Postzegels al gebruikelijk véél te hoog is) (5) blijkt dat het aanbod 'Gestempeld' voor 70 euro wel degelijk een typfout moet zijn.  Wellicht moest het 0,70 zijn, maar is het decimaal er niet doorgekomen.  Dat gebeurt redelijk veel heb ik de indruk.


Het item werd op 31 oktober 2018 aangeboden.  Goed mogelijk dat op dat ogenblik 0,70 euro een redelijke prijs was.  In de stats van de omzet (6) zie je dat er een dergelijk item verhandeld is geweest, Gestempeld, aan 0,77 euro.
Wellicht is sindsdien de prijs snel gedaald.  Het huidig aanbod (4), en de stats (5) laten zien dat het item vermoedelijk een reële kans maakt verkocht te geraken aan 0,15 euro.

In elk geval: de prijs van 70 euro in die shop is fout, dat kan ik wel 100% garanderen :)

Aan alle shop-eigenaars: doe dit nazicht.  Het is in je eigen belang: voor je abonnementsprijs, om niet nodeloos je shop te moeten inkrimpen, en om meer kans te hebben dat het item wordt verkocht (en daar is het toch om te doen dacht ik toch?).

Aan de shop-eigenaar die hier zijn foutje herkent, stuur gerust een prive-bericht ter bevestiging.
nlae
VIP+
  • 246 berichten
  • 27 november 2022 12:07
10K
added
5K
prices
100
posts
27 november 2022 12:07
Raoul62 Bedankt voor de tip - Heb mijn shop gecontroleerd - Had er 1x staan voor Eur 50 i.p.v. Eur 0,50 en 1x Eur 75 i.p.v Eur 0,75 - Maakt voor mijn uiteindelijk niets uit voor het abonnement maar het staat toch wel slorig.
  • Catalogus beheerder
  • 4.085 berichten
  • 11 december 2022 20:15
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
11 december 2022 20:15
Tip 2

Kijk in je eigen shop-aanbod, gesorteerd op catalogusnummer, welke je 'dubbel' hebt staan.
Een item 2 verschillende keer aanbieden in dezelfde conditie = beiden komen in aanmerking voor de shopwaarde (basis abonnement).
Een item aanbieden in een bepaalde conditie, met aantal 2 (in stock) = komt maar 1 keer in aanmerking voor de shopwaarde (basis abonnement).

Wees gerust: het komt meer voor dan je denkt.

En het is verdomd vervelend als koper (omdat de standaard sortering in een shop op LD op 'datum toegevoegd' staat).
Het is me al meermaals overkomen dat ik zo, in eenzelfde shop, me 2 keer hetzelfde item liet aansmeren.
Daar kom je achter als je de bestelling ontvangt, en je postzegeltjes begint te klasseren (en in verzameling steekt op LD).  Het gevoel dat je als klant daarbij krijgt is niet bevorderlijk om ergens trouwe klant te worden.

  • 3 berichten
  • 12 december 2022 13:12
1K
added
2.5K
prices
12 december 2022 13:12
 
Raoul62
Ook mijn dank voor de tip, ik had er verschillende items verkeerd in staan.
Helaas kan ik uit onderstaande tip geen wijs. Kun je dit beter uitleggen?
"Kijk in je eigen shop-aanbod, gesorteerd op catalogusnummer, welke je 'dubbel' hebt staan."
  • Catalogus beheerder
  • 4.085 berichten
  • 12 december 2022 15:03
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
12 december 2022 15:03
Tip 2 in een visueel jasje:


(1) Ga naar je shop;
(2) kies voor 'items';
(3) selecteer de passende rubriek (Postzegels in dit geval) en eventueel bijkomende selecties (land/gebied);
(4) sorteer op iets waardoor ze kunnen samenkomen.   Michel catalogus code  bv., of op emissiedatum zegel.

Met sorteren op Michel code komen de 'gelijke' netjes bij elkaar, tenzij er geen Michel code is ingevuld uiteraard.
Met sorteren op emissiedatum staan ze soms wat verder uit elkaar, en kijk je best in het detail of het wel hetzelfde item is.

Het gaat er om te herkennen of je eenzelfde item 2 keer in de shop hebt toegevoegd in dezelfde conditie.
Het item 1 keer toevoegen, en het aantal in stock op 2 zetten is voordeliger, en klanten kunnen niet bij de neus genomen worden.
Bestellingen van Postzegels zijn veelal groot.  Als zegel 123 postfris in je zoeklijst staat, en een shop heeft die 2 x in zijn aanbod, dan gebeurt het wel eens dat je die beiden bestelt (en betaalt).  Natuurlijk, de meeste verzamelaars willen dezelfde zegel geen 2 keer in dezelfde conditie.  En dat zie je maar als de bestelling in ontvangen en je die verwerkt naar je verzameling.
Voor zegels die aan 5 cent te koop staan zal het geen groot verschil maken in de totale waarde van de shop.  Maar voor een verzamelaar die vaststelt dat 'm 2 keer dezelfde zegel heeft gekocht is de vloek niet minder luidruchtig bij zegels van 5 cent of van 1 euro.
  • 3 berichten
  • 12 december 2022 15:19
1K
added
2.5K
prices
12 december 2022 15:19
Duidelijk, dank je wei.
Ik ga mijn best doen, om het uit te zoeken.
  • Catalogus beheerder
  • 4.085 berichten
  • 22 december 2022 15:58
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
22 december 2022 15:58
Nog een sfeerbeeld ivm tip 2:


Niet spectaculair, maar het toont wel dat je die 'dubbele aanbiedingen' er mooi visueel kunt uit halen.

In dit geval is er nog consistentie: beiden aan 0,20 euro.  Maar ik heb er al gezien waar hetzelfde item in dezelfde conditie een keer aan 0,63 euro en een keer aan 1,25 euro wordt aangeboden.  Zonder eigen afbeelding.  Daar snap ik niet waarom.
Je kan perfect een 'beter' gestempeld exemplaar aan een hogere prijs aanbieden, maar dan zet je volgens mij er een eigen scan bij.  Welke bewijst dat de meerwaarde terecht is (een mooie ronde stempel met volledige naam van de plaats van afstempeling leesbaar, met een datum niet te ver verwijderd van de uitgiftedatum).  Voor zo'n exemplaar is een verzamelaar soms bereid meer te betalen.

Tip 3: ook al denk je onfeilbaar te zijn, doe toch maar eens de controle op basis van tip 1 en tip 2. 
  • Catalogus beheerder
  • 4.085 berichten
  • 22 december 2022 16:08
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
22 december 2022 16:08
En als een shop veel items dubbel, driedubbel of meerdubbel in de shop zet, dan loopt de teller ook op.
Het abonnement wordt bepaald op wat je aanbiedt, zonder de stock.
Drie keer afzonderlijk aanbieden = komt 3 keer in aanmerking voor het bepalen van de shopwaarde.
Aanbieden met stockaantal 3 = komt 1 keer in aanmerking voor het bepalen van de shopwaarde.

Daarenboven maak je je het gemakkelijker door het 1 keer aan te bieden met een stockaantal.  Als later de prijs moet aangepast worden ...



Is het nu gestempeld aan 0,25 ... 0,35 of 0,45 euro?
  • 222 berichten
  • 23 december 2022 10:55
5K
added
10K
prices
2.5K
reviews
100
posts
23 december 2022 10:55
> Tip 3: ook al denk je onfeilbaar te zijn, doe toch maar ...

Tips nagelopen en gelukkig mijn onfeilbaarheid bevestigd :-) Ik heb wel dubbele items her en der, maar ik heb op alles eigen foto's of opmerkingen. Gewoon om gezeur achteraf te voorkomen en omdat ik zelf ook altijd wil weten wat ik koop. Als ik de items samenvoeg dan raak ik de optie op foto's kwijt en dus ook de meerwaarde voor potentiële kopers. Lastig ...

Misschien dat LD dat zelf ooit zou kunnen gaan clusteren zodat je op LD item de dingen gegroepeerd ziet en vervolgens kunt kiezen uit verschillende kwaliteiten (postfris, ongebruikt, gestempeld) en dan op items voor zover onderscheidbaar op basis van opmerking en/of foto.

Ik ben het eens met Raoul dat als je dezelfde zegel onder twee prijzen wilt aanbieden, je echt ook wel via opmerking of foto's duidelijk moet kunnen maken waarom.
  • Catalogus beheerder
  • 4.085 berichten
  • 23 december 2022 12:49
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
23 december 2022 12:49
je echt ook wel via opmerking of foto's duidelijk moet kunnen maken waarom
Inderdaad.
Het enge is, als het item in je zoeklijst staat en je in die shop gaat winkelen  ...  Zo zijn meerdere 'gaatjes' al dubbel opgevuld geraakt.  Want, ook al zet je het in je winkelmandje, het blijft nog altijd in je zoeklijst staan.
Dan kijk je naar de naam van die shop en laat je iets ontsnappen (langs boven uiteraard :)).
  • Catalogus beheerder
  • 4.085 berichten
  • 31 januari 2023 18:08
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
31 januari 2023 18:08
Tip 4

Check je shop op het 'DELETE' item.
Soms is een item niet toegelaten, en dan wordt het verwijderd.  Bij 'doublure' wordt alles netjes samengevoegd met het item correcte item.  Bij 'niet toegelaten' kan dat niet, en wordt het samengevoegd met het speciaal daarvoor voorziene 'DELETE' item.
Voorbeelden van niet toegelaten items in de Postzegelrubriek: meerdere blokken, velletjes of maximumkaarten in één item, een gedeelte van een velletje, een onvolledige se-tenant, blokjes van 2 (paartjes), 3, 4 of meer identieke zegels, ...  Kun je allemaal te weten komen als je het handboek hebt gelezen.

In de postzegelrubriek lopen de aantallen 'in Shop', 'in Verzameling' en 'in Zoeklijst' van dat item hoog op ...
Blindklikkers die niet kijken of het item dat ze in een lijst opnemen al dan niet is toegelaten.


Er is zelfs een verzamelaar die wellicht DELETE items verzamelt ...



Ik vond een shop, van een gebruiker, zonder abonnement, die zo wel heel krap geworden is in het aanbod ...  2 items die samen al 120 euro aanbiedingswaarde hebben.  Dan rest je nog 380 euro aanbod.



Dit is een voorbeeld uit de rubriek Postzegels.  Geen idee of in de andere rubrieken er ook een dergelijk speciaal item wordt gebruikt ...

Wie goed kijkt ziet in het voorbeeld bij één item de opmerking 'Prijs op aanvraag' staan.  Dat kan al helemaal niet.  Er worden enkel VASTE prijzen gezet op LD.  LD is geen veilingsite.  Daarvoor moet je op Catawiki zijn.   Misschien kan Rene  nagaan of er nog 'aanbiedingen' zijn waar in de 'Opmerkingen' formuleringen staan die niet gewenst zijn op LD?

  • Catalogus manager
  • 5.387 berichten
  • 31 januari 2023 18:32
1K
added
100K
prices
25
info pages
500K
reviews
5K
posts
31 januari 2023 18:32
 Check je shop op het 'DELETE' item. 

Is een goede oproep aan verzamelaars, shops en zoekers om dit item te verwijderen uit hun lijsten.
Een dergelijk item staat in meerdere rubrieken.
12van 12