Lewis Allen (Lou) Reed was een Amerikaans musicus en zanger. Hij was samen met John Cale het gezicht van de invloedrijke band The Velvet Underground. Lees verder
Lewis Allen (Lou) Reed was een Amerikaans musicus en zanger. Hij was samen met John Cale het gezicht van de invloedrijke band The Velvet Underground. Hij was een van de eersten die zongen over onderwerpen als sadomasochisme (Venus in Furs), travestie (Sister Ray) en transseksualiteit (Lady Godiva's Operation).
In 1970 nam Reed afscheid van The Velvet Underground en startte hij een solocarrière. In 1972 had hij zijn grootste single-hit: Walk on the Wild Side, dat later uitgebracht werd op het album Transformer (geproduceerd door David Bowie en Mick Ronson). Ook met Perfect Day had hij een succesnummer.
Sindsdien heeft Reed regelmatig nieuwe albums het licht doen zien. Zijn meest 'beruchte' soloalbum is zonder twijfel Metal Machine Music uit 1975; een dubbelalbum gevuld met herhalingen (loops) van gitaar-feedback en destijds door velen bestempeld als een van de slechtste albums uit de geschiedenis van de rockmuziek. Achteraf noemden de gitaristen Lee Ranaldo en Thurston Moore van "Sonic Youth" dit een van de meest gewaagde albums aller tijden.
Reed was sinds 2008 getrouwd met de kunstenares Laurie Anderson.
In de jaren 60 was Reed als gitarist invloedrijk, omdat hij gebruik maakte van "distortion" en alternatieve stemmingen. Hij was evenwel geen begaafde gitarist, zodat hij tijdens zijn solocarrière veelal samenwerkte met betere gitaristen dan hijzelf.
Zijn grote kracht lag in het schrijven en componeren van songs en het zingen daarvan. Ook al had zijn stem een beperkt bereik, door zijn uniek gevoel voor timing behoorde hij tot de allerbeste rockzangers. Dit was vooral (pijnlijk?) duidelijk bij de uitvoering voor het goede doel van Perfect Day in 1997, waaraan verschillende zangers meewerkten. Niemand van hen kwam in zijn vertolking in de buurt van de meesterlijke, oorspronkelijke uitvoering, behalve Lou Reed zelf.
Reed stond niet bekend als erg aardig. Voor journalisten was hij moeilijk te interviewen. En muzikanten, die met hem samenwerkten. klaagden erover dat hij hun ideeën presenteerde als eigen vondsten.
In latere jaren leek hij, wellicht door invloed van Laurie Anderson. een stuk milder, alsof hij eindelijk kon genieten van zijn status als legendarisch rockster.