6van 6
  • 3 berichten
  • 6 juni 2020 12:44
6 juni 2020 12:44

Hoi,

Ik kan nergens een goede uitleg vinden van het correct invullen van een CN23 als je een koper hebt die buiten de EU woont.

Het onderdeel 'van' en 'aan' is uiteraard geen probleem.

Alleen dan 'Douaneverklaring'. Op het formulier kan ik kiezen uit:

- Geschenk
- Documenten
- Handelsmonster
- Retourgoederen
- Overig

Als ik een van de laatste drie invul dan moet ik ook alle grijze velden invullen of zijn deze optioneel? Het is wel handel, maar geen 'handelsmonster', dus alleen 'overige' blijft over?

Zie: https://shop.postnl.nl/media/catalog/product/cache/0cfd3ef76bb0e1abd60eb784aefbf64c/1/4/1491400345_p_1015__0112_.jpg

Moet ik bij factuur het nummer invullen dat staat op de pakbon van Catawiki en moet ik deze ook toevoegen in dat plastic mapje dat ze op de doos plakken?

Nu weet ik dat er mensen zijn die gewoon Geschenk/gift aankruisen, dat is het makkelijkste, maar dat klopt natuurlijk niet en daar krijg je wellicht problemen mee?

  • 1.907 berichten
  • 6 juni 2020 17:00
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
posts
6 juni 2020 17:00

Dit soort vragen moet je echt voorleggen aan het postbedrijf. Ik heb enige tijd geleden ook wat navraag gedaan bij postnl. Voor u van belang een onderstaand algemeen antwoord, wat inhoudt dat een verzendend postbedrijf hier haar handen van alles aftrekt als de verzender niet duidelijk is in de omschrijving : 

"Uiteraard is het lastig alle zendingen naar het buitenland te controleren. Bij binnenkomst in het land van bestemming wordt steekproefsgewijs controle gehouden. Mocht een zending niet correct zijn verstuurd, dan is de mogelijkheid aanwezig dat de zending wordt vernietigd" >>> en daar vloeit uit voort dat een eventuele verzekering door het postbedrijf hier ook niet zal worden gehonoreerd.

Veel heeft u niet aan mijn antwoord, is slechts om aan te geven dat zorgvuldigheid het minste risico zal opleveren. 

  • 3 berichten
  • 6 juni 2020 18:40
6 juni 2020 18:40

Bedankt voor je reactie.

Ik las alleen op Catawiki over welke landen je zoiets moet invullen, verder niet echt hoe en of je die pakbon erbij moet doen enzo. 

https://www.catawiki.nl/help/international-shipments-customs-and-fees/when-do-i-need-to-fill-a-customs-declaration-form

Als het enkel steekproefsgewijs is, dan snap ik nu waarom zoveel mensen alleen gift aanvinken.

Ik probeer het echter zo correct mogelijk te doen, maar vind het een klein beetje onduidelijk.

 

  • 1.907 berichten
  • 6 juni 2020 19:16
5K
added
10K
prices
25
info pages
25K
reviews
1K
posts
6 juni 2020 19:16

Catawiki veilingen geeft slechts algemene richtlijnen en ( let op)  is geen partij in de verzending. Specifiek is het de zaak van verzendende partij ( jij dus ) en de richtlijnen van het postbedrijf. Dit heb ik nog kunnen vinden over hoe je de C23 ( en 22) moet invullen/ gebruiken. Jouw postbedrijf zal wel dezelfde soort info hebben, bij postnl zag ik niet echt een specifieke invulinstructie. Nogmaals bellen met je postbedrijf of even langs een postpunt gaan is wellicht beter. 

https://www.sendcloud.nl/douaneverklaring-cn22-of-cn23/

Het wordt ons helaas niet al te makkelijk gemaakt ...........

  • 227 berichten
  • 6 juni 2020 20:36
5K
added
10K
prices
10
info pages
100
posts
6 juni 2020 20:36

Je kan de verzending online regelen via postnl.nl door te kiezen voor Versturen / Pakket versturen / Direct versturen.

Bij het kiezen van het soort pakket en land wordt automatisch het juiste douaneformulier getoond.

Hierbij heb je ook de keuze uit Handelsgoederen.

Als je niet precies de juiste invulling kent, kan je het beste bij een PostNL-punt alles laten regelen.

Als je online frankeert, dan hoef je niets te doen. De informatie die de douane nodig heeft komt vanzelf in beeld. Ingevuld? Dan wordt het formulier automatisch toegevoegd aan het verzendlabel. Geef het daarna alleen nog even af bij een PostNL-punt. Geen printer? Wij printen je verzendlabel en eventueel bijbehorende douaneformulieren.

We raden je aan om online te frankeren. Vanaf 1 januari 2020 eisen namelijk alle landen dat de informatie over je zending digitaal voorgemeld is. En dit kan alleen met online frankeren. Ga je toch direct naar een PostNL-punt? Dan krijg je het juiste formulier van een medewerker.

  • 3 berichten
  • 7 juni 2020 19:30
7 juni 2020 19:30

Bedankt iedereen, ik zal deze vraag wel aan het postbedrijf voorleggen.

6van 6