Bij de sigarenkist-etiketten van Bommel en Tom Poes is sprake geweest van zogenaamde ‘commerciële’ etiketten. Er was vraag naar deze etiketten dus werden ze gemaakt, maar werden niet voor het doel gebruikt. Dat gold ook voor alle series sigarenbanden. Lees verder
Om het sigarenmerk bekend te maken worden sigarenkisten van een ingebrand teken voorzien. Wat later wordt het gewoonte de kisten op te sieren met een kleurig merketiket waarbij ook de randen worden afgeplakt. Onder het deksel wordt een tweede reclamevel aangebracht, het kistetiket.
‘Washington’ is een sigarenmerk dat uit de provincie Groningen komt en vanaf 1927 sigaren maakt. In 1990 ging Washington over de kop en werd opgekocht door Tobacco Service Holland TSH, die vruchteloos de merknaam Washington probeerde uit te venten in een tijd dat er meer antirookreclames werden uitgezonden dan dat de Marlborough-man nog rondwandelde op tv. Talloze fusies volgden en daar zijn ze in 2023 nog mee bezig.
Op het moment dat TSH de boedel overneemt, worden er meer sigarenbandjes vervaardigd dan dat er nog om sigaren heen worden gerold. Het zijn de stuiptrekkingen van een verzamelgeneratie waar geen toekomst meer in zit, hoog bejaard en hoe krijg je de jeugd aan de sigarenband?
Dus gaat men stripfiguren inzetten van Tom Poes, Kuifje, Asterix, Suske en Wiske, Donald Duck etc. Je kon ze per 10 etiketjes aankopen bij een sigarenboer of rechtstreeks bij de fabriek in Tubbergen bestellen. Opa's kochten nog, jeugd niet.
https://sigarenband.com/product/suske-en-wiske-het-witte-wief-3
Bij de kist-etiketten van ‘Bommel en Tom Poes’ is sprake geweest van zogenaamde ‘commerciële’ etiketten. Er was vraag naar deze etiketten dus werden ze gemaakt, maar werden niet voor het doel gebruikt. Dat gold ook voor alle sigarenbanden.
Één ‘uitzondering’: er zijn ‘sigarenbanden’ uitgegeven voor de chocolade sigaren van de HEMA.