Josef en Joeli Abramovitsj waren twee broers met een zeer vergelijkbare kunstzinnige carierre. Een van beiden was verantwoordelijk voor een aantal postzegels. Volgens de Michel-catalogus was dit Joeli. De meeste Russische sites schrijven de zegels toe aan Lees verder
Josef en Joeli Abramovitsj waren twee broers met een zeer vergelijkbare kunstzinnige carierre. Een van beiden was verantwoordelijk voor een aantal postzegels. Volgens de Michel-catalogus was dit Joeli. De meeste Russische sites schrijven de zegels toe aan Josef.
De foto op de gewone pagina is van Josef. De foto op deze achtergrondpagina is van zijn oudere broer Joeli.
Josef Ganf
Josef Ganf is geboren in Poltova, Oekraïne op 30 oktober 1899. Hij studeerde aan de Centrale School voor Technische Tekening van Baron Stieglitz in St. Petersburg (1918) en Vkhutein in Leningrad (1922-1926) onder A. T. Matveev en P. A. Shilingovsky.
In 1924 gaat hij voor de krant Pravda werken. Tussen 1927 en 1933 tekende hij politieke cartoons voor de satirische tijdschriften Krokodil en Smekhach en voor de kranten Pravda, Izvestia en Rabochaya Gazeta. In 1931 en 1932 was Josef lid van de eerste professionele "Vereniging van Revolutionaire Poster Makers" ( ORRP). Vanaf 1932 nam hij deel aan tentoonstellingen in Moskou.
Vanaf het begin van de jaren dertig werkte Josef Ganf samen met de uitgeverijen "Art" en IZOGIZ op het gebied van politieke affiches. Hij gebruikte veelzijdige composities, scherpe hoeken en karikaturen. In zijn affiches bekritiseerde hij venijnig de imperialisten, indringers, uitbuiters, dronkaards en sloebers.
Na de oorlog bleef hij sociaal-politieke posters ontwerpen. Tevens maakte hij ontwerpen voor postzegels zoals: "Ter nagedachtenis aan 26 Baku-commissarissen" (1933), "10e verjaardag van de burgerluchtvaart van de USSR" (1934), "Ter nagedachtenis aan de gevallen helden van de stratosfeer" (1934), "USSR-paviljoen op de internationale tentoonstelling in Parijs in 1937" (1938), "20 jaar sinds de dood van V. I. Lenin" (1944). In de jaren vijftig maakte hij ontwerpen van penningen en insignes.
De affiches van Josef Ganf bevinden zich in de collecties van de Russische Staatsbibliotheek (RSL), de Wetenschappelijke Bibliotheek van het Staatsarchief van de Russische Federatie (NB GA RF), het V.I. Lenin Museum van het Staatshistorisch Museum (SIM), het Architectuurmuseum . A. V. Shchusev, het Rybinsk State Historical, Architectural and Art Museum-Reserve, het Samara Regional Museum of Local History vernoemd naar P. V. Alabin (SOIKM), het National Museum of the Republic of Tatarstan (NM RT), de National Library of Belarus (NLB) ), in privécollecties in Rusland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, VS.
Joeli Ganf
Joeli Ganf is de broer van de grafische affichekunstenaar Joseph Ganf . Hij studeerde aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Kharkov. In 1917-1919 was hij bezig met schilderen en beeldhouwen in het atelier van E.A. Steinberg in Charkov. Gedurende deze jaren maakte hij een satirisch paneel voor het artistieke café van dichters. Dit werk trok de aandacht van de kunstenaars die betrokken waren bij een serie posters: "Ramen van Satire". Zij stimuleerden hem om karikaturen te gaan maken.
Vanaf 1919 werkte hij in de Oekrainese afdeling van het Russische Telegraaf Agentschap (UkROSTA) die de posters "Ramen van Satire" uitgaven. Hij werkte ook voor de krant "Kommunist" en het tijdschrift "Rode Peper". Hij studeerde in Moskou aan VKhUTEMAS bij I. I. Nivinsky en N. A. Sheverdyaev (1922-1923). In 1923 en 1924 werkte hij voor de tijdschriften "Rode Peper", "Splinter" en "Krokodil"/
Vanaf 1927 werkt hij voor de krant "Pravda". In de tweede helft van de jaren twintig en het begin van de jaren dertig werkte hij aan politieke en propagandaposters. Vanaf het begin van de organisatie in 1931 was hij lid van de First Professional Association of Poster Artists - de Society of Revolutionary Poster Workers ( ORRP). Zijn posters vallen op door hun soberheid van kleur en doordachte compositie, vaak een combinatie van vrij realistische tekeningen met elementen van fotomontage en karikatuur.
In de jaren dertig leidde hij een groep van arbeiders-cartoonisten op de redactie van Krokodil.In 1938 voltooide hij voor de tentoonstelling "XX Years of the Red Army" een satirisch olieverfschilderij "An Object Lesson in History".
Tijdens de Grote Patriottische Oorlog maakte hij deel uit van het legeronderdeel wat tekeningen maakte aan en van het front. Hij was in dit onderdeel ook lid van de redactieraad.Na de oorlog ging hij weer werken voor de krant "Pravda" en het tijdschrift "Krokodil". Vanaf het midden van de oorlog tot 1947 was Ganf kunstredacteur van dit tijdschrift.
Werken van Julius Ganf bevinden zich in de staatsgalerij Tretyakov, het Staatsmuseum voor Schone Kunsten A. S. Pushkin, het Staatsmuseum voor de Geschiedenis van Religie in St. Petersburg, het Museum voor Hedendaagse Geschiedenis van Rusland (GTsMSIR), het Smolny Historisch en Herdenkingsmuseum, het Murom Historisch en Kunstmuseum en enkele privécollecties.
Bronnen
[1] redavantgarde.com (Russisch) - Beide foto's
[2] sellosyartistas.blogspot.com/search/label/Mokrousov (Spaans)
[3] tramvaiiskusstv.ru/ (Russisch) - Joseph en Joeli
[4] wikipedia (Russisch) Ramen van Satire
[5] spbmuseumdesign.ru/philately-as-art/ (English) - vermeld Josef Hanf als ontwerper
[6] "Postale Communicatie", Nr. 3, 2019 - vermeld Josef Hanf als ontwerper