Promotiekaart is een kaart waarbij iets in de kijker wordt gezet: een product, een dienst, een evenementen, ... Een groot deel van de Promotiekaarten zijn de zogenaamde Freecards Lees verder
Promotiekaart is een kaart waarbij iets in de kijker wordt gezet: een product, een dienst, een evenement, ... Een groot deel van de Promotiekaarten zijn de zogenaamde Freecards
Freecards
Freecards zijn gratis prentbriefkaarten die op verschillende manieren worden verspreid. Sommige uitgevers distribueren de kaarten via eigen rekjes die in horeca- en uitgangsgelegenheden, scholen, sportscholen en/of op golfbanen hangen. Andere uitgevers bieden de kaarten aan via boekhandels, bioscopen, op evenementen, of in (hun eigen) winkels.
De eerste uitgever van freecards was Vanguardia in Spanje in 1985. Frankrijk volgde in 1987, Italië in 1989, Denemarken in 1990, België en Zweden in 1991, Duitsland, Zwitserland, Australië, Canada en het Verenigd Koninkrijk in 1992, en Nederland en diverse andere landen in 1993. In eerste instantie door Free Card en Take Art, maar Boomerang nam dat stokje over, snel gevolgd door concurrent Advertising Post.
De VDP is van het begin af bezig geweest met het documenteren van de in Nederland verschenen freecards. In september 1994 verscheen de allereerste VDP-freecardcatalogus met daarin alle op dat moment uitgebrachte kaarten van Boomerang en Advertising Post. Sinsdien brengt de VDP en vanaf 2003 de Boomerang Fanclub (BFC) jaarlijks een nieuwe freecardcatalogus uit.
Bron: de website van de VDP (Vereniging Documentatie Prentbriefkaarten)