6van 6
  • 11 berichten
  • 12 november 2014 00:02
5K
added
12 november 2014 00:02

Hallo,

Het zal mogelijk hier eerder aan de orde zijn gekomen, maar ik wil even het volgende onder de aandacht brengen. Tot voor kort had ik een 100% score positieve beoordelingen. Maar daar is verandering in gekomen omdat een (duitse) koper heeft gemeend een negatieve feedback te moeten geven omdat zijn bestelling is zoekgeraakt. Ik vind dit uiteraard heel vervelend voor deze man, maar ik kan als verkoper daarvoor toch niet verantwoordelijk worden gesteld. Bovendien heb ik in mijn verkoopsvoorwaarden duidelijk vermeld dat het risico van niet-aangetekende verzending bij de koper ligt. Ik weet niet precies wie ik hiervoor moet benaderen op Catawiki, maar ik zou graag zien dat deze negatieve beoordeling wordt verwijderd.

Vriendelijke groeten,

Michael

 

  • 4.321 berichten
  • 12 november 2014 00:16
500
added
250
prices
25
info pages
2.5K
posts
12 november 2014 00:16

Als je als professional beoordeeld wilt worden (het feit dat je verkoopsvoorwaarden hebt doet mij vermoeden dat dat zo is), dan moet je wennen aan de regels die voor professionals gelden. Een verkoper is altijd wettelijk verantwoordelijk voor de levering en kan die verantwoordelijkheid niet afschuiven op de transporteur of de klant.

De koper heeft recht op levering of – als dat niet lukt – op volledige terugbetaling. Beschadiging of verlies tijdens transport vallen gewoon onder het beroepsrisico. Als je niet bereid bent dat te nemen, dan moet je verzekerde verzending verplicht stellen.

Bovenstaande geldt weliswaar niet bij een transactie tussen particulieren, maar als je amateurverkoper wilt blijven dan is je feedback ook niet werkelijk van belang. (Behalve misschien voor je ego.)

Het spijt me voor jou, maar dat zijn de feiten van het leven. Laat het je niet uit de slaap houden ;-)

  • 11 berichten
  • 12 november 2014 01:37
5K
added
12 november 2014 01:37

Beste boekenmagazijn,

Dank voor je reactie. Het houdt mij zeker niet uit mijn slaap. Daarvoor is dit niet belangrijk genoeg. Maar nogmaals, ik begrijp ook heel goed dat de koper gefrusteerd is. Ik zou dat in zijn positie ook zijn. Alleen, ik vind het wel vreemd dat er meteen een negatieve feedback wordt gegeven en niet eerst een poging wordt ondernomen om tot een vergelijk te komen. En ik ben een gewone verzamelaar van postzegels, die zijn dubletten te koop aan biedt. Hier op Catawiki.

 

Groeten,

 

Michael

  • Catalogus beheerder
  • 752 berichten
  • 12 november 2014 13:28
5K
added
1K
prices
10
info pages
50K
reviews
500
posts
12 november 2014 13:28

maar als je amateurverkoper wilt blijven dan is je feedback ook niet werkelijk van belang

Het is zeker van belang want het geeft ook aan als je als verkoper serieus naar de klant bent, ik kijk zelf ook altijd naar de feedbackscores en ik lees ook de negatieve scores daaruit beslis ik ook als ik bij die verkoper koop of niet.

Hier heb je een punt

Alleen, ik vind het wel vreemd dat er meteen een negatieve feedback wordt gegeven en niet eerst een poging wordt ondernomen om tot een vergelijk te komen.

Voordat negatieve feedback gegeven kan worden, dient er eerst contact gezocht te zijn met de betreffende verkoper en moet die een redelijke kans hebben gehad om indien nodig een fout te herstellen of te compenseren.

http://forum.catawiki.nl/forums/33-nieuws/topics/16579-negatieve-feedback

  • 613 berichten
  • 12 november 2014 14:53
25
added
100
prices
500
posts
12 november 2014 14:53

Ik heb een gelijksoortig probleem. pakket aangetekend verzonden van 21 euro naar Frankrijk. Koper niet thuis en bericht achtergelaten, Volgens chronopost nogmaals 2x bericht naar koper gestuurd, maar koper zegt dat hij niets heeft ontvangen. Pakket is geretourneerd en heb ik het weer voor 21 euro (mijn kosten) verzonden. Ligt nu al een week in Frankrijk ergens in een depot. Koper vraagt mij om chronopost te bellen terwijl het postkantoor bij eerste zending bij hem om de hoek is. Hoe ver moet je gaan? Ik vind het zo wel mooi geweest. Postnl reageert dat buiten de landsgrenzen de verantwoordelijkheid ophoudt, maar ik heb wel 42 euro bij ze binnen gebracht. Overigens nog geen feedback, gaat meer om hoe ver gaat de verantwoordelijkheid van de verkoper. 

Zojuist info dat pakket is aangeboden, niet thuis en bericht voor nieuwe afspraak achtergelaten. Alle gegevens ook naar koper via catawiki, mail en sms verzonden. Ben benieuwd!! 

  • 1.890 berichten
  • 12 november 2014 18:02
1K
added
5K
prices
10
info pages
1K
reviews
1K
posts
12 november 2014 18:02
Juridisch is de verkoper altijd verantwoordelijk voor juiste aflevering, juridische wetgeving nationaal, Europees en Mondiaal is dat zo klaar als een klontje (ook als particulier Boekenmagazijn, het blijft een koopovereenkomst) de bewering "risico is voor de verzender" is gewoon een ram illegale "algemene bedrijfsvoorwaarde" Ik heb dit al vaker gezegd tegen catawiki en ik snap nog steeds niet dat het wordt toegestaan, ik werk als risk management / transportschade en claim expert al 10 jaar in de logistiek, duizenden zaken gedaan van envelop tot gekaapt vrachtschip. CMR, AVC, hague visby, FENEX, COGSA en de verdragen van Warschau en Montreal staan naast me pc dus effe geen indianenverhalen hoe (jij het wilt/logisch vindt) het zou (moeten) zijn, de wetten, overeenkomsten en verdragen zijn helder in zake deze als je niet verzend onder INCO-terms.Duinkonijntje als jij in je algemene voorwaarden aangeeft niet verzekerd verzonden eigen risico zeg je in feite niet huilen als het niet aankomt, dus waarom klagen? Dus negatieve feedback...niet leuk maar goede customer service geeft goede feedback, slechte voorwaarde als the shit hits the fan slechte, welkom in de wereld van de (amateur) handelaar
6van 6