CPNB staat voor “Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek” en is de voortzetting van “Vereeniging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels” (VBBB). Lees verder
De “Vereeniging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels” (oftewel: de vereeniging met de lange naam) werd in 1815 opgericht door drie boekhandelaren omdat zij 'diep bewogen (waren) met het diep verval van den boekhandel in ons land'. Oorspronkelijk opgericht om “roofdrukken” tegen te gaan werd dat later uitgebreid tot alle belangen die de boekenbranche had in de verkoop en prijsstelling van boeken uitgebracht en verkocht in Nederland.
Blijkbaar was er ergens eind twintiger jaren weer een dieptepunt in de verkoop van boeken en werd er in 1930 een commissie opgericht voor “Propaganda van het Nederlandse Boek”; afgekort “CPNB”. Een van de initiatieven van deze “commissie”, die heden ten dage nog bestaat, was de organisatie van een “Boekenweek” en een daarbij behorend “Boekenweekgeschenk”.
In 1983 ging de “Vereeniging” over in een zelfstandige “stichting” en wel “Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek”, met nog steeds dezelfde doelstellingen als de oorspronkelijke “vereniging”. En in feite werd de “commissie”, door slechts een woord te veranderen nu zelf de vereniging, waarmee de naamsbekendheid als CPNB en daarbij behorende Boekenweek en andere initiatieven naadloos behouden bleven.