In 1964 lanceerde de uitgever Filipacchi "Chouchou", een stripkrant die verschilde van de andere ‘klassieke’ weekbladen van die tijd (Robbedoes, Kuifje, Pilote) door zich op een iets volwassener publiek te richten. Lees verder
De uitgever Daniel Filipacchi vroeg aan Philippe Fix (De tekenaar van de strip Chouchou) om een nieuw blad op te zetten. Fix zegt hierover: “Ik had graag een meer satirische krant willen maken, in de geest van het Amerikaanse tijdschrift MAD. Ik was destijds overwerkt en had niet genoeg ervaring om een krant te runnen. Mijn droom was om René Goscinny als hoofdredacteur te hebben. Met toestemming van Daniel Filipacchi ging ik naar hem toe in zijn huis aan de rue A. Bruneau in Parijs. Hij ontving mij heel vriendelijk en we hadden een lang gesprek, maar helaas had hij te veel verplichtingen aan zijn blad Pilote en kon hij het niet aanvaarden.
Uiteindelijk vertrouwde we de redactie toe aan Jean-Claude Forest (De auteur van Barbarella) en Remo Forlani (schrijver, filmcriticus en regisseur).
Forlani, een groot kenner van Amerikaanse strips, stelde voor om een zeer groot formaat van 56 x 40 cm te kiezen, het formaat van strips waarvan in de Verenigde Staten miljoenen exemplaren zijn verkocht. en het formaat van de Franse dagbladen van die tijd. Het was niet mijn keuze en voor één keer was ik het niet eens met Daniel Filipacchi. In 1964 werd de "strip" nog niet beschouwd als "9e Kunst". Er was geen Angoulême-festival of stripbeurs. Uiteraard bood dit gigantische formaat spectaculaire indelingsmogelijkheden. Ondanks de aangetrokken getalenteerde tekenaars en een overstap naar een klein formaat van 25,5 x 17 cm vanaf nr. 10 bleef de omzet echter onder de verwachtingen. Het blad stopte na het 14e nummer.”
Chouchou ontleent zijn naam aan de harige mascotte van het popblad ‘Salut les amis’. Het blad onderscheidt zich niet alleen door zijn zeer grote formaat maar ook door zijn bonte verzameling van strips, zoals; het surrealistische Baby Cyanide van Forest, de buitenlandse meesters Hugo Pratt (met de western Billy James), Chester Gould met Dick Tracy en Charles Schulz met The Peanuts (Eén van hun eerste optredens in de Franse pers), en twee opmerkelijke nieuwe creaties: Les naufragés du temps (Schipbreuk in de tijd), een sciencefiction-reeks van Forest en Gillon en Tenebrax, de eerste samenwerking tussen Lob en Pichard, een fantasierijke komedie die zich afspeelt in de metro van Parijs.
Chouchou opende op de voorpagina met “Sylvie”: een sentimenteel avonturen verhaal, geschreven door Roberto Scarlatti (pseudoniem van Rémo Forlani) en getekend door Noël Gloesner. Waarschijnlijk om de fans van ‘Salut les amis’ te plezieren met het idool van de yéyé-generatie; Sylvie Vartan.
Chouchou, een voorloper van de tijdschriften van het volgende decennium, kwam waarschijnlijk te vroeg.
Bron: Hoofdstuk "l’age adulte" van Thierry Groensteen, uit het boek La Bande Dessinée, son histoire et ses maîtres - Angoulême: International City of Comics and Images: Skira, 2009 (p.101). La Cité internationale de la bande dessinée et de l’image - Angoulême, heeft een complete collectie van het tijdschrift.