21van 21
  • 2.571 berichten
  • 16 december 2021 16:04
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
16 december 2021 16:04
ik heb een bestelling gedaan, en krijg als antwoord, "ik heb me vergist en ik kan niet leveren"

wat is dit voor antwoord als je een shop hebt en er staan postzegels te koop.
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.272 berichten
  • 16 december 2021 16:20
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
16 december 2021 16:20
Dat staat inderdaad in de regels voor verkopers aartinge 

Maar iedereen kan zich een keer vergissen natuurlijk.
Je kunt eventueel een neutrale feedback geven in deze situatie, met een opmerking.
Negatieve feedback mag niet omdat er geen ondeugdelijke levering heeft plaatsgevonden. 
  • 2.571 berichten
  • 16 december 2021 16:34
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
16 december 2021 16:34
Rene  hoezo vergissen, ik bestel ongeveer 40 zegels, wat is de vergissing dan?
en feedback kan helemaal niet als de verkoper niet verder reageert toch ?
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.272 berichten
  • 16 december 2021 16:36
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
16 december 2021 16:36
  hoezo vergissen, ik bestel ongeveer 40 zegels, wat is de vergissing dan?

Ik bedoelde dat de verkoper zich een keer kan vergissen mbt het bijhouden van zijn voorraad. Hij schrijft toch ook: "ik heb me vergist en ik kan niet leveren" ?

en feedback kan helemaal niet als de verkoper niet verder reageert toch ?

Jawel, dat kan wel na verloop van enige tijd. Dan wordt er automatisch een feedback mail gestuurd aartinge 
Morits
POWER
  • Catalogus beheerder
  • 4.226 berichten
  • 16 december 2021 16:36
1K
added
10K
prices
25K
reviews
2.5K
posts
16 december 2021 16:36
@aartinge 
de vergissing ligt inderdaad bij de verkoper, dat moet toch duidelijk zijn???? Hij kan ze toch al eerder verkocht hebben en de shop nog niet bijgewerkt...

Sorry, gelijk met Rene
  • 2.571 berichten
  • 16 december 2021 16:57
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
16 december 2021 16:57
ja hij heeft zijn zegels te goedkoop aan geboden, maar nu wil hij ze ineens niet kwijt.
ik wacht wel wat doet, ik denk dat hij ze weer opnieuw plaatst.
  • 207 berichten
  • 17 december 2021 11:56
100
prices
100
posts
17 december 2021 11:56
Ik bind nu misschien de kat op het spek maar volgens mij staat er nergens dat een verkoper een leveringsverplichting heeft. Wel dat iets te koop moet zijn voor een bepaalde prijs (Denk aan prijs niet verhogen of hierover onderhandelen na bestelling) en een eventuele maximale verzendingstermijn. 

Maar als een verkoper om wat voor reden dan ook besluit iets niet te leveren dan kan die daar m.i. met de huidige regels niet toe worden verplicht. Zo werkt het ook op Marktplaats of 2ehands sites. Hier tegenover staat dat een koper een bestelling kan annuleren en geen afneemverplichting heeft.

Een leverings- en afnameverplichting is wel formeel geregeld bij de Catawiki-veilingen maar niet bij de regels op LastDodo. 
  • Catalogus beheerder
  • 4.114 berichten
  • 17 december 2021 12:47
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 12:47
Trigopolis 

Zou het kunnen omdat dit wettelijk geregeld is (wettelijke bepalingen van een contract)?
Al je iets aanbiedt tegen een bepaalde prijs, en iemand gaat als koper in op het aanbod, dan heb je een contract.  Of het nu schriftelijk, digitaal of mondeling is: het is een contract.
Er staat ook nergens een verbod beschreven op bepaalde praktijken, of bv. de voorwaarden inzake de verkoop van wapens of alcoholische dranken.  Dat is allemaal bij wet geregeld.
LD kan bijkomend aanvullen.  Wat wettelijk geregeld is hoeft m.i. niet expliciet vermeld te worden.  Daar moeten alle partijen zich aan houden.

Ik vraag me wel af welke wetgeving (land) van toepassing is bij een contract dat via een Nederlandse site wordt afgesloten tussen een Amerikaan en een Japanner ...  Drie verschillende landen uit drie verschillende continenten.

De hoofdzetel van een tussen-dienst-verlener speelt m.i. ook een rol van betekenis.  Cfr het verhaal van de verkoop van postzegels via het internet, waaronder één van Cuba (waarde 10 cent), gekocht door een Belg bij een Pool, en betaald via een Amerikaans bedrijf (PayPall).  Zowel bij de Belg als de Pool werd het account bij PP gegijzeld, en werden beide personen op de 'Zwarte' lijst van de Verenigde Staten van Amerika geplaatst.  Potentiële terroristen.  De wet is de wet.  Verhandelen van producten (ook al is het maar een zegeltje van 10 cent) uit landen die door de VS als vijand worden beschouwd is een daad van terrorisme.

  • Catalogus beheerder
  • 4.114 berichten
  • 17 december 2021 12:51
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 12:51
Het gezegde van die kat op het spek vind ik mega.  Kende ik niet :)
  • Catalogus beheerder
  • 4.114 berichten
  • 17 december 2021 13:05
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 13:05
En het staat wel degelijk ergens: op p. 5 van de Gebruiksvoorwarden (Terms_of_use):

 5.4. U garandeert dat u geen misbruik zal maken van de Dienst, bijvoorbeeld door Objectgegevens op onjuiste en/of misleidende wijze aan te passen, door u aangeboden en door andere Gebruikers aangekochte Objecten niet te leveren dan wel door u bestelde Objecten van andere Gebruikers niet af te nemen 
  • 207 berichten
  • 17 december 2021 13:25
100
prices
100
posts
17 december 2021 13:25
Raoul62

Bij art 5.4 staat inderdaad dat een verkoper geen misbruik van de dienst zal maken door aangekochte objecten niet te leveren. Dat artikel heb ik over het hoofd gezien. Misschien handig om dit ook nadrukkelijk bij de verkoopregels aan te geven.    
  • Catalogus beheerder
  • 4.114 berichten
  • 17 december 2021 13:48
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 13:48
Rene

Misschien moet er eens een kleine zoektocht worden gemaakt naar Accounts
- met een aanbod in een shop;
- die 'actief' open zijn (je kan er bestellen);
- die slechts één rode evaluatie hebben waar al redelijk wat haar (schimmel) op staat (oud dus);
- als die rode evaluatie duidelijk maakt dat er niet geleverd wordt.

Ik kan me inbeelden dat er mensen een account maken, dan lukraak wat aanklikken om te testen / experimenteren, en dan het schip verlaten.
Laatst zag ik er eentje met een actieve shop, met één rode evaluatie uit 2016, waar expliciet in stond dat er niks van een volledig bestelling kon worden geleverd.  De bestelde goederen werden doodleuk, stilzwijgend, voor de neus van de koper uit de rekken gehaald.
Echter: er staan nu nog altijd items te koop in die shop, mét een prijs op hun hoofd.  En als ik me niet vergis werd het winkelrek nog eens in 2020 aangevuld.  Dàt is fake én rottig.  Dat zijn illegale of duistere praktijken.
Er kunnen nog tientallen dergelijke bestellingen in dezelfde shop zijn geweest:  je zal het nooit merken.  Normaliter kun je geen evaluatie geven als er geen factuur wordt verstuurd.  Wellicht was dit in 2016 wel (nog) mogelijk.
Toch jammer dat mijn Pinokkio voorstel niet werd weerhouden.  Drie Pinokkio's (van verschillende kopers) en de verkoop/aankoop-mogelijkheid wordt automatisch geblokkeerd, tot er klaarheid komt.  Een systeem dat zichzelf onderhoudt.  Nu hol je achter alles aan, en zie je maar per toeval (na veel jaren) dat er gesjoemeld wordt.

Daarom ook al zou het interessant zijn, naast de datum wanneer iemand een account heeft gemaakt, ook de datum van de laatste activiteit op LD te vermelden.
En ook al heb ik dat al een paar keer gevraagd, ik blijf het lekker herhalen :)
Is de account nog actief in gebruik?  Dan hebben we te maken met een oplichter die duistere dingen doet.  Is die account al lang niet meer in gebruik, dan was het een 'experiment'.
In beide gevallen zou ik durven voorstellen: verwijderen van het volledige account.  Onfrisse praktijken horen niet thuis op LD.
Ik zou zelfs durven voorstellen om op IP adres (of via cookies) na te gaan welke andere accounts van dezelfde gebruiker zijn.  Het neigt sterk in die richting.
Morits
POWER
  • Catalogus beheerder
  • 4.226 berichten
  • 17 december 2021 13:58
1K
added
10K
prices
25K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 13:58
zal allemaal waar zijn, maar als je het niet meer hebt, omdat je net op een beurs hebt gestaan en heel veel verkocht hebt en je net je voorraad aan het bijhouden bent, dan heb je het ook niet meer en kan je dus ook niet leveren...
En hoe vaak komt het niet voor dat ik een bestelling krijg en daarna een bericht dat ze het toch niet willen hebben? Heb er al een stuk of 100 op die manier, denk je dat ik daar een probleem van maak, kom nou, heb wel wat beters te doen...
  • Catalogus beheerder
  • 4.114 berichten
  • 17 december 2021 14:10
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 14:10
hij heeft zijn zegels te goedkoop aan geboden, maar nu wil hij ze ineens niet kwijt
Misschien is het ook wel een Pinokkio, Aart.
Met één account aanbieden in een shop wat hij/zij eigenlijk zoekt, aan dumpingprijzen.
Na een tijdje komen er aanbieders bij (en die willen allemaal de beste prijs geven om te kunnen verkopen).
Met een andere account, waar die items 'gezocht' worden, dan die postzegels onder de dumpingprijs afromen.
Het erge is: LD stuurt je netjes een berichtje om te waarschuwen van zodra de vis heeft gebeten, zodat je er als de kippen bij bent ...
Wat een beestenboel :)

Cfr mijn vorige bericht: het neigt sterk in die richting.


  • 4.325 berichten
  • 17 december 2021 14:11
500
added
250
prices
25
info pages
2.5K
posts
17 december 2021 14:11
Teleurstelling hoort bij het leven. Je mag jezelf gelukkig prijzen als je je alleen maar druk hoeft te maken om dit soort kleinigheden.

(Maar goed, ik heb net een fantastisch boek ontvangen, dus mijn dag kan niet meer stuk.)
  • 2.571 berichten
  • 17 december 2021 16:42
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 16:42
maar als je het niet meer hebt, omdat je net op een beurs hebt gestaan

deze shop heeft maar 2100 items, (kan in 1 stokboek) dus wat beurs?
heeft een tafel gehuurd van 25€ om met 1 boek zegeltjes te verkopen van 0.02 tot 0.30 cent
Morits dit is echt lachen met jou.
maar alles kan!!

Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.272 berichten
  • 17 december 2021 16:59
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
17 december 2021 16:59
Normaliter kun je geen evaluatie geven als er geen factuur wordt verstuurd.

Dat klopt niet Raoul62 
Je krijgt altijd de mogelijkheid om feedback te geven. Na enige tijd wordt de mail ook gestuurd als de verkoper de status van de order niet heeft aangepast.

Verder is het zo dat bij de lancering van LastDodo, vorig jaar, alle shops hun wachtwoord moesten aanpassen en de voorwaarden moesten accepteren. Accounts die toen inactief waren hebben dat - enkele uitzonderingen vast nog daargelaten - niet gedaan en daarmee werd hun shop ook automatisch gesloten. Alle huidige verkopers hebben dus in ieder geval deze activiteit vertoond.

Morits
POWER
  • Catalogus beheerder
  • 4.226 berichten
  • 17 december 2021 18:00
1K
added
10K
prices
25K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 18:00
aartinge 
Het gaat over online kopen en niet kunnen leveren, ik geef een voorbeeld waarom iets niet geleverd kan worden, begrijpend lezen kan soms moeilijk zijn
  • 2.571 berichten
  • 17 december 2021 19:11
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
17 december 2021 19:11
Morits Waarom haal je dan een Beurs erbij, hij bied online aan, en ik koop online.
wat de rede is dat hij niet wil leveren, boeit mij niet zoveel.
gisteren zei hij, ik heb de helft niet.
waarom staat het dan online te koop, en zowat dan stuur je gewoon de rest.
zijn reactie, was poeh, heb je geduld?
volgens mij heeft hij helemaal geen zin om iets te doen.
wat is dit voor een verkoper, sluit dan je shop.
misschien heeft hij niet eens 2100 zegels maar maar de helft, en dan ook nog met moeite reageren.
4 dagen geleden besteld, en ik heb nog geen mailtje van een item dat er niet was.
dus alles is er nog tot zover. maar toch zeggen dat de helft er niet is.
  • 72 berichten
  • 14 januari 2022 11:16
50
posts
14 januari 2022 11:16
aartinge , ben het met je eens dat de andere helft gewoon wel geleverd zou worden. Als deze verkoper vervolgens niet zo nonchalant had gereageerd was de frustratie waarschijnlijk ook minder geweest. 
  • 2.571 berichten
  • 14 januari 2022 16:37
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
14 januari 2022 16:37
RusCCCP het is al afgehandeld, ik kreeg de helft, en 8 andere zegels die ik niet had besteld.
dit vind ik wel een puinhoop als een shop zo handelt 
21van 21