Jan Ligthart: Hoofdonderwijzer, pedagoog, auteur schoolboekjes en pedagogische werken. Hij was een praktisch ingesteld (intuïtief) schoolmeester en werd ook wel de 'harte-pedagoog' genoemd. Lees verder
Jan Ligthart: Hoofdonderwijzer, pedagoog, auteur schoolboekjes en pedagogische werken. Hij was een praktisch ingesteld (intuïtief) schoolmeester en werd ook wel de 'harte-pedagoog' genoemd. Hij ontwikkelde samen met anderen 'het volle leven' een methode voor het zaakonderwijs. Aan de hand van herkenbare thema's wordt een inleiding op diverse vakken gegeven, zoals: aardrijkskunde, natuurkunde, biologie, rekenen (meten) en een stukje geschiedenis
De beleving van het kind staat daarbij centraal. Voor het eerste verschijnen levendige taferelen van kinderen op schoolplaten (getekend door W,K. de Bruijn, C. Jetses en later A.M. Guthschmidt). De kinderen zijn de hoofdpersonen in de bijbehorende lees- en leerboekjes. Met behulp van liedjes, het maken van werkstukjes (handenarbeid) worden de kinderen in de klas ingeleid in het werkzame leven (beroepen) en de natuur.
In zijn pedagogische werk overheerst de intuïtieve benadering. Hij beschreef op heldere en voor die tijd komische wijze wat wel en niet goed werkte in de opvoeding. De wetenschap wilde hij nog wel eens op de hak nemen. Bekend van Ligthart is het verhaal van de 'sinaasappel-methode'. Hij nodigde ooit kwajongens uit, die voor zijn huis hingen en bood hen aan een sinaasappel (voor die tijd een bijzonderheid) mee te eten. Dat leverde hem een goede band en weinig last van de jongens op.
Hierover schreef hij later weer een cynisch artikel over de 'wetenschappelijke houdbaarheid' van deze methode.
Het werk van Ligthart is in vele talen vertaald. Met name in de Scandinavische landen (Zweden en Denemarken) was hij geliefd. Verder verscheen zijn werk in het Duits, Frans, Noors, Indonesisch en Fins. Een aantal boeken zijn bewerkt voor het Vlaamsch-Nederlandse taalgebied.