De Belg Charles Neuheus, een ambachtelijk chocolademaker die in 1870 een chocoladefabriek opende, creëert en deponeert op 24 april 1883 het merk Côte d'Or. Met de naam verwijst hij naar de Goudkust, het huidige Ghana, waar hij een deel van zijn cacaobonen Lees verder
In 1870 bedacht de Belg Charles Neuhaus het merk Côte d'Or en hij opende ook gelijk de fabriek van dit merk. Het merk werd in 1883 gedeponeerd. In 1906 kwam de olifant in het logo en die is er niet meer uit verdwenen, het is zelfs het plaatje waaraan het merk wordt herkend. In 1911 bracht Côte d'Or het jarenlang beroemde pakje: een witgouden verpakking met daarin twee stukken chocolade. In 1930 kwam een paviljoen aan het Belgische strand gewijd aan het merk Côte d'Or. Op de Wereldtentoonstelling van 1935 in Brussel kreeg Côte d'Or grotere bekendheid en dat zorgde voor de ontwikkeling van veel nieuwe producten in de volgende jaren, zoals de Chokotoff, de Mignonette en de Bouchée. In de Tweede Wereldoorlog stopte Côte d'Or met de productie van chocolade, omdat men geen chocolade van lagere kwaliteit wilde produceren. Het bedrijf ging in die jaren verder onder de naam Congobar. Op Expo 58 had Côte d'Or opnieuw een eigen paviljoen.
In 1965 kreeg het merk de titel "Gediplomeerd Leverancier voor het Belgische Hof". In 1983 vierde het bedrijf haar eeuwfeest. Het bedrijf kwam in 1987 in handen van Jacobs-Suchard, dat in 1990 grotendeels werd overgenomen door Philip Morris' Kraft General Foods.