Victor en Esther ontmoeten elkaar een jaar na WO II op het kerkhof bij het graf van Christiaan Bender (25-5-1940). Beiden hebben ze hem gekend. Lees verder
Victor en Esther ontmoeten elkaar een jaar na WO II op het kerkhof bij het graf van Christiaan Bender (25-5-1940). Beiden hebben ze hem gekend. Ze waren stapelverliefd maar hebben elkaar sinds de start van de oorlog niet meer gezien. Ze hebben dus heel wat te vertellen. Maar lukt dat zomaar? De tekeningen spelen de hoofdrol. Vandaar vele close-ups die de gevoelens versterken. De techniek van het inzoomen. Met deze 'atoomstijl' zie je ook de achtergrond van Erik de Graaf als grafisch ontwerper. De covers van Scherven en Littekens dienen naast elkaar gelegd te worden. Een wondermooi idee! De fijne korrelstructuur in de ingekleurde pagina's nemen ons zonder moeite mee naar die tijd. We leren gewone mensen kennen in oorlogstijd, een rare tijd dus! Victor gaat uiteindelijk bij het verzet en Esther Buchner - een uit Duitsland gevluchte Joodse - moet samen met haar zusje Ruth onderduiken. Esther heeft het niet onder de markt op haar onderduikadres en ziet bovendien dat haar zusje meegenomen wordt door Duitse soldaten en de oorlog dus niet zal overleven. Als het er echt op aankomt, kies je voor jezelf. Victor rent immers ook meteen weg toen Chris werd neergeschoten. We krijgen te maken met verraad, afrekeningen, zelfverwijt,... Esther: "We zijn bevrijd... maar ik voel me nog steeds gevangen." Hebben ze te veel meegemaakt? Mogen ze nog dromen? Hebben ze nog toekomst? En toch is er nog hoop!
Nog werk van Erik de Graaf:
Herinneringen-trilogie (2003-2005)
Bestemming Canada (2022) : Eén van de kortverhalen.