Snel naar pagina
25van 202
  • Catalogus beheerder en forum moderator
  • Cat. beheerder & Forum mod.
  • 7.455 berichten
  • 9 juni 2026 17:25
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
Boenie 
Mooi werk!
Het verschil tussen het merk Jumbo en de verschillende fabrikanten is nu ook duidelijker.
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 89 berichten
  • 9 juni 2026 15:40
5K
added
2.5K
prices
25K
reviews
50
Bedankt, Boenie.
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 50 berichten
  • 9 juni 2026 15:27
1K
added
5K
prices
10
info pages
5K
reviews
50
Beste Forumleden,
vanwege de eerdere correspondentie en onduidelijkheid over de fabrikanten van Jumbo puzzels in de verschillende periodes, heb ik na onderzoek een overzichtje gemaakt.
Het is te vinden in het algemene gedeelte, bovenaan de pagina van de Jumbo collectie.
  • 7.455 berichten
  • 8 juni 2026 20:46
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
Boenie 
In je shop kun je middels een losse advertentie van alles aanbieden. Koppel je echter met een item uit de catalogus, dan moet dat shopitem ook voldoen aan datgene wat in de catalogus staat aangegeven.

Bij veel rubrieken worden "losse" onderdelen van een item ingevoerd. Bijvoorbeeld bij Spellen zijn honderden losse Jokers uit sets spelkaarten toegevoegd. Voor Muziek weet ik niet wat de mores is, bij Strips worden ook de losse boeken uit een box toegevoegd.
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 50 berichten
  • 8 juni 2026 20:36
1K
added
5K
prices
10
info pages
5K
reviews
50
Collectioneur
Beste Tammo, als ik goed begrijp kan een puzzel box met 4 puzzels en 8 afbeeldingen als geheel aan LD worden toegevoegd; maar kan datzelfde hele item ook gesplitst worden. De lege box en de 4 dubbelzijdige puzzels, kunnen elk als afzonderlijk item (5 x) in LD catalogus worden opgenomen, met restrictie dat slechts 1 zijde per dubbelzijdige puzzel getoond wordt en dat daarmee het losse item vertegenwoordigt. Geldt dat catalogus breed?

Ik pretendeer niet het beter te weten, maar wil het wel graag snappen, temeer omdat het handboek hier geen duidelijke uitleg over heeft.

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een dubbel lp (A) met hoes, en 2 lp's met de zijdes 1/2 en  3/4 als aparte items (3) op te nemen?

Stel ik bezit geen hoes meer, noch de lp met de zijdes 1/2, maar heb nog wel de lp met zijde 3/4. Die laatste wil ik graag verkopen. Kan ik die dan als apart item aan mijn verzameling in LD toevoegen of te koop aanbieden?

Of voeg ik item A aan mijn shop toe en meldt bij de 'opmerkingen' dat het alleen de lp 3/4 betreft of dat de hoes en lp 1/2 ontbreken.

Dat laatste zou als beheerder sterk mijn voorkeur te hebben, omdat anders het volume van de catalogus steeds meer toeneemt (zonder dat het voor verzamelaars iets wezenlijks toevoegt) en fragmentarischer wordt.

Ik ken het voorbeeld van een boek en bijgeleverde boeklegger. Die kunnen apart in de catalogus worden opgenomen. Er is echter een essentieel verschil; namelijk dat dit aparte (voor de gelegenheid samengevoegde items zijn), wat noch voor de puzzel box of dubbel lp geldt. Die vormen van meet af aan een bij elkaar horend geheel. Splitsen in aparte items lijkt mij dan ook niet  wenselijk/logisch. Maar als dat wel de bedoeling van LD mocht zijn, dan zou een aanvulling van het handboek meer dan welkom zijn.

groet
Wim
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 53 berichten
  • 8 juni 2026 20:29
10K
added
10K
prices
500
info pages
50
Geheel correct, niet voor verbetering vatbaar.
  • 7.455 berichten
  • 8 juni 2026 20:18
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
 Iedere puzzel op LD moet apart kunnen worden verkocht. Dat kan niet tegen het handboek indruisen. 

Dat klopt.
Maar een dubbelzijdige puzzel kan slechts één keer in de catalogus staan. Dat je voor de verkoop dat item eventueel 2x in je shop zet met een andere kant (eigen afbeelding) als eerste afbeelding, is prima.
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 53 berichten
  • 8 juni 2026 19:22
10K
added
10K
prices
500
info pages
50
Excuus dat ik laat invoeg, was niet eerder beschikbaar.

In verband met de verkoop van ‘losse’ puzzels is (ook) gekozen voor de rubriek ‘overig’. Zo is eerder besproken. Inmiddels zijn eerdere afspraken naar voren gebracht. 
Iedere puzzel op LD moet apart kunnen worden verkocht. Dat kan niet tegen het handboek indruisen.
  • 7.455 berichten
  • 8 juni 2026 18:15
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
Item #11396345 bestaat uit 4 losse dubbelzijdige legpuzzels: #11399351 + #11399599 + #11399887 + #11399929. Dit zijn losse items (onderdelen) van een set, vandaar dat ze ook als apart item kunnen/zijn ingevoerd.

Een dubbelzijdige puzzel is één item, we gaan niet beide kanten als een apart item invoeren, omdat deze vast aan elkaar zitten.
Indien iemand ze apart wil laten zien in een advertentie, kan hij daar zelf zijn eigen foto's voor gebruiken. 
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 50 berichten
  • 8 juni 2026 18:03
1K
added
5K
prices
10
info pages
5K
reviews
50
Collectioneur 
Dank je. Kan je een suggestie doen m.b.t. item 11396345. De puzzelbox Bommelwereld bevat 4 tweezijdige puzzels. Dat geheel vormt het item. 

Waldo wilde dat ik ook de 4 puzzels als afzonderlijke puzzels 'toelaat' en als zelfstandige items opneem zodat hij elke puzzel afzonderlijk onder de aandacht kan brengen en te koop kan aanbieden.
Mij lijkt dit tegen het principe de uitgangspunten als omschreven in het handboek. Ik snap zijn wens wel, maar waar houdt dat dan op?
Voor de uitvoerbaarheid lijkt het mij praktischer wanneer hij in zijn shop onder het hoofd item meldt dat het om een deel van de 4 in 1 puzzel gaat en welk deel dat dan is.
Hoe denk jij daarover?
Groet
Wim
  • 7.455 berichten
  • 8 juni 2026 17:37
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
Boenie 
Een complete set mag altijd worden ingevoerd in die rubriek waar de set het meest tot zijn recht komt. Het moet echter wel ook als zodanig zijn gemaakt en verkocht, dus niet een eigen samengestelde set.
De losse onderdelen kunnen worden ingevoerd bij die rubriek die daar geschikt voor is.
Bij al die onderdeel-items mag ook altijd een afbeelding worden toegevoegd van de gehele set, als laatste afbeelding ter info.
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 1.714 berichten
  • 8 juni 2026 16:14
5K
added
5K
prices
100K
reviews
1K
Boenie
Bekijk,nog eens het handboek.
Samengestelde items. Al wat 'los' of verloren kan geraken: vroeg of laat gebeurt dat toch.
Wat dus wil zeggen.
U het het 'complete' item uitgepakt.
Dus het item is 'los' geraakt.
U kan dus de puzzel, poster en mat apart invoeren. (respektievelijk bij Puzzels, Posters en Overig)
En de 3 puzzel, poster en mat 'samen' als één (1) item (bij Overig zou ik zeggen).
De puzzels staan al goed; dus enkel nog de poster en de mat (eventueel).

• Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 50 berichten
  • 8 juni 2026 15:28
1K
added
5K
prices
10
info pages
5K
reviews
50
buizer  Collectioneur
ter kennisname  waldo1961 

Bedankt voor jullie input en activiteit. 

Item 11782315 is inmiddels iets aangepast. Er is een afbeelding van de gratis puzzel en poster toegevoegd. Het pakket mat, puzzel en poster is nu feitelijk gesplitst in 3 items.

In het handboek staat:  1.5.1 Een catalogusitem kan een samengesteld object zijn, maar nooit een verzameling van objecten.

In dit onderhavige geval wordt het het item als een samengesteld object toegevoegd en als geheel voor verkoop aangeboden. In die staat zou ik het bij overige rubrieken onderbrengen. Je koopt een mat (hoofditem) en krijgt de rest (sub-items) er gratis bij. 'Case closed' ? voor nu zou ik zeggen, tot er wellicht een andere situatie ontstaan zoals hieronder weergegeven.

Eerder correspondeerde ik met waldo1961 over het volgende :
Wat nu als een bezitter van een (willekeurig samengesteld object) dat object dubbel heeft en besluit om het samengestelde object te splitsen en de sub-items apart aan LD toe te voegen en te koop aan te bieden?

Toen al leek/lijkt 'Bommelwereld' item 11396345 bij uitstek een voorbeeld van: Een catalogusitem kan een samengesteld object zijn, maar nooit een verzameling van objecten. De onderdelen (losse puzzels) kunnen niet als apart catalogus item worden opgenomen / aangeboden. 

Om toentertijd toch aan de aanhoudende wens, om ze apart te kunnen verkopen, tegemoet te komen heb ik de suggestie gedaan ze dan (maar) bij overige aan te bieden. Ik ben dus de 'aanstichter'.

Maar nu is het alsnog de nieuw ontstane situatie na overzetten van de 4 losse items uit 'Overige'. Zie term 'Bommelwereld: https://www.lastdodo.nl/nl/areas/search?q=bommelwereld&type_id=207.

Een heel verhaal. Wie heeft een passende aanpak?

met groet
Wim
  • 7.455 berichten
  • 8 juni 2026 07:55
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 1.714 berichten
  • 7 juni 2026 23:16
5K
added
5K
prices
100K
reviews
1K
Beter is dit te plaatsen in rubriek 'Overig'.
Het staat zelfs expliciet vermeld op het 'ongeopende object: 'Tapis pour (voor) puzzle'.
En een 'koppeling' te maken met de rubriek Puzzels.
Eénmaal het item 'geopend'; dan kun je de gratis puzzel bij Puzzels plaatsen en de puzzelmat bij Overig.
Ongeopend of geopend gaat hier dus ook spelen...
Overigens Boenie staan #11399351 #11399599 #11399887 #11399929 'verkeerdelijk' in de rubriek Overig. Misschien iets voor Collectioneur om dat recht te trekken. 

• Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 50 berichten
  • 7 juni 2026 20:37
1K
added
5K
prices
10
info pages
5K
reviews
50
Beste Forumleden,
het gaat om item 11782315 in de rubriek Puzzels en heeft de titel 'Puzzel mat met Gratis Puzzel'.

Het item betreft eigenlijk een puzzelmat. Als extraatje is daarbij een puzzel bijgesloten. Mij lijkt deze 'advertentie' nu niet in de juiste rubriek te staan omdat de volgorde van hoofd- en bijzaak gewoonlijk andersom is. 

Soms komen er puzzels op de markt (en in de LD catalogus) met als extraatje bijv. een poster van de afbeelding of iets dergelijks. Dan is het voor mij duidelijk. Dat past in deze rubriek en het extraatje wordt bij bijzonderheden vermeld. Nu twijfel ik en daarom graag jullie mening.

- Zou dit item in de rubriek puzzels passen?
- Zo nee, welke rubriek in LD zou je dan aanraden.

Alvast mijn dank
Met groet Wim
  • 2.310 berichten
  • 24 mei 2026 08:26
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
Collectioneur Sorry , had ik moeten zien.  
  • 7.455 berichten
  • 24 mei 2026 07:47
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
Harry56 jufrouw-janny 
Het informatieve verhaal over Hausemann & Hotte + Jumbo stond/staat al bij de betreffende fabrikanten en het merk Jumbo.
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 89 berichten
  • 23 mei 2026 18:33
5K
added
2.5K
prices
25K
reviews
50
Harry...bedankt voor je compliment. Zal dit in overweging nemen...
  • 2.310 berichten
  • 23 mei 2026 17:35
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
jufrouw-janny  een prachtige uitleg over "Jumbo" . Is het niet handig daar een info pagina over te maken? Met een beetje knip en plakwerk.. https://www.lastdodo.nl/nl/areas/5755997-koninklijke-jumbo-b-v
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 89 berichten
  • 23 mei 2026 11:42
5K
added
2.5K
prices
25K
reviews
50
....nog een toevoeging Jaren 80: Het merk breidt flink uit naar het buitenland. De naam Jumbo International wordt in deze periode ingezet als internationale divisie om puzzels en spellen wereldwijd in zo'n 50 landen op de markt te brengen.  Niet duidelijk welke puzzels daar onder vallen...
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 89 berichten
  • 23 mei 2026 11:33
5K
added
2.5K
prices
25K
reviews
50
Sorry voor de late reactie....
Ik zal het één en ander proberen te verklaren...De firma Hausemann & Hötte maakte vroeger houten speelgoed. Zij hadden de naam Jumbo bedacht voor hun serie houten speelgoed. Dit speelgoed moest zo sterk zijn dat een olifant er op kon staan! Rond 1936 is het eerste olifantje als logo ontworpen. In het begin, rond 1946, stonden er twee H's in de olifant, die stonden voor de bedrijfsnaam: Hausemann en Hötte. De naam Jumbo stond toen vóór het olifantje geschreven en het woord 'spelen' er achter. Eigenlijk betekende het zoiets als: "JUMBO SPELEN van H&H". Toen Hausemann en Hötte zelf spellen en puzzels ging maken zijn de twee H's in de olifant verruild voor de naam Jumbo. Zo werd Jumbo een eigen merk....
Jumbo is in diverse landen actief. Zo is er Jumbo Nederland BV, Jumbo Spiele GmbH Duitsland, Jumbo Belgium, Falcon Games Ltd Engeland en de Nederlandse Spellenfabriek.  Afhankelijk welk land je woont, heeft Jumbo een andere naam.
1978   Toekenning door Hare Majesteit De Koningin van het predicaat “Koninklijke” .
1980   Jumbo start met de productie van Jan van Haasteren Puzzels. 
2002   Familie Hötte ( Hausemann heeft zijn aandelen al lang daarvoor verkocht) verkoopt bedrijf aan 
             ABN Amro Capital en directie.
2007   Koninklijke Hausemann & Hötte wordt omgedoopt in Koninklijke Jumbo B.V. 
Dus moet ik je mijn excuses aanbieden dat ik de verandering heb afgekeurd. Het omzetten van de fabrikant neemt wat werk in beslag, maar dit zal in de komende tijd gedaan worden. Ik heb dit ook met de andere beheerder besproken.
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 1.714 berichten
  • 7 mei 2026 16:27
5K
added
5K
prices
100K
reviews
1K
DisneyMeentwijck Collectioneur 
Waarom staat er dan 'überhaupt' "Hausemann & Hötte' op de doos?
Dat staat er toch voor iets op?...
Is Jumbo niet gewoon een 'merk' (brand) dat door fabrikant Hausemann & Hötte werd gefabrikeerd  en/of op de markt gebracht? 
En op wikipedia lees ik dat in 1978 Hausemann & Hötte 'koninklijk' is geworden.
En wanneer is Jumbo dan koninklijk geworden?
In 1976?...
Wanneer hield de naam Hausemann & Hötte op echt te bestaan?
En merk en fabrikant zijn toch 2 essentieel verschillende zaken? 
  • Catalogus beheerder
  • Catalogus beheerder
  • 89 berichten
  • 7 mei 2026 13:07
5K
added
2.5K
prices
25K
reviews
50
Dit is zo afgesproken om één totaaloverzicht op de site te krijgen van alle Jan van Haasteren puzzels, ongeacht wie de tekenaar cq. uitgever is.
  • 7.455 berichten
  • 7 mei 2026 12:39
1K
added
250K
prices
50
info pages
1M
reviews
5K
DisneyMeentwijck 
Heb je die vraag aan de betreffende beheerder gesteld?
Snel naar pagina
25van 202