Electrotren is gestart in 1951 met spoor 0. In 1955 werd overgeschakeld op H0 systeem Märklin. In de 70er werd daar het 2-railsysteem aan toegevoegd. In 1998 verscheen het eerste N model. In 2004 werd Electrotren door Hornby overgenomen. Voor H0 bleef het Lees verder
Eind 40er jaren had dhr. D. Manuel Gonzales in Barcelona een onderneming die Märklin modellen importeerde en repareerde. In 1951 liet Manuel Gonzalez voor zijn zoon Jaime, die bij hem ervaring had opgedaan, een werkplaats bouwen in Cornella de Llobregat bij Barcelona. Hier werden in spoor 0 locomotieven, personen- en goederenwagens vervaardigd van blik onder de naam Electrotren. De productie groeide snel, waardoor men een grotere en meer centrale locatie ging zoeken. In 1955 verhuisde men naar Madrid. Tegelijk werd de productie van spoor 0 beëindigd en vervangen door H0. Aanvankelijk voor 3-rail wisselstroom, omdat Electrotren een licentie van Märklin had. De rails was zelfs uitwisselbaar. Het aantal locomotiefmodellen is echter beperkt gebleven. Er kwamen wel steeds verbeterde en nieuwe wagens, ook als bouwdoos. Eind 70er jaren werd het 2-rail gelijkstroom toegevoegd. Electrotren exporteerde veel naar Frankrijk en Duitsland en er zijn dus naast de Spaanse modellen ook Franse en Duitse verschenen. In 1998 verscheen het eerste N model, nadat al eerder een N model voor Lemke was gemaakt. In 2004 werd het familiebedrijf overgenomen door Hornby met de afspraak dat de modellen en de naam Electrotren nog tien jaar gehandhaafd zouden worden. Hornby heeft het merk voor H0 daarna voortgezet, maar spoor N werd opgenomen in het Arnold programma.
At the end of the 40s mr. D. Manuel Gonzales had a business in Barcelona where he imported and repaired Märklin models. In 1951 Manuel Gonzalez had a workshop built in Cornella de Llobregat near Barcelona for his son Jaime who had gained experience at his father’s place. Here tinplate
0 gauge locomotives, passenger coaches and goods wagens were manufactured named Electrotren. Production grew fast resulting in a search for a large and more central location. In 1955 they moved to Madrid. At the same time production of 0 gauge was cancelled and replaced by H0. Initially for three rail Märklin system, because Electrotren possessed a Märklin licence. Track was compatable. However, the number of locomotive models remained rather small. On the other hand new and improved wagons and coaches were added. End of the 70s the two rail DC system was added. Electrotren exported a lot to France and Germany so besides the Spanish models French and German models were produced. In 1998 the first N model appeared after an earlier model for Lemke. In 2004 the family business was taken over by Hornby. The agreement was that models and name would be maintained for another ten years. Thereafter Hornby maintained the brand for H0 but N gauge was incorporated in the Arnold programm.