Snel naar pagina
25van 48
  • 1.552 berichten
  • 30 maart 2013 19:12
10K
added
25K
prices
10
info pages
1K
posts
30 maart 2013 19:12

Heb al een beetje zoekwerk gedaan, maar vind geen antwoord op volgende vragen:

Wat te doen als iemand niet betaald na een tweede herinnering?

Is er een plaats waar we klacht kunnen indienen?

Is er een plaats waar wij die mensen die niet betalen kunnen inbrengen, zodat ze geen toegang meer krijgen tot Catawiki??

Hoelang moet men wachten om bij niet betaling de artikels terug in de shop te plaatsen?

  • 16 berichten
  • 30 maart 2013 20:35
25
prices
30 maart 2013 20:35

ik moet helaas constateren dat ook bij catawiki het steeds vaker voorkomt dat bestelde spullen niet betaald worden......

Ik houd zelf een termijn van 2 weken aan en zet ze dan gewoon weer terug.

Een zwarte lijst is er niet. Heeft denk ik ook weinig zin, want je kunt gewoon onder een andere naam weer een account openen.

  • 1.552 berichten
  • 31 maart 2013 00:11
10K
added
25K
prices
10
info pages
1K
posts
31 maart 2013 00:11

Nochthans zou men iemand kunnen uitschakelen via zijn IP-adres.

Soms is het een kleine die zonder toestemming van zijn ouders besteld, soms ook een grappenmaker?? Moet ik morgen op 01/04 bij iedereen van Catawiki een boek bestellen als aprilvis???

  • 87 berichten
  • 11 september 2013 19:21
250
added
500
prices
50
posts
11 september 2013 19:21

Waarom kan je als verkoper geen evaluatie ingeven van je koper?

Nu kan enkel een koper dit doen.

Dat zou ook al helpen denk ik.

  • 3 berichten
  • 12 oktober 2013 20:49
12 oktober 2013 20:49
Door de recente Ideal-storing kon ik niet betalen.Catawiki was zeer snel met mij (met kracht) te herinneren aan mijn betalingsplicht als koper.Wellicht een suggestie om de 2e bieder de kans te geven de bieding gestand te doen?Ga er maar van uit dat weinigen rouwig zullen zijn om een 2e kans te krijgen om te bieden.Op Marktplaats kun je je bieding altijd intrekken, hier kan dat niet.Wat niet wegneemt dat KaeL's suggestie wel een mooie is, '3 slag is uit'.IP-herkenning gaat niet werken als de provider dynamische IP-adressen uitgeeft.
  • 3 berichten
  • 12 oktober 2013 20:51
12 oktober 2013 20:51
En wat doen we met verkopers die na betaling niet leveren?
  • 431 berichten
  • 12 oktober 2013 21:19
12 oktober 2013 21:19

@PJW9779
Wellicht een suggestie om de 2e bieder de kans te geven de bieding gestand te doen?

Dit doen wij nooit, onze veiling is geen marktplaats waar onderhandeld kan worden. De voorwaarden zijn glashelder: Alle biedingen zijn rechtsgeldig. De verkoper moet leveren en de hoogste bieder moet betalen, ongeacht de hoogte van het bod.

En wat doen we met verkopers die na betaling niet leveren?

Ook hierover zijn voorwaarden glashelder. Zie artikel 4.9 van de gebruiksvoorwaarden van Catawiki:
Indien de verkoper om welke reden dan ook niet aan zijn leveringsverplichting voldoet zoals omschreven in het vorige artikellid, is verkoper aansprakelijk voor alle daardoor veroorzaakte schade en kosten, welke in ieder geval een bedrag belopen ter hoogte van de door Catawiki misgelopen kopers- en verkoperscommissie vermeerderd met een bedrag ter hoogte van 50% van het winnende bod.

  • 3 berichten
  • 12 oktober 2013 21:38
12 oktober 2013 21:38
@Veilingmeester : volstrekt eens, maar mijn suggestie was dan ook een reactie op de verkopers die - terecht - simpel worden van niet reagerende kopers. ;-)V.w.b. 'verkopers die na betaling niet leveren' : ik verzamel boeken voor eigen studie. Dat zijn vaak unica. Bij niet leveren zal ik het geld terug krijgen, maar heb ik nog steeds het boek niet.Voorbeeld :26-09-13 22:08 : kavel gewonnen26-09-2013 22:33:07 : Orderstatus veranderd in Betaald door catawiki11-10-2013 10:23:47 : gerappelleerd bij verkoper______________________________Overigens complimenten voor site + inhoud!
  • 207 berichten
  • 23 december 2014 13:00
100
prices
100
posts
23 december 2014 13:00

In onze shop zijn er de laatste tijd enkele bestellingen van strips geplaatst waarop men geen reactie meer gaf, of, na herinnering, de bestelling toch wilde annuleren.

Gezien de forumberichten weten we dat dit wel vaker voorkomt (ook verkopers die niet op een bestelling reageren) maar onbetaalde bestellingen zonder reactie of geannuleerde bestellingen geven ons te denken. Waarom iets bestellen en daarna niets meer van je laten horen of pas na herinnering iets annuleren? Het kan zijn dat iemand voor langere tijd afwezig is maar dan bestel je toch gewoon nog niet? Wel zo beleefd om iets van zich te laten horen ook al is er spijt van een gedane bestelling.  

Ons viel echter op dat het bij het deze bestellingen ging om strips die op dat moment toevallig ook bij een lopende veiling werden aangeboden of die, na de bestelling, door anderen tegen een gelijke of net iets hogere prijs te koop werden gezet. Met het plaatsen van die bestellingen zijn die artikelen uit onze shop verwijderd en daarmee uit beeld voor anderen verdwenen en bleven er hoger geprijsde exemplaren bij andere shops te koop staan.

Hierover nadenkend rijst bij ons het VERMOEDEN dat de loze bestellingen een trucje kan zijn geweest zijn om de potentiele veilingopbrengst van een veilingkavel op te drijven, of om een zelfde artikel te verkopen tegen onze (lage) of iets hogere prijs. Maar het kan ook zijn dat iemand heel graag de artikelen van het veilingkavel wilde hebben en 'voor de zekerheid'  diezelfde artikelen in onze shop heeft besteld om die pas af te nemen wanneer de prijs van het veilingkavel hoger uitkomt dan onze shopprijs.

Mogelijk trachten individuen op deze manier concurrentie weg te spelen om daarmee een veilingprijs op te drijven, zelf iets tegen onze gunstige prijs te verkopen of iets te kunnen kopen tegen de laagste prijs. (via de veiling OF via de shop).  

Maar zoals aangegeven is dit enkel een vermoeden en hebben we geen idee of, en hoe vaak loze bestellingen ook bij andere shops voorkomen.

Wij zijn daarom benieuwd of andere shophouders de laatste tijd ook te maken hebben gehad met (een eventuele toename van) onbetaalde / geannuleerde bestellingen van artikelen die toevallig ook op veilingen of, na bestelling, door andere shops werden aangeboden. Misschien een tip om daar eens op te gaan letten.

Zoals eerder door anderen voorgesteld zou het goed zijn als verkopers feedback kunnen geven over de kopers. Dat zou de kopers kunnen motiveren om in ieder geval even te reageren en loze bestellingen tegen kunnen gaan. 

  • 24 berichten
  • 25 december 2014 09:37
25 december 2014 09:37

Hoi allemaal.

 

Grappig dat je deze topic aanhaalt Trigopolis.

Ikzelf ben maar een kleine verkoper die 53x op rij iets verkocht heeft zonder problemen.

Nu toevallig 2x achter elkaar een order gehad waarbij men niet meer gereageerd heeft, ook niet na een aantal herrinneringen aan de kopers.

Zeker bij de laatste koper heb/had ik mijn twijfels over de beweegredenen van het niet meer reageren op mijn mails daar de strips redelijk specifiek waren en regelmatig op de veilingsite worden aangeboden.

Ook ben ik redelijk vaak het goedkoopst aangaande prijs van een strip op catawiki.

Nu maak ik er, 'gelukkig', geen halszaak van maar hou deze kopers wel in de gaten en zet de strips gewoon weer in mijn shop.

  • 207 berichten
  • 25 december 2014 13:34
100
prices
100
posts
25 december 2014 13:34

@Matje

Bedankt voor je reactie.

Ook wij maken er gelukkig geen halszaak van, maar die mogelijke nep- of zekerheidsbestellingen leveren ons wel onnodig extra werk op. Denk aan de factuur opmaken, albums opzoeken/controleren, binnenkomst betaling bewaken, herinnering(en) sturen, order bijwerken etc en de bestelde items zijn hierdoor ook een tijdje uit roulatie.

We willen/moeten alles natuurlijk ook zorgvuldig afhandelen om oprechte kopers niet tegen de schenen te schoppen. Het kan immers altijd zijn dat er een goede reden is dat er nog niet gereageerd of betaald is.

Je slaat de spijker op de kop met je vermelding dat je twijfels kunt hebben over de beweegredenen van het niet reageren. Echt bewijzen kunnen we het nooit. Ook wij houden deze niet reagerende kopers in de gaten en een feedback systeem over kopers zou voor dit soort gevallen uiterst welkom zijn.

Maar het is best een vervelende gedachte als men mogelijk op deze manier snel een extra centje wil verdienen over de rug van anderen. Maar ja, waar het om geld gaat worden mensen altijd erg creatief, hetzij in positieve of in dit geval negatieve zin.      

In ieder geval zijn we blij dat wij niet de enige zijn met ons vermoeden. Misschien komen er nog reacties van andere shophouders zodat er een beter beeld over de loze bestellingen ontstaat.

Groetjes,

Trigopolis

  • 2.571 berichten
  • 30 december 2014 14:35
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
30 december 2014 14:35

Wat ook de rede zou kunnen zijn, is het feit dat de factuur van CW te puur zakelijk is.

"Beste (Naam) Hierbij sturen wij de factuur.""""

 

iets vriendelijker zou geen kwaad kunnen.

Beste (Naam), vriendelijke dank voor je bestelling, zie bijgesloten factuur voor de bank details.

 

 

  • 207 berichten
  • 30 december 2014 15:20
100
prices
100
posts
30 december 2014 15:20

@aartinge

Ook jij bedankt voor je reactie en inbreng van deze nieuwe invalshoek. Bij onze facturen houden wij weldeglijk al rekening met een vriendelijke toonsetting zoals "Beste + naam", "Hartelijk dank voor je/uw bestelling bij "shopnaam" en "Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn dan kunt u / kun je altijd even contact met ons opnemen".. 

Daar wij altijd veel aandacht geven aan een vriendelijke toonsetting denken wij dat het bij onze gevallen van niet meer reageren niet ligt aan (te) zakelijk opgestelde facturen.

Daar komt bij dat bestellers normaliter altijd wel even aangaven dat een bestelling niet door hoeft/kan gaan. Maar de laatste tijd toch die gevallen van niet reageren van artikelen die toevallig op de veiling of door andere shops werden aangeboden..

Nogmaals zeer bedankt voor je inbreng en we blijven aandacht geven aan vriendelijke facturen..

Groetjes,

Trigopolis

 

 

  • 2.571 berichten
  • 11 januari 2015 15:45
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
11 januari 2015 15:45

Misschien zou het ook handiger zijn om klanten die niet betalen of reageren er op te attenderen dat ze op een lijst van onbetrouwbare klanten komen te staan, of dat er vanuit CW er mail verstuurd word met de mededeling dat er nog een laatste kans wordt geboden om te reageren op de aankoop, en zo niet dat verder bestellingen niet meer in behandeling wordt genomen.

ik heb zelf in de jaren geleerd, dat het raadzaam is, om eerste de klant te laten betalen voordat je je bezig gaat houden met het bijeen zoeken van de items.

  • 31 berichten
  • 13 januari 2015 21:40
25
posts
13 januari 2015 21:40

Hier worden tot nu toe de kavels wel netjes betaald, maar ik ben wel geen beroepsmatige verkoper. Of je beroepsmatig verkoopt of niet, het zou niet mogen uitmaken.

Keurig betalen doen ze wel, maar  kunnen ook wel vervelend doen. Ondanks ik bij sommige kavels vermeld dat alles via Kiala wordt verstuurd, ging een klant op zijn achterste poten staan en eiste van me dat het kavel bij haar thuis werd afgeleverd, wat bij Kiala niet meer als particulier mogelijk is. Het zijn juist die vervelende kopers, die bij een degelijk en verzorgde verpakking en een verzending "op hun maat" geen waardering kunnen geven.

Vandaag constateerde ik dat ik de koper niet erg slim was. Mijn kavel werd aangetekend verzonden via het Belgisch Staatsbedrijf. Het kavel wordt terug verzonden naar me tthuis omdat het adres niet bekend was. De koper zijn straatnaam werd in het Catawikiformulier verkeerd vermeld. De lange straatnaam werd zonder hoofdletters EN aan elkaar geschreven op het formulier vermeld. De eerste hoofdletter heb ik wel toegevoegd, maar de straatnaam bestond uit twee delen, wat de koper of Catawiki niet hadden vermeld. Bijgevolg wordt de straatnaam niet herkend bij de automatische sorteermachines of was er een NL postbode, die een beetje onwillig was bij het sorteren van de moeilijke postpakketten.

Ligt hier de fout bij Catawiki of bij de koper?

Bij Catawiki worden eveneens de mailadressen gedeeltelijk geblindeerd. Enkele weken zag ik een mailadres met "VIJLING" i.p.v. "veiling" in de plaats. Deze laatste moet toch wel een flater zijn geweest van het administratief personeel.

Uiteindelijk nog een raad voor de verkopers: controleer de adressen via een routeplanner.

Morits
POWER
  • Catalogus beheerder
  • 4.226 berichten
  • 13 januari 2015 23:33
1K
added
10K
prices
25K
reviews
2.5K
posts
13 januari 2015 23:33

Nederlandse adressen worden hoofdzakelijk via postcode + huisnummer gevonden, in het uiterste geval zou je dus ook de straatnaam weg kunnen laten

  • Catalogus beheerder
  • 2.406 berichten
  • 14 januari 2015 10:54
5K
added
2.5K
prices
25
info pages
100K
reviews
2.5K
posts
14 januari 2015 10:54

Het is me al vaker opgevallen dat CW Nederlandse tekst probeert te vertalen. Er staat dan zo'n tekstballon met deze tekst is vertaald uit het Frans en dan met ja/nee als je de orginele tekst wil zien. Originele tekst was dus Nederlands.

Het mooie is er klopt geen hout van de vertaling. Zoals in een ander thread waar het over stripenveloppen ging, waar het woord korting werd vertaald in American Expres..........

En die vertaalmachine staat overal aan zo te zien, daar kan het woord vijling ook vandaan komen.

  • 613 berichten
  • 14 januari 2015 12:10
25
added
100
prices
500
posts
14 januari 2015 12:10

@world2014 de koper maakt zelf zijn gegevens aan, dus ook zijn/haar adres. 

  • 207 berichten
  • 14 januari 2015 16:43
100
prices
100
posts
14 januari 2015 16:43

@Aartinge

Misschien zou het ook handiger zijn om klanten die niet betalen of reageren er op te attenderen dat ze op een lijst van onbetrouwbare klanten komen te staan, of dat er vanuit CW er mail verstuurd word met de mededeling dat er nog een laatste kans wordt geboden om te reageren op de aankoop, en zo niet dat verder bestellingen niet meer in behandeling wordt genomen.

Om die mensen op een zwarte lijst te zetten lijkt mij niet zo'n goed idee. Er kunnen altijd bijzondere omstandigheden hebben afgespeeld waardoor iemand niet heeft betaald of gereageerd. Denk aan plotselinge ziekenhuisopname of erger nog een overlijden. Volgens mij zou het beter zijn als er feedback over de koper kan worden gegeven waarbij je dan kan aangeven dat die persoon niet heeft betaald en niet heeft gereageerd. Het is dan puur een feitenweergave. Als die persoon vaker zo'n feedback heeft ontvangen weten verkopers dat ze mogelijk te maken hebben met een fake-besteller.

@Aartinge

ik heb zelf in de jaren geleerd, dat het raadzaam is, om eerste de klant te laten betalen voordat je je bezig gaat houden met het bijeen zoeken van de items.

Klinkt goed maar wij willen toch eerst zeker weten of een besteld artikel echt leverbaar is en in de geadverteerde staat verkeert vóórdat wij een factuur naar de besteller doorsturen. Het is immers niet fijn om een klant achteraf , na de betaling, door te moeten geven dat een artikel toch niet op voorraad blijkt te zijn of beschadigd is.   

@World2014

Hier worden tot nu toe de kavels wel netjes betaald, maar ik ben wel geen beroepsmatige verkoper. Of je beroepsmatig verkoopt of niet, het zou niet mogen uitmaken.Keurig betalen doen ze wel, maar  kunnen ook wel vervelend doen.

Bedankt voor je mededeling m.b.t. betaling van bestellingen. En kopers kunnen inderdaad soms erg lastig zijn. Uit ervaring weten wij dat er bij bestellingen soms een verkeerd of zelfs nog een oud adres staat aangegeven. Kan zijn door een typfout maar ook omdat men bijvoorbeeld na een verhuizing vergeten is om het nieuwe adres in hun Catawiki-profiel aan te passen. Dit hebben we al meerdere malen meegemaakt. Daarom controleren wij de juistheid van een opgegeven adres altijd even via google maps en bevestigen wij in de factuur naar welk adres de bestelling wordt opgestuurd. Daar kan de besteller dan op reageren..

  • 207 berichten
  • 15 januari 2015 11:34
100
prices
100
posts
15 januari 2015 11:34

Bij mijn eerdere post schreef ik:

Volgens mij zou het beter zijn als er feedback over de koper kan worden gegeven waarbij je dan kan aangeven dat die persoon niet heeft betaald en niet heeft gereageerd. Het is dan puur een feitenweergave. Als die persoon vaker zo'n feedback heeft ontvangen weten verkopers dat ze mogelijk te maken hebben met een fake-besteller.

Op het forum was er in 2010 het zeer uitgebreide topic Feedback systeem live! over de invoering van het feedback systeem.  Daar gaf Rene op 20-10-2010 om 20.52:42 het volgende antwoord bij de vraag van Puurveen of verkopers ook feedback mogen gaan geven:

Hoi Puurveen,

"neem aan dat verkoper ook feedback mag geven"

Zoals we hierboven al schreven:

We hebben er bewust voor gekozen om verkopers niet ook een feedback oordeel te laten geven over de koper. Dit leidt in de praktijk (eBay) vaak tot chantage: "Pas op, als jij mij negatieve feedback geeft dan geef ik jou ook negatieve feedback." Wel is het al een tijd zo dat verkopers als zij de status van een order op "Geannuleerd" zetten, kunnen aangeven dat een koper na de bestelling niet reageert. We voeren nu ook in dat we actief die meldingen zullen vergelijken en herhaaldelijk niet reagerende kopers zullen afsluiten.

Ik weet nu waarom Catawiki ervoor gekozen heeft dat verkopers geen feedback over kopers kunnen geven. En als het goed is worden die meldingen van niet reagerende kopers actief door Catawiki vergeleken en kunnen (zullen) de accounts van herhaaldelijk niet reagerende kopers worden afgesloten.

Als Catawiki deze vergelijking ook daadwerkelijk uitvoert dan is dat wat mij betreft al prima genoeg. Deze week hebben we er overigens weer een aan ons lijstje van niet reagerende kopers mogen toevoegen. Blijft vervelend, zeker omdat we niet weten of er een goede reden voor het niet reageren is of dat we te maken mer een grappenmaker of mogelijke prijs/aanbod manipulator. 

Groeten, Trigopolis

  • 1.552 berichten
  • 15 januari 2015 13:45
10K
added
25K
prices
10
info pages
1K
posts
15 januari 2015 13:45

of mogelijke prijs/aanbod manipulator. 

 

Heb er eigenlijk ook al eens over nagedacht; Wanneer iemand twee accounts heeft en er zijn maar twee verkopers van een item(hij en een derde), dan kan hij met zijn tweede account het item bestellen zodat hij met zijn eerste account voor geruime tijd alleen aanbieder is

  • 207 berichten
  • 15 januari 2015 14:40
100
prices
100
posts
15 januari 2015 14:40

@lordernie

Dat is inderdaad een mogelijke manier om aanbod en prijs te kunnen manipuleren. Maar om wat voor reden (terecht of kwaadwillend) of op welke manier dan ook, feit is dat er bestellingen worden gedaan waarop een koper niet reageert. En dat is echt irritant. 

Wat is jouw ervaring met niet reagerende bestellers?

Groetjes,

Trigopolis

 

 

  • 1.552 berichten
  • 15 januari 2015 15:29
10K
added
25K
prices
10
info pages
1K
posts
15 januari 2015 15:29

Sedert verleden jaar ben ik een lijstje aan het bijhouden van mensen die niet reageren.

Er staan nu al 40 namen op waarvan 16 belgen, 11 nederlanders, 7 fransen en 6 anderen

% gewijs zijn de niet beneluxers het gevaarlijks, waarschijnlijk wegens hoge portkosten, met op kop de Fransen :-(

  • 207 berichten
  • 15 januari 2015 17:45
100
prices
100
posts
15 januari 2015 17:45

@lordernie

Bedankt voor dit inzicht van het aantal niet reagerende bestellers. Best wel een groot aantal waar je niet blij van wordt. Misschien is dit probleem toch omvangrijker dan men denkt.

In het stukje verzendkosten van onze shop geven wij duidelijk aan wat de verzendkosten voor een bestelling zijn.  Bij sommige artiklen ook bij het betreffende artikel zelf. Wij denken daarom dat het bij ons niet gaat om niet reageren vanwege "plotselinge' hoge verzendkosten. Dat wisten deze bestellers al voordat ze de bestelling bij ons plaatsten.

Misschien zouden we eens een lijstje van niet reagerende bestellers aan Catawiki door kunnen geven om te controleren of het gaat accounts waarmee vaak loze bstellingen zijn gedaan . Of misschien toch maar overgaan tot de mogelijkheid om verkopers ook feedback te laten geven als loze bestellingen toch een groot probleem blijkt te zijn.

Hopelijk vergelijkt Catawiki inderdaad actief de meldingen van niet reagerende kopers zodat de echte grappenmakers en kwaadwillenden uiteindelijk eens tegen de lamp lopen en hun accounts worden afgesloten. 

Kan iemand van Catawiki bevestigen of het vergelijken van de meldingen van niet reagerende kopers ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd? 

 

  • Catalogus manager
  • 8.580 berichten
  • 15 januari 2015 17:53
10K
added
1K
prices
50
info pages
250K
reviews
5K
posts
15 januari 2015 17:53

Bij mijn weten is dit idee uit de grijze oudheid nooit geëffectueerd. Waarschijnlijk omdat voor Catawiki de kosten van programmering niet opwegen tegen de last. Kan je aangeven hoe Catawiki dit naar jouw idee zou moeten doen? Hoe weet Catawiki dat bestellers niet reageren, bijvoorbeeld?

Snel naar pagina
25van 48