Matchbox is een naam die de firma Lesney gebruikte voor kleine automodellen. Later kwam “Models of Yesteryear“ erbij voor de iets grotere modellen. Lesney produceerde van 1947 tot het faillisement in juni 1982. Matchbox kwam na overnames terecht bij Tyco. Lees verder
Na de 2e wereldoorlog moesten de grote fabrieken weer worden opgebouwd. Er was echter nog een groot tekort aan onderdelen. Dat bood een markt voor kleine toeleveranciers. Leslie Smith en Rodney Smith, twee goede vrienden, startten daarom in 1947 een bedrijf genaamd Lesney Products. Lesley had ervaring met handel en verkoop en Rodney met machinebouw. Rodney haalde Jack Odell erbij die hij van zijn vorige baan kende. Zo begonnen ze met het toeleveren van onderdelen. Jack stelde voor ook speelgoed te gaan maken. In 1948 verscheen hun eerste model, een Aveling Barford Road Roller. Het bleek een succes en er kwamen nieuwe modellen bij. Door de Koreaanse oorlog mocht vanaf 1950 zink alleen nog voor oorlogsproductie worden gebruikt en zink vormde juist een belangrijke grondstof voor Lesney. Rodney zag geen toekomst meer voor de firma en verliet die. Jack was juist optimistisch en werd partner. De ban op zink werd in 1951 opgeheven en de productie startte weer met een succesvol model: de Large Coronation Coach. Wegens de schaarse grondstoffen kwam Jack op het idee kleinere modellen te maken. Zo werd in 1953 the Small Coronation Coach uitgebracht die één miljoen keer werd verkocht. Lesney en Odell konden dit niet meer zelf regelen en namen de firma J. Kohnstam & Co in de arm. Moses Kohnstam was de grondlegger van deze verpakkings- en distributiefirma. Zij zetten wel hun merknaam Moko op alle verpakkingen. Vandaar de naam “A Moko Lesney Product”. Jack Odell kwam op het idee de kleinere modellen in lucifersdoosjes te stoppen en zo ontstond de naam "Matchbox". Kohnstam was enthousiast. De productie van de grote modellen eindigde in 1954. Matchbox was zo’n succes dat voldoende productie lastig werd met als gevolg dat er veel varianten ontstonden van één model. Desondanks verscheen in 1956 een nieuwe reeks “Models of Yesteryear” in een groter formaat en meer gedetailleerd. In 1957 kwam nog de reeks “Major Packs”” met iets grotere modellen dan Matchbox. De zaken gingen zo goed dat Lesney Moko kocht. Begin 60er jaren werden de slot cars populair en in America de hot-rods die als model bij Mattel verscheen. Lesney had hier geen goed antwoord op. Om kosten te sparen werd de productie naar Hong-Kong en Macau verplaatst. Het topjaar was 1979 met 14 fabrieken en een productie van 280 miljoen stuks per jaar. Mismanagement was het gevolg waardoor in 1982 Lesney failliet ging. Een onderaannemer in Hong Kong van de firma David Yeh’s Universal International kocht de boedel, reorganiseerde en ging verder succesvol door met “Matchbox Toys Ltd”. In 1992 verkocht hij Matchbox aan Tyco Toys in America.
After the second world war a lot of factories had tob e rebuilt. However, there was a shortage of components. That provided a market for small-shop entrepeneurs. Lesley Smith had expertise in commerce and trade and Rodney Smith with die casting machinery. Rosney introduced Jack Odell whom he knew from his previous job. Together they started subcontracting parten. Jack proposed Lesney to enter the toy business as well. In 1948 their first model was introduced, an Avling Barford Road Roller. It became a success and more models followed. During the Korean war use of zinc was banned for anything other than war production and especially zinc was a primary casting material. Lesney saw no future regarding the firm and left. Jack was optimistic and became partner of the firm.
In 1951 the ban on zinc was lifted and production started again with a succesful model: the Large Coronation Coach. Due to the scarcity of materials Jack tinkered the idea of producing smaller models. So in 1953 a smaller Coronation Coach was released which sold one million units. Lesney and Jack could not manage this growth and enlisted J. Kohnstam & Co’s services. Moses Kohnstam was the founder of this packaging and distribution firm and they put their name Moko on every box. Hence the name “A Lesney Moko Product”. It was Jack Odell’s idea to put smaller models in match boxes and so the brand name “Matchbox” was born. Production of larger toys discontinued in 1954. Matchbox was such a success that shortages occured. These led to many varieties of one model. In spite of this in 1956 a new line of larger scale and more detailed models was introduced: “Models of Yesteryear”. In 1957 another new series came with slighter larger models than Matchbox vehicles: “Major Packs”.
Business bloomed and Lesney bought Moko. In the early 60s slotcars became popular and in America hot-rods. Mattel, another toy manufacturer, made those models. Lesney had no other answer than to slash costs and move production to Hong-Kong and Macau. Top year was 1979 with 14 plants worldwide with a production of 280 million toys a year. However, Lesney Products Corp. were not able to manage the firm properly which led to a bankrupt in 1982. A subcontractor in Hong-Kong bought the estate, reorganized and continued succesfully with “Matchbox Toys Ltd.”. In 1992 he sold the firm to Tyco Toys in America.