Gerald Shur was de bedenker van het Witness Security Program (WITSEC). Een getuigenbeschermingsprogramma opgericht in 1970. Je krijgt als spijtoptant een nieuwe identiteit met officiële papieren. Lees verder
DE SLANG EN DE COYOTE (Xavier/Matz)
Gerald Shur was de bedenker van het Witness Security Program (WITSEC). Een getuigenbeschermingsprogramma opgericht in 1970. Je krijgt als spijtoptant een nieuwe identiteit met officiële papieren. J. Edgar Hoover was geen fan, dus de resultaten mochten niet tegenvallen. Joe 'geniet' van dit programma maar moet opnieuw komen getuigen. US Marshal Carl Crews moet hem in de gaten houden. Via flashbacks, in zwart-wit, komen we te weten hoe Joe zich tijdens de drooglegging had misdragen en rijk werd... zelfs ten koste van zijn 'vrienden'. Vrienden die hij nu liever niet meer zou tegenkomen. Maar is de US Marshal wel te vertrouwen? Zijn enige echte vriend (?) is een coyote die van hem steeds een andere naam krijgt. Samen maken ze een wondermooie, eenzame roadtrip in zijn camper door het Amerikaanse Wilde Westen. En wie weet, misschien komen ze zijn dochter, Monica, wel eens een keertje tegen. Zou ze dan met hem willen spreken? De tekeningen van Philippe Xavier (Kruistocht, Conquistador, Winter 1709, Tango) lijken wel gecomponeerd uit de teksten van Matz (De Killer, Countdown, Cycloop, Tango). De bloedmooie landschappen, neonlichten en dorre woestijnen klinken als muziek in de oren. Verder is het genieten van vele, leuke verwijzingen (Xavier maakte zich op Facebook een beetje druk dat zijn lezers die niet opmerkten):
p. 26 + p.63: Vesper
p.30: Marini en ook Bruno Brazil en Jerry Spring
p.45: Noir Burlesque
p.49: Tango was here + p.81: Tango (Comic Books & Stuff)
p.104: The Matza Diner (Best Hamburgers & Shakes in Town)
Ook prachtige filmaffiches doen ons zin krijgen deze klassiekers opnieuw te bekijken:
12 Angry Men (1957) met Henry Fonda (p.104-105)
Touch of Evil (1958) met Charlton Heston, Orson Welles (p.105)
Rebel Without a Cause (1955) met James Dean (p.106)
Vertigo (1958) met Kim Novak, James Stewart (p.106)