Snel naar pagina
25van 47
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 10:41
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 10:41
In je shop is het nu mogelijk om vaste verzendkosten, per land of groep van landen, aan te maken.
Ook kun je aangeven dat verzending boven een bepaald orderbedrag naar een bepaald land gratis is.
Het voordeel is dat de verzendkosten dan meteen duidelijk zijn voor de koper waardoor de kans groter is dat die direct besteld. Ook scheelt het je werk want je hoeft de verzendkosten niet meer handmatig iedere keer in te vullen na de bestelling.

Hoe werkt het?

Ga naar Mijn shop en kies de optie Verzendkosten:



Nu kun je Zones aanmaken waarbij je rijen maakt met een "van"- en "tot"-orderbedrag en hoe hoog de verzendkosten dan zijn, danwel dat deze gratis zijn of "Op aanvraag" (als je het niet goed in kunt schatten).

Voorbeeld van een Zone met 1 land die een Nederlandse verkoper aan zou kunnen maken:




Voorbeeld van een Zone met meerdere landen waarbij het tot een bepaald bedrag nog "Op aanvraag" is:



De koper ziet in de shop dan in de Verzendkosten pop-up een gegeneerd overzicht met de specifieke kosten voor het land waar hij of zij als koper zit (en als we niet weten waar de koper zit dan kan deze een land kiezen) :




En in de winkelwagen wordt het bijbehorende bedrag aan verzendkosten dan meteen aangegeven:




Of wordt aangegeven dat het gratis is, indien van toepassing:



De verzendkosten veranderen mee als er items uit de winkelwagen worden gehaald of als aantallen van items waar meer voorraad van is worden aangepast. 

Verkopers waar je via iDeal of PayPal kan betalen, kunnen er straks voor gaan kiezen dat hun kopers bij het plaatsen van de bestelling meteen betalen.
Het aantal betaalmiddelen zal nog worden uitgebreid met Bancontact, Sofort etc.

We zien aan onze data dat shops met gratis verzendkosten boven een bepaald orderbedrag, een veel hogere gemiddelde orderwaarde hebben.
Het moedigt mensen echt aan om een bestelling groter te maken dus goed om daarover na te denken als je zelf een shop hebt.

Een voorbeeld van een erg succesvolle shop die dit al deed is "Het Gele Teken":




We geven het duidelijk aan als de verzendkosten vanaf een bepaald orderbedrag gratis zijn naar het land waar de koper zit, om kopers te stimuleren wat meer in de winkelwagen te doen.

Op de shop pagina's:




Op de winkelwagen pagina:



Op de bestelpagina:



Belangrijk is nog dat we een verzendkosten-tekst als in bovenstaand voorbeeld van Het Gele Teken, die al is ingevoerd in Shop instellingen, blijven tonen.
Dus je moet er op letten dat je die tekst aanpast of verwijderd als je aanpassingen doet aan je verzend zones.

Probeer maar even hoe het werkt. Uiteraard maakt het voor de te kiezen bedragen aan verzendkosten ook nogal uit of je bijvoorbeeld boeken verkoopt of postzegels.

We zijn erg benieuwd naar jullie feedback en aarzel niet het te melden als er nog iets niet helemaal goed werkt.










Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 11:39
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 11:39
De eerste shop heeft dit ingesteld: https://www.lastdodo.nl/nl/shops/Tistjen-Dop
  • Catalogus beheerder
  • 2.122 berichten
  • 24 mei 2022 12:42
100
added
250
prices
100
info pages
50K
reviews
2.5K
posts
24 mei 2022 12:42
Je kunt blijkbaar alleen een vaste prijs instellen, niet per gewichtsklasse?!
Als particulier heb ik daar niet zoveel aan, maar voor profesionele verkopers kan het handig zijn.

Ik zie wel een mogelijkheid om het systeem te "misbruiken" om landen uit te sluiten waar ik echt niet naar wil verzenden.
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 13:00
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 13:00
Je kunt blijkbaar alleen een vaste prijs instellen, niet per gewichtsklasse?!

Nee want we weten toch niet het gewicht van de items die een koper in z'n winkelwagen stopt? stripspeldjes   
Een enkele uitzondering, waar we dit veld in de catalogus hebben, daargelaten misschien.
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 13:05
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 13:05
Als particulier heb ik daar niet zoveel aan, maar voor profesionele verkopers kan het handig zijn.

Dit begrijp ik trouwens niet. Als grotere verkopers als Het Gele Teken of Tistjen-Dop succesvol vaste verzendkosten tot een bepaald bedrag kunnen hanteren en het daarboven gratis maken, dan kunnen particulieren dat in principe toch ook?  Je kunt het dan zien als korting die je geeft bij grote afname. Het is uiteraard niet verplicht maar je kunt het zowel als particulier als als professionele verkoper overwegen. Je verkoopt er meer door (ook omdat kopers meteen weten waar ze aan toe zijn) en je hoeft de verzendkosten niet meer achteraf in te vullen.
Morits
POWER
  • Catalogus beheerder
  • 4.226 berichten
  • 24 mei 2022 13:47
1K
added
10K
prices
25K
reviews
2.5K
posts
24 mei 2022 13:47
Rene 
vaste kosten heb je eigenlijk niet, ik verstuur als brievenbuspakje voor €4,60 of standaard pakket voor €7,25, alles op basis van gewicht en dikte van de stapel. Niets is zeker en ik ga niet standaard €9 vragen als het door de brievenbus kan.
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 14:11
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 14:11
Morits , Dat is uiteraard prima. Je zou nog kunnen overwegen om de verzendkosten op aanvraag te combineren met een drempel waarboven je ze weggeeft als korting (shops die dat al deden in hun tekst bij de verzendkosten, hebben een veel hogere gemiddelde orderwaarde). Bijvoorbeeld zo:



Als een verkoper zo'n drempel, waarboven er geen verzendkosten zijn, ingesteld heeft dan gaan we dat nog prominenter tonen in de shop om kopers te stimuleren wat meer te kopen.
  • Catalogus beheerder
  • 2.122 berichten
  • 24 mei 2022 14:19
100
added
250
prices
100
info pages
50K
reviews
2.5K
posts
24 mei 2022 14:19
Mijn verzendkosten zijn voor iedere bestelling anders (net als bij Morits), afhankelijk van het gewicht en formaat. Kortingen geeft ik ook alleen maar in onderling overleg, daar valt geen standaard voor te bepalen.
Alles is dus "op aanvraag", net als vroeger, wat betekent dat dit nieuwe systeem geen voordelen biedt voor mij.
Prima voor shops die hun verzending wel willen standaardiseren, maar ik zal er geen gebruik van maken.

(P.S. De titel van dit draadje suggereerde dat je alle verzendkosten zou kunnen instellen, wat dus niet zo is. Vandaar mijn teleurstelling.)
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 14:29
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 14:29
stripspeldjes , Dat is natuurlijk prima. Het is alleen niet zo dat  er geen standaard voor te bepalen valt. Veel succesvolle verkopers deden dat in ieder geval al wel. Zie bijvoorbeeld ook De Striep (9.210 reviews).







Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 14:36
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 14:36
(P.S. De titel van dit draadje suggereerde dat je alle verzendkosten zou kunnen instellen, wat dus niet zo is. Vandaar mijn teleurstelling.)

Ik heb er "vaste" verzendkosten van gemaakt in de titel. Dat past misschien beter inderdaad.

V.w.b. de teleurstelling: je wilde dus eigenlijk een staffel maken op basis van gewicht? We kunnen daar alleen niet mee "rekenen" in de shop omdat we de gewichten niet weten dus dat zou dan alleen gebruikt kunnen worden om te tonen in de verzendkosten pop-up lijkt me toch? Zie je daar veel meerwaarde in boven de tekstuele beschrijving die je daar ook al zelf voor kunt invoeren  stripspeldjes ? Of doel je op iets anders?
  • Catalogus beheerder
  • 2.122 berichten
  • 24 mei 2022 15:34
100
added
250
prices
100
info pages
50K
reviews
2.5K
posts
24 mei 2022 15:34
Nee, variabele verzendkosten kun je niet automatisch verwerken.
De "teleurstelling" was meer omdat ik dacht dat jullie een briljante oplossing daarvoor hadden bedacht ;-)

Ik was tevreden met de mogelijkheden, zo veel verkoop ik ook weer niet.
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe betaalopties. Hopelijk zonder veel bijkomende kosten.
(Op MP betaal je 40 cent servicekosten extra bij een iDeal-betaalverzoek. Als ik een speldje van een euro koop is dat relatief duur, alleen maar voor het "gemak".)
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 15:46
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 15:46
Nee, variabele verzendkosten kun je niet automatisch verwerken.
De "teleurstelling" was meer omdat ik dacht dat jullie een briljante oplossing daarvoor hadden bedacht ;-)

Aha, nee helaas, dat is ons nog niet gelukt :-) stripspeldjes 
Het zou denk ik alleen kunnen als alle items in de catalogus een goed ingevuld gewicht-veld hebben...

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe betaalopties. Hopelijk zonder veel bijkomende kosten.

We zijn in gesprek met een goede payment provider. Daar komt later meer over. Het kost altijd wat maar hoeft niet heel duur te zijn.
  • 1.907 berichten
  • 24 mei 2022 15:54
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
posts
24 mei 2022 15:54
Zolang het kan en mag hanteer ik mijn eigen voorwaarden en verzendtarieven. Vaste klanten, die zijn er best , weten dat ik bij wat aardige bedragen ( ongevraagd ) kortingen geef en mijn verzendtarieven zijn duidelijk. Zoals Morits terecht stelt:  gewicht en of iets door de brievenbus past maakt zeker verschil. Ik vind het eerlijk gezegd inmiddels ook wel ver gaan dat Lastdodo bij houdt wat ik verkoop. Ik zie het inderdaad wel als enige , maar ik heb er niet om gevraagd en vroeg me al af wat de bedoeling hiervan is. Prima die adviezen en voorbeelden van winkels die dan blijkbaar goed scoren omdat ze standaard gratis verzenden, maar dat is vergelijken van appels met peren. Een totaalprijs voor een koper is gebaseerd op prijs artikel + verzendkosten + kwaliteit ( ingeval iets gebruikt 2e hands is) en zeker in aantallen verkopen wat hij/zij voor courante items in de shop heeft. Kan best zijn dat ik te ouderwets ben voor deze inmiddels complexe LastDodo. Excuus op voorhand dat ik wat bedenkingen uit.  Het is echt allemaal prachtig hoe elke aanvulling er uit ziet. Maar gaat het soms niet wat ver ?  
  • 2.571 berichten
  • 24 mei 2022 16:18
10K
added
10K
prices
5K
reviews
2.5K
posts
24 mei 2022 16:18
Rene prachtig gedaan, ik zie alleen geen gram waarde tot gram waarde ofwel vanaf 0 tot 20 gram= verzendkosten 1.55
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 16:28
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 16:28
aartinge
Nee, dit gaat alleen over vaste verzendkosten op basis van het bedrag van de order zodat we voor de koper direct de verzendkosten kunnen tonen en (als volgende stap) kopers ook direct kunnen laten betalen indien gewenst. Als je wel altijd precies de werkelijke verzendkosten wil berekenen, zou je nog kunnen overwegen om de verzendkosten boven een bepaald bedrag gratis te maken. Bij shops die dat doen zien we een veel hogere gemiddelde orderwaarde, dus dat betaalt zich terug.
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 16:34
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 16:34
Zolang het kan en mag hanteer ik mijn eigen voorwaarden en verzendtarieven.

Ja hoor, dat mag Harry56 


 Ik vind het eerlijk gezegd inmiddels ook wel ver gaan dat Lastdodo bij houdt wat ik verkoop.

Bestellingen worden vanaf de start van dit platform bijgehouden in een database. Dat is niks nieuws. Anders zou je als koper of verkoper ook nergens een overzicht hebben van de bestellingen en zijn ze direct verdwenen.
  • 1.907 berichten
  • 24 mei 2022 16:58
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
posts
24 mei 2022 16:58
Rene , over het bijhouden en bewaren van bestellingen dat klopt, voor zover ik weet wordt alles bewaard, ook berichten, forumberichten.  Dat is ook bij Catawiki het geval. Dus voor jullie als ontwerpers begrijp ik dat een mooie statistiek is gebouwd,  waar dan in het betreffende jaar een verkoper iets aan zou kunnen hebben. Dat het voor mij overdone is , hoeft het voor een ander niet te zijn. Wellicht ben ik een beetje avers van alles wat in onze maatschappij bewaard wordt. Dat alleen bevoegden van LD in mijn LD persoonlijke omgeving kunnen is wel een gegeven, maar dat hoort bij het platform. Het is een soort gevoel, anderzijds een ieder weet wat ik heb , immers ik heb mijn shop en mijn verzameling staat ook op zichtbaar. En of ik "veel" of weinig in aantallen verkoop valt ook min of meer al te zien door het aantal feedbacks.  Ik heb gekeken of ik nu iets zie in de verzendoptie, maar vooralsnog niet. 
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 17:09
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 17:09
Prima hoor Harry56 

Wellicht ben ik een beetje avers van alles wat in onze maatschappij bewaard wordt.

Ik dacht juist dat je een verzamelaar was...  :-)
  • 9 berichten
  • 24 mei 2022 17:26
25
prices
24 mei 2022 17:26
Rene Wat een fantastische aanvulling! Wij zijn er erg blij mee, en vol verwachting klopt ons hart wat er verder nog komen gaat.....

Overigens ben ik groot fan van de statistieken. Ik zou er nog wel meer willen ;-) Of een mogelijkheid tot uitgebreidere exports van verkochte items, zodat ik zelf lekker aan de draaitabellen kan. En in de standaard export van de winkel een kolom met datum van opvoeren. Ik hou van data, dat is duidelijk.
  • 1.907 berichten
  • 24 mei 2022 17:39
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
posts
24 mei 2022 17:39
Rene Haha , ik probeer juist af te komen wat ik al die jaren bewaard heb ...., verzamelaar WAS dat is een goede verwoording. Alhoewel ik koop nog wel eens wat ... En leuk te lezen dat er juist liefhebbers zijn van zoveel mogelijk statistieken zoals sandern1  .  

Even een vraag buiten dit topic: heeft LastDodo als internetplatform nu ook te maken met bewaartermijnen ? Vele jaren geleden heb ik eens vragen gesteld aan Rijksoverheid , consumentbond over wet en regelgeving internetbedrijven , specifiek platform als Catawiki. Echter dat stond toen nog in de kinderschoenen.  Was meer mijn belangstelling, want het had verder weinig te maken met mijn particuliere verzamelwoede.  
  • 55 berichten
  • 24 mei 2022 19:23
250
added
1K
prices
50
posts
24 mei 2022 19:23
Ik zou graag de optie willen hebben om in de eerste categorie (bv, van 0-50 euro) 'zie omschrijving' te kunnen aanvinken. Dan word je gewezen op mijn standaardtekstje waarin ik de kosten voor brievenbuspost / pakjes specificeer. 'Op aanvraag' ziet er namelijk uit als een extra drempel.
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 19:36
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 19:36
 Wat een fantastische aanvulling! Wij zijn er erg blij mee, en vol verwachting klopt ons hart wat er verder nog komen gaat.....

Overigens ben ik groot fan van de statistieken. Ik zou er nog wel meer willen ;-) Of een mogelijkheid tot uitgebreidere exports van verkochte items, zodat ik zelf lekker aan de draaitabellen kan. En in de standaard export van de winkel een kolom met datum van opvoeren. Ik hou van data, dat is duidelijk.

Dankjewel voor je enthousiaste reactie sandernr1 

Een voordeel van bij het bestellen berekende verzendkosten is dat de koper straks ook direct zou kunnen afrekenen als je hem / haar als verkoper die optie wil geven. Dat wordt straks nog een vervolgstap. Inclusief het bieden van meer betaalmogelijkheden (nu alleen nog iDeal en PayPal).

We werken nu ook aan de exports. V.w.b. de statistieken is er nog veel mogelijk maar dat gaan we in een wat later stadium weer mee verder. Er is nog zoveel te doen en te verbeteren :-)


Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 19:37
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 19:37
Even een vraag buiten dit topic: heeft LastDodo als internetplatform nu ook te maken met bewaartermijnen ? 

Volgens mij moeten wij net als ieder bedrijf onze administratie lang bewaren (ik meen 7 jaar) Harry56 
Rene
TOP
  • LastDodo Team
  • 6.172 berichten
  • 24 mei 2022 19:59
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
24 mei 2022 19:59
Ik zou graag de optie willen hebben om in de eerste categorie (bv, van 0-50 euro) 'zie omschrijving' te kunnen aanvinken. Dan word je gewezen op mijn standaardtekstje waarin ik de kosten voor brievenbuspost / pakjes specificeer. 'Op aanvraag' ziet er namelijk uit als een extra drempel.

sucazel , Het idee was eigenlijk ook dat de tekst die je in shop instellingen heb ingevuld voor de koper zichtbaar blijft als hij / zij de verzendkosten bekijkt. Daar lijkt even iets mis te gaan. Het is inderdaad belangrijk dat er uitleg bij blijft staan voor die situaties waarbij het de verzendkosten niet vast zijn. Ik kom hier nog op terug.
  • 1.907 berichten
  • 25 mei 2022 06:44
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
posts
25 mei 2022 06:44
Rene: Inderdaad jammer dat de persoonlijke en duidelijke verzendteksten verdwenen zijn en nu ook personen uit landen buiten de EU ( met al die vervelende douaneformulieren en douane risico's) waar ik niet aan wil verzenden ook weer kunnen bestellen.  Ingeval het ontbreken problemen of irritaties bij kopers gaat opleveren ( op aanvraag zegt kopers niets) zet ik de shop even dicht in de hoop dat de tekst hersteld kan worden.  
Snel naar pagina
25van 47