Hallo,
Het zal mogelijk hier eerder aan de orde zijn gekomen, maar ik wil even het volgende onder de aandacht brengen. Tot voor kort had ik een 100% score positieve beoordelingen. Maar daar is verandering in gekomen omdat een (duitse) koper heeft gemeend een negatieve feedback te moeten geven omdat zijn bestelling is zoekgeraakt. Ik vind dit uiteraard heel vervelend voor deze man, maar ik kan als verkoper daarvoor toch niet verantwoordelijk worden gesteld. Bovendien heb ik in mijn verkoopsvoorwaarden duidelijk vermeld dat het risico van niet-aangetekende verzending bij de koper ligt. Ik weet niet precies wie ik hiervoor moet benaderen op Catawiki, maar ik zou graag zien dat deze negatieve beoordeling wordt verwijderd.
Vriendelijke groeten,
Michael
Hello,
It may have come up here before, but I just want to point out the following. Until recently I had a 100% positive reviews score. But that has changed because a (German) buyer has decided to give negative feedback because his order has been lost. Of course I find this very annoying for this man, but as a seller I cannot be held responsible for this. In addition, I have clearly stated in my terms and conditions of sale that the risk of non-registered shipping lies with the buyer. I'm not sure who to contact on Catawiki about this, but I'd like to see this negative review removed.
Regards,
Michael
- 4.321 berichten
- 12 november 2014 00:16
Als je als professional beoordeeld wilt worden (het feit dat je verkoopsvoorwaarden hebt doet mij vermoeden dat dat zo is), dan moet je wennen aan de regels die voor professionals gelden. Een verkoper is altijd wettelijk verantwoordelijk voor de levering en kan die verantwoordelijkheid niet afschuiven op de transporteur of de klant.
De koper heeft recht op levering of – als dat niet lukt – op volledige terugbetaling. Beschadiging of verlies tijdens transport vallen gewoon onder het beroepsrisico. Als je niet bereid bent dat te nemen, dan moet je verzekerde verzending verplicht stellen.
Bovenstaande geldt weliswaar niet bij een transactie tussen particulieren, maar als je amateurverkoper wilt blijven dan is je feedback ook niet werkelijk van belang. (Behalve misschien voor je ego.)
Het spijt me voor jou, maar dat zijn de feiten van het leven. Laat het je niet uit de slaap houden ;-)
If you want to be judged as a professional (the fact that you have terms and conditions of sale makes me suspect that you are), then you have to get used to the rules that apply to professionals. A seller is always legally responsible for the delivery and cannot transfer that responsibility to the carrier or the customer.
The buyer is entitled to delivery or - failing that - to full refund. Damage or loss during transport simply falls under the occupational risk. If you are not willing to take that, then you must make insured shipping mandatory.
The above does not apply to a transaction between private individuals, but if you want to remain an amateur seller then your feedback is not really important. (Except maybe for your ego.)
I'm sorry for you, but those are the facts of life. Don't let it keep you from sleeping ;-)
Beste boekenmagazijn,
Dank voor je reactie. Het houdt mij zeker niet uit mijn slaap. Daarvoor is dit niet belangrijk genoeg. Maar nogmaals, ik begrijp ook heel goed dat de koper gefrusteerd is. Ik zou dat in zijn positie ook zijn. Alleen, ik vind het wel vreemd dat er meteen een negatieve feedback wordt gegeven en niet eerst een poging wordt ondernomen om tot een vergelijk te komen. En ik ben een gewone verzamelaar van postzegels, die zijn dubletten te koop aan biedt. Hier op Catawiki.
Groeten,
Michael
Dear bookstore,
Thank you for your response. It certainly doesn't keep me from sleeping. This is not important enough for that. But again, I also understand very well that the buyer is frustrated. I would be that in his position too. However, I find it strange that negative feedback is given immediately and that no attempt is made to reach an agreement first. And I am an ordinary collector of stamps, offering his doubles for sale. Here on Catawiki.
Greetings,
Michael
- Catalogus beheerder
- 752 berichten
- 12 november 2014 13:28
maar als je amateurverkoper wilt blijven dan is je feedback ook niet werkelijk van belang
Het is zeker van belang want het geeft ook aan als je als verkoper serieus naar de klant bent, ik kijk zelf ook altijd naar de feedbackscores en ik lees ook de negatieve scores daaruit beslis ik ook als ik bij die verkoper koop of niet.
Hier heb je een punt
Alleen, ik vind het wel vreemd dat er meteen een negatieve feedback wordt gegeven en niet eerst een poging wordt ondernomen om tot een vergelijk te komen.
Voordat negatieve feedback gegeven kan worden, dient er eerst contact gezocht te zijn met de betreffende verkoper en moet die een redelijke kans hebben gehad om indien nodig een fout te herstellen of te compenseren.
http://forum.catawiki.nl/forums/33-nieuws/topics/16579-negatieve-feedback
but if you want to remain an amateur seller then your feedback doesn't really matter either
It is certainly important because it also indicates if you as a seller are serious about the customer, I always look at the feedback scores myself and I also read the negative scores from which I also decide if I buy from that seller or not.
Here you have a point
Only, I find it strange that negative feedback is immediately given and no attempt is made to reach an agreement first.
Before negative feedback can be given, the relevant seller must have been contacted and given a reasonable opportunity to correct or compensate for an error if necessary.
http://forum.catawiki.nl/forums/33-nieuws/topics/16579-negatieve-feedback
Ik heb een gelijksoortig probleem. pakket aangetekend verzonden van 21 euro naar Frankrijk. Koper niet thuis en bericht achtergelaten, Volgens chronopost nogmaals 2x bericht naar koper gestuurd, maar koper zegt dat hij niets heeft ontvangen. Pakket is geretourneerd en heb ik het weer voor 21 euro (mijn kosten) verzonden. Ligt nu al een week in Frankrijk ergens in een depot. Koper vraagt mij om chronopost te bellen terwijl het postkantoor bij eerste zending bij hem om de hoek is. Hoe ver moet je gaan? Ik vind het zo wel mooi geweest. Postnl reageert dat buiten de landsgrenzen de verantwoordelijkheid ophoudt, maar ik heb wel 42 euro bij ze binnen gebracht. Overigens nog geen feedback, gaat meer om hoe ver gaat de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Zojuist info dat pakket is aangeboden, niet thuis en bericht voor nieuwe afspraak achtergelaten. Alle gegevens ook naar koper via catawiki, mail en sms verzonden. Ben benieuwd!!
I have a similar problem. parcel sent by registered mail of 21 euros to France. Buyer not at home and message left. According to chronopost, another message was sent to buyer twice, but buyer says he has not received anything. Package has been returned and I sent it again for 21 euros (my costs). Has been in a depot somewhere in France for a week now. Buyer asks me to call chronopost while the post office is around the corner for the first shipment. How far do you have to go? I think it has been so beautiful. Postnl responds that outside the national borders the responsibility ends, but I have brought them 42 euros. Incidentally, no feedback yet, it is more about how far the responsibility of the seller goes.
Just info that package was offered, not at home and message for new appointment. All information also sent to the buyer via Catawiki, mail and SMS. M curious!!
- 1.890 berichten
- 12 november 2014 18:02