Snel naar pagina
25van 46
  • 120 berichten
  • 26 januari 2015 01:20
1K
added
10K
prices
2.5K
reviews
100
posts
26 januari 2015 01:20

Dit is al aangekaart geweest, maar ik begin er stilaan mijn buik van vol te hebben.

Op een nandere website waar ik voordien actief was had ik 100% pos. feedbach met ongeveer 2.500 feedbacks op 10 jaar tijd, uit alle delen van de wereld. 

Op Catawiki waar ik sinds 2011 actief ben ging het aanvankelijk ook goed, maar de laatste tijd zijn de kopers meestal geen echte leden, Ze hebben de oprichting niet meegemaakt, ze hebben geen (zichtbare) verzameling, en zeker geen shop, hebben geen voeling met de werking van aankopen op internet en meestal minder dan 10 feedbacks. Trouwens, geen enkele koper kijkt nog naar de feedback van de verkoper, behalve als die 97% of minder bedraagt. Ook leest geen enkele koper nog de verzendingsvoorwaarden die de Shop aanbiedt. Zo heb ik de laatste 2 weken reeds 2 neutrale gekregen; Eén door een Nederlander die de verzendingskosten naar België voor 1 boekje te duur vond, en gelijk heeft ie maar laat mij dan gewoon de verkoop annuleren. Ik ben niet aansprakelijk voor de Post.

Vandaag weer een neutrale van een kleine koper die vandaag via Catawiki een verzoek kreeg om feedback te geven, maar de strip nog niet zou ontvagen hebben.(verzonden op 20/01, de dag dat ik de betaling binnenkreeg). Dit is mogelijk, maar niks communicatie, gewoon een neutrale.

Ondertussen zit ik nog beleefd te wachten op 2 betalingen van half decembe die beloven te betalen, maar druk druk druk. En daarna nog bang afwachten of je wel een positive feedback krijgt... Ik vind dit niet meer ernstig, en als verkoper ben je een slaafje die maar moet knikken. 

Ik vraag mij trouwens af als je een object verkoopt van méér dan 75 EUR, dus met inbreng commisieloon, en de koper betaalt niet, wat er dan gebeurt . Ben je dat tegoed van je commissieloon kwijt?

  • 15 berichten
  • 27 januari 2015 09:04
100
added
250
prices
27 januari 2015 09:04

Wij sluiten ons aan bij Jodieke!

 

 

  • 326 berichten
  • 27 januari 2015 09:35
2.5K
added
10K
prices
10K
reviews
250
posts
27 januari 2015 09:35
Ik ervaar deze problemen helemaal niet eerlijk gezegd, nu ben ik ook geen grote verkoper, maar alles gaat nog steeds vriendelijk.is het geen toeval?
  • 124 berichten
  • 27 januari 2015 12:56
5K
added
10K
prices
50
info pages
25K
reviews
100
posts
27 januari 2015 12:56

Dit probleem met feedback is vaker naar voren gebracht, maar zodra je een serieuze vraag op het forum zet  verzandt dit direct al na 3 reacties.

 

Een feedbacksysteem moet een aanvulling zijn van je shop en een  graadmeter, naar mijn gevoel is dat doel niet bereikt.

Bij Catawiki hoeven we niet het voorbeeld van Ebay helemaal te kopieëren, maar we kunnen er wel iets van leren.

Ebay probeert te voorkomen dat het als wapen gebruikt wordt. Het is een tweerichtingssysteem, maar de verkoper kan geen negatieve feedback geven als de koper normaal betaald heeft en klachten heeft over levering of kwaliteit..

Als een koper  neutraal of negatief feedback wil geven, dan moet hij dat ook motiveren naar Ebay toe en daar wordt wel degelijk naar gekeken of dat terecht is.

Negatieve feedback blijft maar een beperkte tijd geldig, dus niet als bij Catawiki tot in lengte van dagen.

Verkopers op Ebay kunnen wel degelijk kijken naar de score van de kopers en besluiten of ze wel of niet willen leveren. Nu vind ik niet dat iemand die geen lid is van Catawiki niet zou mogen kopen op Catawiki, misschien is het wel nuttig om als er grapjurken zijn die maar bestellen en nooit verder meer reageren, om die uit te kunnen sluiten, maar dat terzijde.

 

Bij Ebay wordt je als koper of verkoper er constant aan herinnerd om feedback te geven en in de praktijk zal de het percentage gegeven feedback ver boven de 90 % zijn.

Bij Catawiki weet ik dat niet precies, maar van de bijna 700 verkopen is mijn score  ca 50 % en we kunnen veronderstellen dat iemand gauwer geneigd is om een negatieve of neutrale feedback te geven als er iets aan de hand is. Het percentage is dus dan extra nadelig

 

Er is voor een verkoper geen overzicht  van wie hij welke feedback heeft gekregen en ook weinig mogelijkheid om daar zelf werk van te maken.

Een paar dagen nadat de verkoper de status van de order veranderd heeft in ‘verzonden’ krijgt de koper eenmalig automatisch een verzoek om feedback te geven, daarna nooit meer.

Neutrale feedback wordt nog wel eens gegeven om te informeren waar de zending blijft  (Vooral uit het buitenland is het wel langer dan 3 dagen onderweg)

 

Verder is het mogelijk dat als een koper iets annuleert, de verkoper de orderstatus moet veranderen en dat de koper dan toch de  kans krijgt om een verkeerde feedback te geven.

Als verkoper heb je hier geen enkele mogelijkheid om je hier tegen te verweren. Er is geen klachtencommissie of iets dergelijks.

Dit is al eerder opgeworpen en de reacties zijn dan zeer lauw of slaan nergens op en Catawiki reageert niet. Het feedback systeem heeft weinig waarde zoals het nu functioneert.

 

  • 1.110 berichten
  • 27 januari 2015 13:31
1K
added
5K
prices
10K
reviews
1K
posts
27 januari 2015 13:31

Elastokees@

 

Heel goed verwoordt de spijker op zijn kop

en bovendien krijg je als goede verkoper bij ebay extra bescherming bij het sterren systeem

hier wordt door ebay regelmatig naar gekeken en als daar een koper duidelijk  niet terechten punten worden gegeven bij de sterren worden deze door ebay verwijdert en krijgt men hiervan bericht

dat zijn er maximal 5 sterren  namelijk voor de tijd van versturen, het contact tussen koper en verkoper,de kosten van de verpakking en porto(bij Porto zit trouwens vaak een maximum als je overdrijft kun je het Item niet hoogladen), en is het artikel zo als het is beschreven.

Negatieve feedback blijft maar een beperkte tijd geldig, dus niet als bij Catawiki tot in lengte van dagen

de negative feedback blijft een jaar staan daarna wordt je feedback weer op 100% gezet de text blijft echter wel staan net zo als de rode punt maar is dan een Jaar oud dus eigenlijk niet meer echt relevant

  • 34 berichten
  • 27 januari 2015 13:32
5K
added
100
prices
25
posts
27 januari 2015 13:32

totaal mee eens Elastokees !

  • 120 berichten
  • 27 januari 2015 14:26
1K
added
10K
prices
2.5K
reviews
100
posts
27 januari 2015 14:26

Er zou al veel opgelost kunnen worden mocht het systeem bij Catawiki dusdanig zijn dat je als je neutrale of negatieve feedback wil geven, je verplicht bent (of dat er tenminste vermeld wordt bij de feedback) dat je eerst de verkoper dient te contacteren om het probleem uit te leggen. 

Ik ben steeds bereid om tot een compromis te komen die voor beide partijen aanvaardbaar is, maar als je die kans niet krijgt...

Koper moet wel een motivatie in het kadertje typen, maar daar ben je niets mee.

  • 34 berichten
  • 27 januari 2015 14:30
5K
added
100
prices
25
posts
27 januari 2015 14:30

ik heb nu helaas al een paar keer gemerkt dat catawiki bij problemen nogal nonchalant reageert en zelfs beweert dat het de verkoper zijn of haar probleem is. erg jammer.

  • Catalogus manager
  • 8.580 berichten
  • 27 januari 2015 14:34
10K
added
1K
prices
50
info pages
250K
reviews
5K
posts
27 januari 2015 14:34

Geef a.u.b. even concreet aan waar je dit merkt, dan kan ik ernaar kijken.

  • 34 berichten
  • 27 januari 2015 14:47
5K
added
100
prices
25
posts
27 januari 2015 14:47

Hallo Arco

 

Je hebt daar zelf op gereageert !

Ik geloof dat het niet concreet met dit onderwerp "de onmacht van de verkoper" heeft te maken, dus zal ik via een ander forum-onderwerp reageren.

Wil niet de reden zijn van afdwalen van het werkelijke probleem aangekaart door Jodieke

  • 87 berichten
  • 27 januari 2015 16:23
25
added
100
prices
50
posts
27 januari 2015 16:23

Hierbij een reactie van een koper (relatieve kleine verzamelaar, noem het liever specialistisch...) mijn verzameling is niet zichtbaar, en om kopers geen echte leden te noemen zoals Jodieke dat doet gaat mij te ver. Ik ben een koper die wel kijkt naar de feedback en dan ook naar de antwoorden van de verkoper die hij of zij geeft op een neutrale of negatieve feedback...

  • 120 berichten
  • 27 januari 2015 16:38
1K
added
10K
prices
2.5K
reviews
100
posts
27 januari 2015 16:38

@Henk327

Niet globaliseren hé. Ik heb kopers (ook kleine) die wél problemen bespreken met een aangekocht object. Ik zie dat je toch al 3 jaar op Catawiki bent, dus ken je ook de geplogenheden. Met "geen echte leden" bedoel ik mensen die nog maar pas lid zijn, of die effectief nog geen lid zijn. Dan krijg je de boodschap "emand die nog geen lid is van Catawiki" of zo. 

  • 120 berichten
  • 27 januari 2015 16:38
1K
added
10K
prices
2.5K
reviews
100
posts
27 januari 2015 16:38

@Henk327

Je reactie verandert wel niets aan het probleem dat ik aankaart, nl de onmacht van de verkoper. 

  • 1.194 berichten
  • 27 januari 2015 17:11
50
added
100
prices
1K
posts
27 januari 2015 17:11

er zitten echt knuppels tussen qa kopers meestal lezen ze gewoon slecht of zijn laks met terug mailen maar de meesten betalen wel netjes

feedback geeft ca 2/3e  vind ik prima

mag meer wezen

  • Catalogus manager
  • 8.580 berichten
  • 27 januari 2015 17:14
10K
added
1K
prices
50
info pages
250K
reviews
5K
posts
27 januari 2015 17:14

Knuppels heb je overal, ook bij verkopers.

  • 1.194 berichten
  • 27 januari 2015 17:18
50
added
100
prices
1K
posts
27 januari 2015 17:18

klopt helemaal arco daarom bestel ik vaak bij dezelfe

  • 2.571 berichten
  • 27 januari 2015 19:23
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
27 januari 2015 19:23

Ik vind het maar sterk overdreven dit allemaal, om een feedback te vragen aan de koper.

dat doe je toch niet, ik krijg 90% procent feedbacks over mijn verkopen, en die zijn gewoon positief zonder dat vragen, en als ik er een paar niet krijg, dan is dit meestal omdat ze het misschien niet kunnen geven omdat CW het soms blokkeerd een paar dagen of mensen weten het niet of willen dat gewoon niet.

Eveneens maak ik me niet druk indien er niet afgerekend wordt, ik laat alles gewoon staan of ingepakt tot zeker 2 maanden.

ook blijf ik altijd vriendelijk als verkoper in me mails, klant is koning toch.

en eerlijkheid is een must, geen rotzooi verkopen.

dan lacht het leven en je klanten tegemoed, en vooral niet lopen klagen over Duimpjes.

het is te onbelangrijk om je daar druk over te maken. wees zelf positief in je leven, en alles komt naar je toe en de deuren gaan open.

  • 326 berichten
  • 27 januari 2015 20:57
2.5K
added
10K
prices
10K
reviews
250
posts
27 januari 2015 20:57
Hmm Aartinge is wel erg wereldlievend vanavond, maar ik vind ook de toon van Jodieke wel wat scherp. als ik zie hoe neutrale feedback bij haar/hem van repliek gediend wordt...ik bedoel terecht of onterecht, neutrale feedback mag toch, dan kun je er weer op reageren....kortom, ik snap de heftigheid in deze discussie niet, gezien toch de hoeveelheid positieve feedback die meestal gegeven wordt.
  • 176 berichten
  • 28 januari 2015 02:48
28 januari 2015 02:48

Ik zie een zeer goede verkoper, gezien de vele uitgesproken positieve feedback, die gefrustreerd is door 2 in zijn optiek onverdiende neutralen.

 

wellicht begrijpelijk doch alleszins onbelangrijk. Juist door de mi agressieve respons op de feedback gaan ze zwaar wegen.

  • 4.325 berichten
  • 28 januari 2015 10:59
500
added
250
prices
25
info pages
2.5K
posts
28 januari 2015 10:59

De reacties van Jodieke schetsen inderdaad het beeld van een verkoopster die bij de minste kritiek door het lint gaat. Hoewel ik de frustratie in principe wel kan begrijpen, zou ik dan toch liever kiezen voor een verkoper die daar iets relaxter mee omgaat.

  • 1.907 berichten
  • 28 januari 2015 11:10
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
posts
28 januari 2015 11:10

Ik heb ergens in 2014 wat series gecompleteerd en dus gekocht en van de tientallen bestellingen waren er te veel niet goed. Omschreven kwaliteit niet en ook vaak de slechte manier van verpakken. Ik heb slechts 1 negatieve feedback gegeven ( verkoper die een onschuldige postbode de schuld gaf)  en ook geen items teruggestuurd of korting gevraagd, wel terechte notities in de feedback geplaatst na mailwisseling met verkopers. De noodzaak van het systeem op zich wordt dan toch wel duidelijk.

Bij verkopen heb ik geconstateerd dat er heel weinig kopers zijn die misbruik maken van het feedback gebeuren, maar met Jodieke eens dat een enkeling je shop kan verstoren. Catawiki heeft in die gevallen dat het duidelijk was dat er sprake was van misbruik en kleinerende teksten in 2 feedbacks geassisteerd. Ik zie soms wat kopers met een gegeven feedback historie met ontelbare negatieve en neutrale feedbacks en positieve met teksten dat verkoper niet bereid of wel bereid was achteraf een extra korting te geven. Als je dan als regelmatige koper telkens wordt teleurgesteld, waarom koop je dan nog op Catawiki ??? Het oogt dan als een spel om op elke zending kritiek te gaan geven met dat dreigende feedback gebeuren in het achterhoofd en euro s zo terug te krijgen ?

Geen enkel systeem kan moedwil voorkomen helaas. Kopers kijken bij mijn feedback historie, bij bestellingen kijk ik inmiddels ook maar naar gegeven feedback. Kom ik duidelijke agressie tegen dan heb ik het recht geen zaken te doen. Immers in mijn winkel omschrijving heb ik gezet "op een gezellige manier verkopen" .

Wellicht kan Catawiki nog iets aan verbetering aanbrengen in het feedbacksysteem, ik zou zelf niet weten hoe . 

 

 

   

  • 124 berichten
  • 28 januari 2015 11:50
5K
added
10K
prices
50
info pages
25K
reviews
100
posts
28 januari 2015 11:50

Deze discussie gaat niet alleen over negatieve feedback, maar er zijn een paar tekortkomingen in het systeem.

Dat er alleen door kopers feedback gegeven kan worden, daar kan ik best mee leven, hoewel het nuttig zou kunnen zijn om als verkoper ook een mogelijkheid te hebben.

Het moet ook niet verplicht gesteld worden om feedback te geven, want dat werkt averechts.

Het moet echter wel zo zijn dat bij negatieve feedback er een mogelijkheid moet zijn dat een derde partij (Catawiki) als een arbiter op kan treden als de verkoper aan kan tonen dat dit ten onrechte is. En het mag nooit zo zijn dat een koper die om wat voor reden dan ook zelf de bestelling kan annuleren en dan negatieve feedback kan geven.

Iemand die negatieve of neutrale feedback  heeft gegeven is ook zelden bereid om dit in de gestelde periode te wijzigen, ongeacht de verdediging van de verkoper.

De meeste verkopers zullen er van alles aan doen om de klachten van de koper op te lossen door vervanging, korting of terugbetaling, maar soms werkt zelfs dat niet.

Natuurlijk wordt het niet vaak verkeerd gebruikt, maar er is door de verkoper zeer weinig aan te doen als het wel gebeurt en er nergens iets waar hij aan kan kloppen.

Het probleem van een verkoper kan zijn dat hij het gevoel heeft alleen te staan en nergens serieus genomen wordt.

Op het forum zijn er altijd  reacties dat het wel meevalt, maar daar gaat het niet om, het systeem is niet compleet, er moet een meldpunt zijn die onafhankelijk alle partijen kan horen.

 

  • 120 berichten
  • 28 januari 2015 12:40
1K
added
10K
prices
2.5K
reviews
100
posts
28 januari 2015 12:40

Mijn bewoordingen waren inderdaad overdreven - waarvoor mijn excuses- , maar dat komt vooral door mijn ziekte.

Wat ik eigenlijk bedoel wordt hierboven mooi verwoord door "elastokees"

  • Catalogus manager
  • 8.580 berichten
  • 28 januari 2015 13:12
10K
added
1K
prices
50
info pages
250K
reviews
5K
posts
28 januari 2015 13:12

Als de suggestie er nog niet tussenstaat, voer hem dan a.u.b. hier in...

  • 124 berichten
  • 28 januari 2015 21:31
5K
added
10K
prices
50
info pages
25K
reviews
100
posts
28 januari 2015 21:31

Het is ingevoerd en nu maar wachten op de stemmers

Snel naar pagina
25van 46