24van 24
  • 27 berichten
  • 3 september 2014 14:00
25
posts
3 september 2014 14:00

Beste Mensen,

Graag wil ik het volgende met jullie delen en graag jullie mening horen.

Via de veiling heb ik recentelijk een ingelijste foto verkocht aan een Belgische hoogste bieder. Dit item keurig netjes en stevig verpakt als altijd, waarschuwingsstickers erop (Breekbaar, Voorzichtig, Fragile) en het pakketje aangetekend verzekerd via PostNL laten versturen. Zodra ik een pakketje verstuur zet ik de status op "verzonden" en voeg onderstaande tekst toe: 

Beste XXXX,

Allereerst proficiat met je hoogste bod op dit kavel !

Ik heb het kavel vandaag aangeboden aan PostNL vanwaar het geregistreerd zal worden verzonden.

Normaal gesproken zul je je item tussen 1-3 werkdagen ontvangen.

Mocht je onverhoopt niet tevreden zijn over item/transport gelieve dan direct contact met mij op te nemen (xxxxxxxxx@chello.nl) zodat ik kan kijken hoe we een en ander kunnen oplossen.

Ik stel het zeer op prijs indien je na afloop van de transactie positieve feedback via Catawiki zou willen afgeven.

Alvast bedankt voor de moeite, en veel plezier met je gewonnen item !

Met vriendelijke groeten,

 

Nu wil het geval dat ik vandaag een notificatie krijg van Catawiki "Feedback Ontvangen" Ik open de betreffende pagina en wat schets mijn verbazing, ik heb een Negatieve beoordeling in combinatie met de tekst "Het glas van de inkadering van het attest getekend door Borg en Vilas was gebroken. Kan dit worden vervangen. Mvg"

Los van het feit dat ik dat heel vervelend vindt voor deze klant , heeft hij dus niet de moeite genomen om mij even te contacten zodat ik hem direct een nieuwe lijst met glasplaat had kunnen toesturen, maar gaat mij direct eerst negatief beoordelen en vervolgens vragen of ik het kan oplossen....Ik heb aangegeven bij deze man dat ik hem direct een nieuwe lijst ga toesturen en heb hem verzocht de feedback te wijzigen. Mocht hij uiteindelijk toch niet tevreden zijn dan kan hij altijd nog negatief beoordelen, maar wat hij nu doet is het paard achter de wagen spannen. De betreffende klant wil echter geen kant op en ik ziet nu mooi met een in mijn ogen onterechte negatieve beoordeling te kijken. Hoe zien jullie dat en is er een mogelijkheid om deze negatieve beoordeling weg te krijgen ?

 

Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.271 berichten
  • 3 september 2014 14:09
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
3 september 2014 14:09

Voordat negatieve feedback gegeven kan worden, dient er eerst contact gezocht te zijn met de betreffende verkoper en moet die een redelijke kans hebben gehad om indien nodig een fout te herstellen of te compenseren.

Als je negatieve feebback wilt geven dan dien je aan te vinken dat je contact hebt gehad met de verkoper. Daarbij staat de volgende tekst:

Heb je over deze aankoop contact gehad met de verkoper en deze een redelijke tijd gegeven om het op te lossen? Vink dan het selectievakje aan de linkerkant aan. Zo niet, neem dan eerst contact op met de verkoper.

Als er dus geen contact is geweest dan wordt er onterecht negatieve feedback gegeven. Probeer svp eerst even er met deze koper uit te kopen en hem te vragen om de feedback aan te passen.

 

  • 27 berichten
  • 3 september 2014 14:27
25
posts
3 september 2014 14:27

Rene, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb hem gevraagd om de feedback aan te passen en heb heel duidelijk aangegeven dat ik het probleem graag wil oplossen door deze klant een splinternieuwe lijst toe te sturen. Deze klant is dat niet van plan, hij reageert alsvolgt;

Beste,

Op uw mailbericht "Demande de feedback' heb ik geantwoord met melding van het probleem dat ik heb ondervonden.

De benaming van deze Email gaat er juist over om feedback informatie te bekomen over de bestelling, verzending ed.

Het probleem zit dus niet bij mij de klant van Catawiki.

Mvg,

XXXXXXXXXXXXXXX

Los van de vraag of hij het gaat aanpassen of niet, ik zal sowieso hem een nieuwe lijst toesturen. Ik wil niet dat iets of iemand mij achteraf verwijten kan maken en wil mijn zaken gewoon netjes afhandelen.

 

  • 27 berichten
  • 3 september 2014 16:42
25
posts
3 september 2014 16:42

E.e.a. is inmiddels opgelost. Koper heeft feedback gewijzigde en ik heb een nieuwe lijst verzonden. Jammer alleen dat daarvoor een forummelding nodig was, maar goed... 

  • 1.552 berichten
  • 4 september 2014 00:18
10K
added
25K
prices
10
info pages
1K
posts
4 september 2014 00:18

weet van verschillende verkopers dat ze negetieve feedback kregen van een koper (steeds dezelfde) omdat zij en ik het item niet haden geleverd.

De koper vermeldde daar niet bij dat hij niet had betaald, want de koop was intussen reeds geannulleerd!!!

 

Catawiki heeft de feedback aangepast, zonder het forum.

Watchunlimited, voordat je hier een forum start, best eerst een berichtje naar veilingmeester.

PS

Kan het programma niet worden aangepast, dat bij een annulatie er geen feedback kan geven worden???

  • 4 berichten
  • 1 december 2014 11:53
50
added
100
prices
1 december 2014 11:53

Dit lijkt me een heel goede zaak wat Lordemie voorstelt !

Geen mogelijkheid tot feedback als een koop geannuleerd is. Waarom men dan toch mag feedbacken is mij geheel onduidelijk..

Ik heb zelf onlangs een geval gehad waarbij de koper  - voor het eerst in mijn catawiki geschiedenis - een bod deed wat veel lager was dan de ingevulde prijs. Uiteindelijk toch maar accoord gegaan.

Het bleek een bekende koper. Eentje die slecht bekend staat. Desondanks de strips opgestuurd, die allen in goede staat verkeerden.

Na levering wilde meneer wat geld terug zien aangezien er 1 strip bij was die slecht zou zijn (ik weet dat dit niet zo is) Maar aangezien ik geen slechte onterechte feedback wilde hebben en die bui al aan zag komen gezien alle gegevens feedback door die meneer.. heb ik een bedrag teruggestort.

en zowaar, weer een goede feedback erbij. Gekocht zou je kunnen zeggen. of afgeperst?

Mijns inziens moeten dergelijke kopers geweerd kunnen worden van Catawiki. Meestens zijn het serieuze verzamelaars die erg veel plezier hebben in de hobby en het onderling uitwisselen van boeken, strips etc.

Maar sommigen bederven de boel... Eerst een lager bod doen, dan de betaling wekenlang uitstellen en dan geld terug eisen door zogenaamd kwaliteitsprobleem..

 

Bert

  • 1.552 berichten
  • 1 december 2014 16:55
10K
added
25K
prices
10
info pages
1K
posts
1 december 2014 16:55

Enkele verkopers hebben een tijdje terug het voorstel gebracht om buiten Catawiki een lijst bij te houden van de "slechte" kopers. Die lijst zou niet openbaar gemaakt worden en slechts enkelen zouden toezicht hebben op die lijst. Maar verkopers zouden kunnen navragen of een koper al dan niet op de "zwarte" lijst staat.

Heb sde laatste maanden echter niets meer over het voorstel gehoord

  • 4 berichten
  • 1 december 2014 17:06
50
added
100
prices
1 december 2014 17:06

Hallo,

hoewel een begrijpelijk voorstel vind ik dat het toch bij Catawiki zelf thuishoort.

ik kan me meer vinden in een constructie waarbij iemand in de gaten wordt gehouden als zijn feedbacklijstje vol staat met negatieve opmerkingen.

Bijvoorbeeld bij 10 negatieve opmerkingen zou Catawiki eens kunnen kijken of het wel helemaal een kosher iemand is..

In mijn geval mebt die koper is het zonneklaar dat het minimaal een uiterst kritisch iemand is en snel zijn stevig negatieve feedback er tegenaan gooit, en op regelmatige basis geld terug eist..

Ik weet ook niet wat eerlijk is, je moet als koper ook gewoon negatieve feedback kunnen geven tenslotte, het kan ook heel terecht zijn.

Maar ook heel onterecht, en zou het beoordelen uitgeschakeld moeten zijn bij een transactie die niet door is gegaan of een geannuleerde bestelling. Dat is m.i. een fout in het systeem.

 

  • 176 berichten
  • 1 december 2014 19:06
1 december 2014 19:06

@ Bertmussel:  op deze wijze (je rug niet recht houden) en een positieve feedback kopen steun je wel de door jou ervaren "trend".

Ik zie en begrijp het dilemma wel maar aan het eind van de dag wat is de waarde van een negatieve feedback waarvan je weet dat hij onterecht is en waarop je zelf kan responderen. (Alhoewel ik van de eerste paar negatieven (ca 10 sinds 1999 op een totaal van ruim 6000 feedbackmogelijkheid op E***) ook danig van mijn stuk was. Tijd leert echter relativeer en ik merk er niets van in de verkoop van een gedeelte van mijn verzameling.

Zwarte lijsten ed gaan uiteindelijk niet helpen in mijn optiek. Geen feedbackmogelijkheid of verwijderen bij een cancellatie lijkt me niet meer dan logisch en een goede tip aan Catawiki.

 

mvg Autominologist

 

 

  • 4 berichten
  • 1 december 2014 19:14
50
added
100
prices
1 december 2014 19:14

Beste autominologist,

natuurlijk heb je gelijk. Maar ik ben maar een eenvoudige hobby verkoper van meestens dubbele exemplaren en op enige tientallen beoordelingen is dat percentueel belangrijker dan jouw genoemde 6000 ..

en rug recht houden.. dat doe ik wel bij de echt belangrijke dingen in het leven. Tenminste niemand die mij kent heeft me ooit verweten mijn rug niet recht te houden. Je bent de eerste... 

bedankt voor je hulp bij dat voorstel om die freedbackmogelijkheid weg te halen bij gecancelde bestellingen..

Hopelijk leest er iemand mee van Catawiki...

 

 

 

  • 35 berichten
  • 1 december 2014 20:17
100
added
25
prices
25
posts
1 december 2014 20:17

Ik koop regelmatig wat op internet op catawiki 

Maar als ik zie dat ik dat er artwork in dubbelgevouwde doos van een wordt opgestuurd of in vuilniszak dan vraag ik me af wat je voor handelaar bent.

Mischien naming en schaming voor kopers en verkopers intoduceren? 

  • 4 berichten
  • 1 december 2014 20:28
50
added
100
prices
1 december 2014 20:28

Dat lijkt me behoorlijk gek als iemand artwork in een dubbelgevouwen doos doet.. of een vuilniszak... tssk... raar hoor. zou ik ook niet pikken zeg. Heb je dat zelf meegemaakt? 

naming en shaming is er nu al in de vorm van de beoordelingen. Zij het dat jij de kopers ook wilt namen en shamen? Dus ook de kopers kunnen beoordelen. Dat lijkt me het systeem van Ebay en wel goed eigenlijk. Het is een tip!

Maar het punt van discussie is nu meer de mogelijkheid om te beoordelen bij gecancelde bestellingen..

  • 176 berichten
  • 1 december 2014 20:35
1 december 2014 20:35

Ebay is al lang geleden afgestapt van wederzijdse feedback. Verkopers worden beoordeelt, kopers niet (meer) tot grote frustratie van veel verkopers.

autominologist

  • 1.110 berichten
  • 2 december 2014 09:20
1K
added
5K
prices
10K
reviews
1K
posts
2 december 2014 09:20

je kunt kopers nog steeds feedback geven maar niet meer rood alleen groen maar groen met de text opassen na verhandelaar(prijs porto enz) heeft weken geduurt voor betaling binnen kwam enz dat kan wel,

en als je als verkoper deze text ziet zet je de koper op je sperlijst is een beetje zoeken maar deze bestaat wel

Verkoop al sinds ricardo op de markt kwam (later Eba<) bezit daar nu een beschermd account regelmatig wordt het gesrceend en als er kopers zijn die feedback geven die duidelijk als onterecht of als deze vaak uit onbenul/wraak  negatief geven worden deze verwijdert

  • Catalogus beheerder
  • 752 berichten
  • 2 december 2014 12:17
5K
added
1K
prices
10
info pages
50K
reviews
500
posts
2 december 2014 12:17

Ik vind dat je als verkoper ook het recht mag hebben om sommige kopers te weigeren dus blokkeren (wat bij ebay ook kan)

  • Catalogus beheerder
  • 1.909 berichten
  • 2 december 2014 13:34
100
added
1K
prices
50
info pages
25K
reviews
1K
posts
2 december 2014 13:34

Ik heb zelfs gemerkt dat ik bij een verkoper op eba geblokkeerd sta terwijl ik er nog nooit iets heb gekocht. Ik vraag me nog altijd af waarom.

  • Catalogus beheerder
  • 752 berichten
  • 2 december 2014 17:14
5K
added
1K
prices
10
info pages
50K
reviews
500
posts
2 december 2014 17:14

Misschien kan je het hem vragen.

Ik heb wat negatieve ervaringen gehad, bijv. ik heb een keer een pakje naar een klant in Italië gestuurd maar volgens hem is het pakje niet aangekomen terwijl ik het aangetekend verstuurd heb en de post zei dat het pakje afgeleverd was.

Dus ik was mijn product kwijt en omdat het via PayPal betaald was, was ik het geld ook weer kwijt en om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik deze klant toen geblokkeerd. 

  • 176 berichten
  • 3 december 2014 20:51
3 december 2014 20:51

@baronselderie:  geblokkeerd als koper op ebay !?

 

nieuw account & go !

 

werkt niet dus.

  • Catalogus beheerder
  • 2.406 berichten
  • 3 december 2014 21:11
5K
added
2.5K
prices
25
info pages
100K
reviews
2.5K
posts
3 december 2014 21:11

Dat ligt eraan. Ze kunnen een via je ip-nummer je nieuwe account ook schorsen. En je dan een totale ip ban geven.

Valt overigens ook onderuit te komen ;)

  • 2 berichten
  • 4 december 2014 05:52
4 december 2014 05:52

@Fazerco:  eens, vooral met je laatste regel !

  • 1.110 berichten
  • 4 december 2014 07:18
1K
added
5K
prices
10K
reviews
1K
posts
4 december 2014 07:18

nieuw account & go !

 

ja maar alleen onder een andere naam en aderes(je krijgt namelijk een brief met een code bij nieuwe aanmelding ) en als ze er achterkomen levenslang gespert!

ik heb ongeveer 80 kopers op mijn sperlijst nooit meer iets van gehoordt.

ik spreek trouwens over ebay. (D) met (NL) doe ik niets.

bovendien wordt mijn auccount elke maand gescreent

Jedes Mal, wenn wir Schritte zum Schutz Ihrer Servicestatus-Einstufung ergreifen, senden wir Ihnen eine E-Mail mit einer Übersicht über die im jeweils vorangegangenen Monat eingeleiteten Schutzmaßnahmen. Diese Schutzmaßnahmen spiegeln sich auch in der oben angezeigten Transaktionsmängelquote wider

 

  • Catalogus beheerder
  • 752 berichten
  • 4 december 2014 10:45
5K
added
1K
prices
10
info pages
50K
reviews
500
posts
4 december 2014 10:45

Ik zie als ik beheerders aan klik van de boeken dat er ook veilingmeesters tussen zitten, zijn die nu ook beheerders?

  • Catalogus beheerder
  • 752 berichten
  • 4 december 2014 10:53
5K
added
1K
prices
10
info pages
50K
reviews
500
posts
4 december 2014 10:53

Ook bij de strips

  • Catalogus manager
  • 8.580 berichten
  • 4 december 2014 10:55
10K
added
1K
prices
50
info pages
250K
reviews
5K
posts
4 december 2014 10:55

Een aantal niet meer. Ik ben bezig met een opschoon-actie. Voor een enkeling is het precies omgekeerd. Die waren beheerder en zijn nu óók veilingmeester. Beheerder zijn is hobby, veilingmeester is werk.

24van 24