LastDodo

Is LastDodo een catalogus?


LastDodo is dé catalogus van alles dat wordt verzameld. LastDodo helpt je om je verzamelingen en je zoeklijsten te beheren, een eigen winkeltje te beginnen en in contact komen met andere verzamelaars. We noemen ons daarom ook wel een verzamelaarsplatform. Iedereen kan in de catalogus items toevoegen en wijzigen. Zo maken we samen van LastDodo de meest complete catalogus. Ieder verzamelgebied heeft beheerders die expert zijn op hun gebied. Zij zorgen er voor dat de boel op orde blijft en dat de waarderingen realistisch zijn. Er zijn tientallen rubrieken die snel completer worden. Je kunt daar bij helpen door items die ontbreken toe te voegen.

Is LastDodo gratis?


De catalogus bekijken, het beheren van je verzamelingen, zoeklijsten, het openen van een shop en het verkopen van items tot een totale waarde aan verkoopprijzen van 500 euro is  gratis. Wil je voor meer dan 500 euro verkopen of gebruik maken van premium functies zoals het privé maken van je verzameling (onzichtbaar voor anderen) of bulk toevoegen, dan dien je een van de premium abonnementen af te nemen. Bekijk de abonnementen hier.

Kan ik meehelpen?


Graag! Je kunt vooral meehelpen door de catalogus completer en beter te maken. Daar help je alle gebruikers mee. Voeg dus alle items toe die je hebt en die nog niet op LastDodo staan. En controleer of de gegevens van bestaande items kloppen. Als je veel verstand hebt van een bepaald gebied kun je daar beheerder van worden.

Hoe kan ik me registreren?


Je kunt aanmelden via de homepage en vervolgens het formulier invullen. Daarna krijg je per mail de bevestiging.

Waarom gaat het fout met mijn registratie?


Mogelijke oorzaken kunnen zijn:


  • Gekozen gebruikersnaam bestaat al in ons bestand. Dit kan uiteraard gebeuren met het grote aantal gebruikers bij LastDodo. Kies dan een andere naam, misschien iets langer. Kies zorgvuldig een gebruikersnaam, je accountnaam kun je later niet meer aanpassen en blijft altijd zichtbaar op LastDodo.

  • Gebruikers die in het verleden bij Catawiki (voorganger van LastDodo) of LastDodo een account hebben aangemaakt, proberen soms met hetzelfde mailadres een nieuw account aan te maken. Dit gaat fout, omdat een emailadres slechts éénmalig in ons bestand mag staan.
    Log in met het emailadres en vraag daarbij direct om een nieuw wachtwoord.


Ik heb een vraag die nog niet is gesteld bij Veelgestelde vragen.


Kijk altijd eerst even op ons forum. De community van LastDodo is groot en er zijn al vele vragen beantwoord op het forum. Door bovenin te klikken op Community kom je bij het forum. Je kunt met steekwoorden zoeken in het zoekveld.

Catalogus

Hoe kan ik zoeken in de catalogus?


Klik op de rubriek van je keuze, of doorzoek de catalogus via de zoekbalk. Vul hiervoor een zoekterm in en klik op zoeken. Je kunt de zoekresultaten binnen een rubriek verfijnen door op een of meer van de verschillende eigenschappen te klikken.

Hoe kan ik een item toevoegen aan de catalogus?


Je kunt eenvoudig items aan de catalogus toevoegen. Selecteer hiervoor eerst het juiste verzamelgebied. Kijk vervolgens of het item al aanwezig is. Dit doe je via de zoekfunctie. Het is niet noodzakelijk om de hele titel van een item in te voeren. De zoekfunctie werkt ook op een deel van de titel. Op de rubriekspagina’s zie je in de grijze balk naast de 2 oranje knoppen een knop met "Voeg item toe aan catalogus". Als je deze link aanklikt, kom je op een pagina waar je alle eigenschappen kunt invoeren van het item dat je wilt toevoegen. Je moet hiervoor wel ingelogd zijn. Velden met een sterretje zijn verplicht. Een andere methode is dat je een item zoekt die bijna gelijk is aan het item wat je wilt invoeren. Druk op de oranje knop OPTIES en druk vervolgens op "Kopiëren item". Hiermee kom je in het invoerformulier waar al veel gegevens zijn ingevuld. Controleer en wijzig de gegevens. Heb je de beschrijving afgerond? Klik dan op de knop Toevoegen onderaan de pagina. Je item is nu toegevoegd aan de catalogus!

Hoe kan ik een wijziging in de catalogus aanbrengen?


De catalogus gaat uit van het wiki-principe. Dat wil zeggen dat iedereen de catalogus kan aanvullen en bewerken. Hoe gaat dit in zijn werk? Klik op het item dat je wilt wijzigen op de oranje knop OPTIES en dan op "Wijzigen item". Pas de gewenste kenmerken aan en klik op de knop "Opslaan" onderaan. Je wijzigingen zijn nu doorgevoerd.

Waar vind ik het Handboek om items in de catalogus te kunnen invoeren of wijzigen?


Zodra je een nieuw item wilt invoeren of een bestaand item wilt wijzigen, verschijn bovenin het scherm een gele balk met een link naar het betreffende Handboek.


Het Basis handboek + alle beschikbare rubriekshandboeken vind je hier op het forum.

Wat betekenen de catalogusprijzen?


De in de catalogus vermelde prijzen geven een indicatie van de waarde van een bepaald item. Die waarde is gekoppeld aan de conditie van het item. Let daarom altijd goed op de beschrijving. Je kunt zelf een suggestie doen voor een catalogusprijs. Via de oranje knop OPTIES, klikken op "Geef suggestie voor cataloguswaarde". Vervolgens kun je hier realistische prijzen aangeven, plaats er wel een goede argumentatie bij. Alle prijzen op LastDodo zijn in euro's (EUR).


Aan welke condities moet het item voldoen in relatie met de cataloguswaarden?


Als je wilt weten aan welke voorwaarden de staat van een item moet voldoen in relatie tot de catalogusprijzen, klik dan op de link "Uitleg condities", die je bij elk item onder de condities vindt.

Hoe zijn de rubrieken ingedeeld?


De rubrieken zijn ingedeeld in drie niveaus. Het eerste is het hoofdniveau. Dit zijn algemene thema’s waar veel onder valt. Een niveau dieper wordt een hoofdthema uitgesplitst in subrubrieken. Op het derde en laatste niveau staan de individuele items. Elk item dat in de catalogus staat, is dus te herleiden tot een algemene rubriek en een subrubriek. Een voorbeeld: Muziek (hoofd) / Artiesten (sub) / The Beatles (individueel).

Ik mis een hoofdrubriek, wat nu?


Mis je een hoofdrubriek? Neem dan contact met ons op zodat we die samen met je kunnen opzetten. Je kunt ook eventueel een vraag hierover stellen op het forum. Bestaat een hoofdrubriek al, maar mis je een individueel item, dan kun je deze zelf toevoegen.

Waar vind ik de historie van catalogusitems?


Via de oranje knop OPTIES drukken op "Historie" kun je zien wie er allemaal hebben gewerkt aan een item en wat er precies is aangepast. Elke wijziging wordt door de beheerder beoordeeld middels een ‘review’. 
We gebruiken kleuren om aan te geven wat de status is daarvan: 
Geel = nog geen review 
Groen = goedgekeurd na review 
Rood = afgekeurd na review (wijziging ongedaan gemaakt)

Hoe kan ik zien wat de status is van een review?


Elke wijziging wordt door de beheerder beoordeeld middels een ‘review’. We gebruiken kleuren om aan te geven wat de status is daarvan: 
Geel = nog geen review 
Groen = goedgekeurd na review 
Rood = afgekeurd na review (wijziging ongedaan gemaakt)

Hoe kan ik melden dat een item dubbel in de catalogus staat?


Indien je overtuigd bent dat een item dubbel in de catalogus staat, wijzig dan het item wat zou moeten verdwijnen op de volgende wijze:
Titel (geheel) wijzigen in: DOUBLURE van xxxxxxxx
(xxxxxxx = catalogusnummer van het item wat moet blijven bestaan)

De betreffende (super)beheerders zullen dit regelmatig opschonen.

Wat als een item in een verkeerde rubriek staat?


Indien je overtuigd bent dat een item in een verkeerde catalogusrubriek staat, dan geef je dit als volgt aan:
In een leeg invulveld invoeren: VERKEERDE LD-RUBRIEK, verplaatsen naar xxxxxxx.
xxxxxxx is de rubriek waar het item wel in thuis hoort. Indien mogelijk ook het Voorwerp/Reeks o.i.d benoemen. Dat vergemakkelijkt het migreren naar de nieuwe rubriek.  Dit (oorspronkelijk lege) veld wordt bij het migreren niet meegenomen. 

Bij het aangeven van een verkeerde rubriek, hierbij s.v.p. niet de titel aanpassen. Bij het overzetten van een item wordt ook de titel meegenomen en het is dan tijdrovend dat daarna alsnog ook de titel weer moet worden aangepast.

Afbeeldingen

Zijn afbeeldingen verplicht?


Je kunt een item alleen toevoegen aan de catalogus als je een afbeelding ervan toevoegt aan je beschrijving. Dit heeft twee redenen: het stelt ons in staat te verifiëren of een item echt bestaat en ten tweede maakt het toevoegen van afbeeldingen aan items de site visueel aantrekkelijker.

Aan welke voorwaarden moeten afbeeldingen voldoen?


Onder afbeeldingen verstaan we foto's of scans. LastDodo accepteert alleen bestanden in het formaat .jpg, .gif of.png. We raden je aan om voor een grootte van 700 pixels breed te kiezen. Gebruikers kunnen zo goed inzoomen op de afbeelding.

Mocht er nog geen afbeelding staan bij een item en je wilt er een uploaden die minder breed is dan 700 pixels, doe dat dan gerust, dan is er in elk geval een afbeelding beschikbaar. Dat is beter dan geen.

Controleer voor het uploaden of de foto scherp en duidelijk leesbaar is. Foto's gemaakt met de mobiele telefoon hebben vaak de neiging om een kwartslag gedraaid op de website te komen. Probeer met een simpel bewerkingsprogramma dit te voorkomen.

Mag ik een plaatje van internet gebruiken bij een item dat ik zelf toevoeg aan de catalogus?


Nee, alle afbeeldingen die je in de catalogus zet moet je zelf maken met een scanner of camera. Alleen op die manier weten we voor 100% zeker dat het ingevoerde item bestaat. Daarnaast mag het sowieso niet omdat afbeeldingen van anderen, bijvoorbeeld op het internet, auteursrechtelijk beschermd zijn.

Cataloguswaarde

Hoe komen de catalogusprijzen tot stand?


Beheerders bepalen de catalogusprijzen op basis van hun uitgebreide praktijkervaring. Maar een suggestie doen voor een nieuwe prijs is altijd mogelijk. Dit kan via de oranje knop OPTIES, klikken op "Geef suggestie voor cataloguswaarde". Vervolgens kun je hier realistische prijzen aangeven, plaats er wel een goede argumentatie bij. Alle prijzen op LastDodo zijn in euro's (EUR).

Kan ik een prijssuggestie doen voor een item in de catalogus?


Staat er nog geen prijs vermeld bij een item? Dan wordt jouw suggestie meteen vermeld. Later volgt dan een review door de beheerder. Staat er al wel een prijs vermeld, kun je een prijssuggestie doen. Deze wordt pas verwerkt nadat een beheerder deze heeft goedgekeurd. Alle prijzen op LastDodo zijn in euro's (EUR).

Waarom is mijn prijssuggestie nog niet zichtbaar?


Als er al een prijs vermeld is bij een item, dan wordt je prijssuggestie eerst ter beoordeling naar de beheerders gestuurd. Na goedkeuring zie je deze bij het item staan. In sommige gevallen nemen we een suggestie niet over.

Verzameling

Hoe voeg ik een item toe aan mijn verzameling?


Zoek het item op dat je wilt opnemen in je verzameling of zoeklijst. Vervolgens druk je op de oranje knop IN VERZAMELING boven in de grijze balk.
Daarna bepaal je de conditie, aantal etc. Voegt eventueel nog extra info toe en het liefst ook eigen foto's via MEER INFORMATIE.
Druk daarna op de grote oranje knop ITEM TOEVOEGEN AAN VERZAMELING.

Hoe plaats ik meerdere items tegelijk in mijn verzameling


Je gaat eerst naar de catalogus en gebruikt de filters om een bepaald deel van de catalogus op het scherm te krijgen. Via het vierkante icoontje rechts boven de afbeelding Bulk toevoegen,



krijg je de mogelijkheid om die items te selecteren (vink in vakje rechtsboven in de afbeelding van het item) die je wilt gebruiken voor een combinatieaanbieding.



Onderaan het scherm kun je kiezen wat je met de geselecteerde items wilt doen: Verzameling, Zoeklijst of Shop:


Hoe zet ik mijn verzameling op privé?


Je kunt je verzameling op privé zetten via het menu onder je avatar (ronde afbeelding rechtsboven)
- Instellingen
- Mijn Profiel
- Verzameling publiek uitschakelen

Dit is wel een premium functie.

Hoe maak ik een download van mijn verzameling?


Je kunt een download in Excel formaat maken van je verzameling.
Ga naar Mijn verzameling en selecteer een rubriek.
Nu verschijnt er rechtsboven in de grijze balk:



Daarop klikken en het vervolg wijst zichzelf.
Je krijgt de download toegestuurd naar je mailadres.

Een verdere selectie maken in een rubriek (voor een download) is momenteel niet mogelijk.
Het aantal velden is beperkt. In de toekomst zal dit worden verbeterd.

Kopen

Hoe kan ik shoppen in de catalogus?


Zoek eerst het item op dat je zou willen kopen. Bij veel items in de catalogus hebben shops dit item te koop staan. Rechts naast de afbeelding staan de shops die het item te koop aanbieden.

Hoe kan ik shoppen in de marktplaats?


Door boven in de zwarte balk te klikken op Marktplaats, krijg je alle rubrieken te zien waar items te koop worden aangeboden.


Je kunt in het zoekveld direct naar een item gaan zoeken of eerst een rubriek kiezen. Daarna werkt het bijna net als in de Catalogus, je kunt op van alles filteren en sorteren, totdat je item hebt gevonden wat je eventueel wilt kopen.

Hoe kan ik zoeken naar een shop?


Door boven in de zwarte balk te klikken op Marktplaats, krijg je alle rubrieken te zien waar items te koop worden aangeboden.



Daarna naar beneden scrollen tot Uitgelichte shops.



Klikken op "Bekijk alle shops"

Nu kun je zoeken op de shopnaam:


Hoe plaats ik een bestelling bij een shop?


Door te klikken op de shop kun je het item in je winkelwagen plaatsen. Vervolgens kun je kijken of die shop meer items, die je zoekt, te koop heeft staan. Uiteindelijk kun je de bestelling afronden via de winkelwagen, rechtsboven naast je avatar.

Of via Mijn winkelwagens:


Hoe werken de winkelwagens?


Door veel te shoppen krijg je meerdere winkelwagens, eentje per shop. De inhoud blijft gewoon staan totdat je besluit om over te gaan tot het daadwerkelijk bestellen van de inhoud van een winkelwagen. Na de bestelling is deze winkelwagen leeg. Maar eventueel aanwezige andere winkelwagens blijven gevuld.

Hoe bekijk ik de status van mijn bestellingen?


Via je Avatar (ronde afbeelding rechtsboven) en Instellingen. Vervolgens klikken op "Shopaankopen" en krijg je al je shopaankopen te zien, inclusief de status.

Wat zijn de voordelen van kopen bij een Pro-shop?


Pro-shops zijn bedrijfsmatig bezig en hebben ook een registratie bij de Kamer van Koophandel. Dus hun handelsregisternummer en adres zijn bekend. Pro-shops vallen ook onder het Europees recht van retour van kopers.

Hoe geef ik feedback over een bestelling?


Nadat de verkoper de status van de bestelling op Verzonden heeft gezet, krijgt de koper een aantal dagen later een automatisch gegenereerd verzoek om feedback te geven. Vergeet de verkoper de status aan te passen, duurt het verzenden van het verzoek om feedback een paar weken. Geef eerlijke feedback en informeer bij negatieve feedback eerst de verkoper, zodat die zijn kant van het verhaal kan doen. Blijf netjes, scheldpartijen e.d. werken averechts, het moet opbouwende kritiek zijn waar iedereen wat aan heeft.

Wat moet ik doen als ik wel heb betaald, maar niets van de verkoper heb ontvangen?


Het is mogelijk dat je iets hebt besteld en vervolgens de factuur hebt voldaan, maar daarna niets hebt ontvangen. 
Je zou o.a. het volgende kunnen doen: 




  • Neem contact op met de verkoper. Misschien is jouw aankoop nog onderweg of heeft de verkoper het nog niet kunnen versturen.

  • Maak een kopie van de aanbieding en de factuur.

  • Ben je er zeker van dat je bent opgelicht? Meld dit dan bij de politie. Dit kun je doen via het Meldpunt Internetoplichting




Het geld terug bezorgen kunnen wij helaas niet voor u regelen. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.

Retour en teruggavebeleid


LastDodo voorziet in een platform waar verkopers items te koop kunnen aanbieden en kopers items van verkopers kunnen bestellen. LastDodo is niet direct betrokken bij de transactie tussen de koper en de verkoper. Je koopt altijd rechtstreeks bij en betaalt altijd rechtstreeks aan de verkoper. We voorzien echter wel in een procedure indien je aankoop bij een verkoper niet naar verwachting verloopt. Als je een probleem met je bestelling hebt, dien je eerst contact op te nemen met de verkoper. Dit kan via een reply op de mail die je van de verkoper kreeg met de factuur of via Mijn Aankopen op onze website, waar je het mailadres van de verkoper kunt zien. Verkopers moeten enkele dagen de tijd krijgen om te proberen het probleem op te lossen. In veel gevallen kunnen problemen met bestellingen rechtstreeks met de verkoper worden opgelost, of kunnen items worden geretourneerd volgens het retourbeleid van de verkoper. 



Na een redelijke periode waarin je de verkoper de mogelijkheid hebt geboden om het probleem op te lossen, kun je via ons via het Contactformulier wijzen op een onopgelost probleem met een bestelling, in het geval van niet-levering, schade, of als een item niet als beschreven door de verkoper is. Wij kunnen in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij een duidelijke wanprestatie van de verkoper, dan contact met de verkoper opnemen en hem / haar aanmanen om het probleem met de koper op te lossen. LastDodo is echter nimmer aansprakelijk voor problemen met een transactie tussen koper en verkoper, en zal een koper hiervoor ook nooit compenseren.



Verzoek om annulering
Alleen de verkoper kan de transacties annuleren. Kopers mogen de verkoper verzoeken om een bestelling te annuleren. 



Een item retourneren
Elke verkoper heeft een eigen retourbeleid die uiteen gezet kan worden in de voorwaarden van de betreffende shop van de verkoper. Niet alle verkopers accepteren retourzendingen.

Als je in de Europese Unie woont, kun je recht hebben op een “bedenktijd” van 14 dagen of een “herroepingsrecht” indien je bij een bedrijfsmatige verkoper hebt gekocht, zodat je het item om elke willekeurige reden terug kunt sturen. 

Verkopen

Kost het geld om een shop te openen?


Het openen van een shop en het verkopen van items tot een totale waarde aan verkoopprijzen van 500 euro is  gratis. Wil je voor meer dan 500 euro verkopen of gebruik maken van premium functies zoals een uitgebreide export functie, dan dien je een van de premium abonnementen af te nemen. Bekijk de abonnementen hier.

Hoe open ik een eigen shop?


Iedereen die geregistreerd is bij LastDodo heeft automatisch ook een shop om iets te verkopen.

Hoe voeg ik informatie over mijn shop toe?


Via je Avatar (ronde afbeelding rechtsboven) en Mijn shop, en vervolgens klikken op "Shopinstellingen" kun je allerlei instellingen voor je shop aanpassen. Zet daar in ieder geval je adresgegevens in, dat geeft vertrouwen aan je potentiële klanten.
Tevens de gegevens van je bankrekening, zodat kopers direct weten waar het geld naar toe moet worden geboekt.

Hoe plaats ik een item in mijn shop?


Zoek het item op dat je wilt verkopen. Vervolgens druk je op de oranje knop IN SHOP boven in de grijze balk. Daarna bepaal je de conditie, prijs etc. Voegt eventueel nog extra info toe en het liefst ook eigen foto's via de link MEER INFORMATIE. Indien alles is ingevuld, druk dan op de grote oranje knop ITEM TE KOOP AANBIEDEN.
Een item moet daadwerkelijk te koop zijn voor de aangegeven verkoopprijs.
Alle prijzen op LastDodo zijn in euro's (EUR).

Hoe verwijder ik een item uit mijn shop?


Door in de lijstweergave van je shop, aan de rechterkant van het betreffende item op VERWIJDER te klikken.


Je kunt ook in bulk items uit je shop verwijderen. 

Gebruik daartoe de de bekende bulk-actie knop (grijs vierkantje met 4 vlakjes).


Onderaan het beeldscherm verschijnt dan de balk met mogelijke bulk-acties.


Hoe geef ik de juiste conditie van een item aan?


De gekozen conditie moet overeenkomen met het aangeboden item. Het is niet toegestaan een betere conditie te kiezen dan de werkelijke conditie van het item. Beoordeel het object eerlijk.

Wat betekent het om een Pro-shop te zijn?


Een Pro-shop krijgt een apart icoontje bij zijn shopaanduiding. Dat geeft richting de kopers een betrouwbaar gevoel. Een Pro-shop is professioneel met zijn bedrijf bezig en wil garant staan voor goede kwaliteit en service. Ook beseft hij dat klanten van hem het recht van retour hebben.

Hoe kan ik als verkoper de betaling via iDeal mogelijk maken?


iDeal betalingen is een premium functie.

Kopers de mogelijkheid geven te betalen met iDeal is alleen mogelijk met een TOP Seller abonnement of hoger.



Voor de transacties werken wij samen met TargetPay. Zij bieden iDeal betalingen aan voor een zeer scherp tarief. Om hier gebruik van te maken dien je ingeschreven te staan bij de Nederlandse Kamer Van Koophandel. Verder heb je een layoutcode van TargetPay nodig. Dit is niet alleen voor Nederlandse verkopers mogelijk, zeker ook de Belgische verkopers kunnen hier gebruik van maken. Bij TargetPay kun je informeren of er ook mogelijkheden zijn voor verkopers uit andere landen.

Aanmelden bij TargetPay
Stap 1. Klik op https://www.targetpay.com/signup?p_actiecode=IDEC8W om je aan te melden.
Stap 2. Vul vervolgens je gegevens in en klik op ‘verzenden’.
Stap 3. Je krijgt nu een bevestigingsmail, klik op de bijgevoegde link waar een layoutcode in beeld zal verschijnen.
Stap 4. Ga vervolgens naar ‘Mijn Account’ – ‘Gegevens wijzigen’ en voer je NAW gegevens, bedrijfsgegevens en je KVK-nummer in.
Stap 5. Mail ten slotte een kopie van je legitimatiebewijs naar finance@targetmedia.nl.<br>

Invoegen op LastDodo
Volg de stappen hieronder om je klanten de mogelijkheid te bieden om met iDeal te betalen.

Stap 1
Ga naar je profiel en klik op ‘shopinstellingen’.

Stap 2
Vink het vakje ‘iDeal’ aan bij het kopje ‘Betaalopties’. En voer hieronder je layoutcode in die je bij TargetPay hebt ontvangen.

NB. Je account moet eerst geverifieerd worden door TargetPay alvorens de layoutcode werkt op LastDodo. Dit gebeurt op werkdagen binnen 24 uur.

Vanaf dit moment komt er in je shop ook een iDeal icoontje te staan, zodat kopers weten dat ze ook via iDeal kunnen betalen. Als je iDeal aan hebt staan krijgen jouw klanten in de email met de factuur een betaalbutton met het iDeal icoontje erbij, zodat ze direct kunnen betalen.

Wat zijn de kosten?
Je betaalt geen opstartkosten of maandelijkse kosten. De transactiekosten bedragen €0,39 per betaling.

Uitbetalingen
Eén keer per week, op maandag, worden de ontvangen bedragen naar je rekening overgemaakt. Hierbij geldt een minimaal bedrag van € 25. Indien er nog geen saldo van € 25 is opgebouwd, dan schuift het door naar de volgende week.

Hoe kan ik als verkoper de betaling via PayPal mogelijk maken?


PayPal betalingen is een premium functie.

Kopers de mogelijkheid geven te betalen met PayPal is alleen mogelijk met een TOP Seller abonnement of hoger.



Ga hiervoor naar je avatar (ronde afbeelding rechtsboven) en klik vervolgens op Instellingen.
Scroll naar beneden tot Betaalmogelijkheden.
Lees eerst eventueel de informatie van PayPal.
Vervolgens zet je de schakelaar achter PayPal op actief.
Vul het het betreffende PayPal e-mailadres in.

Hoe maak ik een combinatie aanbieding?


 Je gaat eerst naar de catalogus en gebruikt de filters om een bepaald deel van de catalogus op het scherm te krijgen. Via het vierkante icoontje rechts boven de afbeelding Bulk toevoegen,



krijg je de mogelijkheid om die items te selecteren (vink in vakje rechtsboven in de afbeelding van het item) die je wilt gebruiken voor een combinatieaanbieding.



Onderaan het scherm kun je kiezen wat je met de geselecteerde items wilt doen: Verzameling, Zoeklijst of Shop:


Kan ik mijn shop tijdelijk sluiten?


Je kunt je shop op Tijdelijk gesloten zetten via:


  • Je avatar (ronde afbeelding rechtsboven)

  •  Instellingen

  •  Shopinstellingen - Shop tijdelijk sluiten 


Voor je reguliere klanten is het handig om te weten tot wanneer je gesloten bent. Vergeet niet om op de oranje knop Opslaan te klikken.

Kan ik iets verkopen zonder koppeling met de catalogus?


Je kunt iets te koop aanbieden, zonder een koppeling met een catalogus-item.
 In de shop zie je een knop om iets te koop aan te bieden:




Vervolgens kan je er nu ook voor kiezen om een advertentie te maken die niet gekoppeld is aan de catalogus:



Daarbij kun je nog wel de belangrijkste kenmerken opgeven, zodat de advertentie in de marktplaats te vinden is na filteren:




De prijs invullen en afsluiten met het klikken op de oranje knop:


Mag ik items te koop aanbieden met een prijs hoger dan € 75 ?


 

Afhankelijk van het abonnement wat je hebt, kun je eventueel een aantal items te koop aanbieden met een prijs tussen 75 - 250 euro.
 Kijk op de abonnementenpagina hoeveel items je tegelijkertijd te koop mag aanbieden met een prijs tussen 75 - 250 euro.

Wat gebeurt er indien ik meer items tussen 75 - 250 euro wil aanbieden dan bij je abonnement staat aangegeven?


 Het systeem houdt bij hoeveel items boven de 75 euro er tegelijkertijd in je shop mogen staan en hoeveel van die plekken je al gebruikt hebt.

Wat gebeurt er als een item van 75 - 250 euro wordt verkocht?


 Indien dit item wordt verkocht, dan komt de plek weer voor je vrij. Daardoor kun je weer een nieuw item te koop aanbieden tussen de 75 - 250 euro. 

Wat gebeurt er bij annulering van een bestelling van een item tussen 75 - 250 euro?


Bij een annulering van een dergelijk item, komt het betreffende item weer terug in je shop. Die plek wordt dus weer gevuld.
Indien al je beschikbare plekken voor items boven de 75 euro al benut zijn, krijg je bij een dergelijke annulering een waarschuwing dat je limiet is overschreden en daardoor je shop tijdelijk op slot is gezet. Zodra je een item uit 75 - 250 euro categorie hebt aangepast/verwijder, gaat je shop weer open, als je tenminste de limiet niet overschrijdt. 

Regels voor verkopers

#1. Conditie moet kloppen.


De gekozen conditie moet overeenkomen met het door de verkoper aangeboden item. Het is niet toegestaan een betere conditie te kiezen dan de werkelijke conditie van het item. Beoordeel het object eerlijk. 

#2. Eigen afbeeldingen moeten kloppen.


Als er een eigen afbeelding wordt toegevoegd – iets dat wij en potentiële kopers erg toejuichen – dan moet de afbeelding wel echt van het aangeboden item zijn. 

#3. Verkoopprijzen moeten kloppen.


Aangeboden artikelen moeten ook daadwerkelijk via LastDodo te koop zijn voor de door de verkoper aangegeven prijs (behoudens overduidelijke vergissingen). Het is niet toegestaan in “Eigen notities” of als iemand iets bestelt, aan te geven dat het alleen via een andere site of middels een betere bieding te koop is.
Ook is "koppelverkoop" niet toegestaan. Voorbeeld van koppelverkoop is dat als eis wordt gesteld dat je ook andere items gaat afnemen.

#4. Bij het juiste item in de catalogus aanbieden.


Als je in de catalogus aangeeft dat je een item te koop hebt, dan moet het ook echt om hetzelfde item gaan. Let heel goed op de beschrijving in de catalogus. Eventueel mag je in “Eigen notities” wel aangeven dat er iets ontbreekt (bijvoorbeeld een bijlage). Het is echter niet toegestaan om echt iets anders aan te bieden door bijvoorbeeld bij een eerste druk van een boek in de eigen notities aan te geven: “Herdruk”. Dit is niet alleen misleidend voor kopers die in eerste instantie denken de eerste druk te kopen maar het bemoeilijkt ook het automatisch afleiden van de catalogusprijzen uit de verkochte en aangeboden items. Om dezelfde reden is het ook niet toegestaan bij een item in de catalogus een serie items aan te bieden (met uitzondering van de zogenaamde serie-items in de postzegels rubriek).

#5. Voorraad bijhouden.


Je hebt als verkoper een inspanningsverplichting om je LastDodo voorraad zoveel mogelijk in lijn te brengen met datgene wat je werkelijk kunt leveren. Als je bijvoorbeeld op een beurs staat dan snappen we dat je niet meteen je voorraad kunt bijwerken op het moment dat je iets verkoopt, maar doe dat dan wel zo snel mogelijk na de beurs.

#6. Verkoop ook echt via LastDodo.


Oproepen in de shop om, bij interesse van een potentiële koper, niet op LastDodo maar buiten LastDodo om – bijv. via de eigen site of een andere site – te kopen zijn niet toegestaan.

#7. Geen verwijzing naar andere website of webwinkel.


Het is op geen enkele manier toegestaan om in je shop een verwijzing te maken naar een andere website of (web)winkel. Ook het vermelden van een emailadres of telefoonnummer is niet toegestaan. Je mag ook niet vermelden dat er nog andere dingen te koop zijn die niet in de LastDodo shop staan. Als je een fysieke winkel hebt, mag je wel het straatadres vermelden.
Ook mag je niet aangeven dat items van je verzameling ook te koop zijn. 
Dit zal zowel automatisch als handmatig worden gecontroleerd. Bij overtreding kan LastDodo overgaan tot het sluiten van de shop.

#8. Levertijd.


Verkopers moeten leveren conform de maximale levertijd zoals vermeld in hun shop, met een maximum termijn van 7 dagen na betaling, tenzij de koper akkoord gaat met een latere levertijd.

#9. Pro shops.


 Bedrijfsmatige verkopers die het “Pro” predikaat hebben gekregen – aan te vragen via het Contactformulier (onder aan de FAQ) – dienen hun KvK nummer en/of BTW nummer in hun shop te vermelden.

Zoeklijst

Hoe plaats ik een item op mijn zoeklijst?


Zoek het item op dat je wilt opnemen in je verzameling of zoeklijst. Vervolgens druk je op de oranje knop IN ZOEKLIJST boven in de grijze balk. Daarna bepaal je de conditie, aantal etc. Voeg eventueel nog extra info toe en het liefst ook eigen foto's via de link MEER INFORMATIE. Druk daarna op de grote oranje knop ITEM TOEVOEGEN AAN ZOEKLIJST.

Hoe krijg ik een reactie op mijn zoeklijst?


Zodra een item te koop wordt aangeboden die op je zoeklijst staat, krijg je daarvan een bericht toegestuurd.

Hoe plaats ik meerdere items tegelijk in mijn zoeklijst?


 Je gaat eerst naar de catalogus en gebruikt de filters om een bepaald deel van de catalogus op het scherm te krijgen. Via het vierkante icoontje rechts boven de afbeelding Bulk toevoegen,



krijg je de mogelijkheid om die items te selecteren (vink in vakje rechtsboven in de afbeelding van het item) die je wilt gebruiken voor een combinatieaanbieding.



Onderaan het scherm kun je kiezen wat je met de geselecteerde items wilt doen: Verzameling, Zoeklijst of Shop:


Community

Hoe kan ik een nieuw onderwerp beginnen?


Als je dat nog niet hebt gedaan, registreer je dan eerst gratis als gebruiker van LastDodo en log in.
Ga vervolgens naar de community. Klik eerst op de hoofdcategorie waaronder je het nieuwe onderwerp wilt plaatsen. Op de pagina die nu opent, zie je bovenaan in de linker kolom de link 'Nieuw onderwerp'. Klik hierop.
Je krijgt nu de mogelijkheid om de titel en de tekst van je eerste bijdrage aan het nieuwe onderwerp in te voeren. Met de knop 'Publiceer' plaats je het nieuwe bericht op het forum.

Hoe kan ik zoeken binnen de community?


In de zoekbalk bovenaan de communitypagina's kun je zoeken in alle forumberichten. Bij de zoekresultaten zie je eerst of het zoekwoord gevonden is in een titel van een onderwerp. Wil je ook in de inhoud van berichten zoeken? Klik dan onderaan de zoekresultaten de link aan.

Hoe kan ik nieuwe berichten bekijken?


Op de openingspagina’s van de community en bij alle beginpagina’s van thema’s staat bovenaan een link waarmee je nieuwe berichten kunt bekijken. Zo weet je zeker dat je niets misloopt!

Hoe kies ik een profielafbeelding?


Je bericht op de community maak je veel persoonlijker door er een foto van jezelf erbij te plaatsen. Via je Avatar (rond plaatje rechtsboven) en Instellingen, kun je een afbeelding van jezelf (of een die iets over jezelf zegt) plaatsen. Toch liever geen eigen foto? LastDodo biedt je de mogelijkheid om een standaard avatar uit te kiezen in onze galerij.

Hoe kan ik reageren op een onderwerp?


Alleen geregistreerde gebruikers kunnen deelnemen aan de community. Zorg dus dat je eerst geregistreerd bent. Dit gaat snel én het is gratis! Heb je een gebruikersnaam? Log dan eerst in. Ga nu naar de Community en klik door tot je het onderwerp van je keuze hebt gevonden. Onderaan die pagina vind je de link ‘Reageer op onderwerp’. Je ziet nu een invoerveld voor je reactie. Onder dit veld staat uitleg over hoe je teksten o.a. vetgedrukt of cursief kunt maken. Via de knop ‘Opslaan reactie’ plaats je je bijdrage aan de discussie.

Waar kan ik profielen van verzamelaars bekijken?


Bij elke hoofdrubriek vind je een overzicht van verzamelaars op dat terrein. Klik op de naam van een bepaalde verzamelaar en je kunt zijn of haar profiel bekijken.

Beheerders

Wat is de functie van beheerders?


Aan elke hoofdrubriek zijn meerdere beheerders gekoppeld. Deze proberen zoveel mogelijk de kwaliteit van de items binnen een rubriek te waarborgen. Dit doen ze bijvoorbeeld door nieuwe invoer en wijzigingen van items te controleren. Ook bepalen zij de catalogusprijzen. Beheerders zijn bijna altijd zelf specialist of verzamelaar op het gebied waarvan zij beheerder zijn. 
Een beheerder moet expertise hebben op het verzamelgebied dat hij of zij beheert. Daarnaast kenmerkt een beheerder zich door een enthousiaste instelling en de wil om de LastDodo-catalogus steeds beter te maken. Kortom, iemand met kennis van zaken en de passie om samen tot het beste resultaat te komen.

Hoeveel beheerders zijn er per rubriek?


In principe streven we naar vijf tot tien beheerders per rubriek. Maar als er al tien zijn en jij bent zo enthousiast en ter zake kundig, dan maken we voor jou graag een uitzondering.

Hoe kan ik beheerder worden?


Veel kennis van zaken op een bepaald verzamelgebied en de wil om samen de beste catalogus voor verzamelaars te maken? We nodigen je van harte uit om je aan te melden als beheerder! Dat kan via Contact, onderaan elk scherm in het zwarte gedeelte.

Hoelang blijft iemand beheerder?


Van tijd tot tijd evalueren we het team van beheerders en bekijken we of de samenstelling nog optimaal is.

Gadgets

Hoe kan ik mijn verzameling exporteren naar Excel?


Ga naar je Avatar (ronde plaatje rechtsboven) en klik op Mijn verzameling. Selecteer nu eventueel van welke rubriek je een download wilt hebben.
Druk vervolgens op "Exporteren". Daarna drukken op de link Exporteren naar Excel.
Vervolgens krijg je via de mail de Excel file toegestuurd.

Hoe kan ik mijn zoeklijst exporteren naar Excel?


Ga naar je Avatar (ronde plaatje rechtsboven) en klik op Mijn zoeklijst.
Druk vervolgens op "Exporteren". Daarna drukken op de link Exporteren naar Excel.
Vervolgens krijg je via de mail de Excel file toegestuurd.

Is er ook een app om op mijn mobiel met LastDodo actief te zijn?


 Ja, er is een LastDodo app. Gratis te verkrijgen in de App-stores.  

Verzending

Hoe koppel ik SendCloud met LastDodo?


Ga in LastDodo naar ‘Instellingen’ -> ‘Shop instellingen’ -> ‘Verzending’
​​https://www.lastdodo.nl/nl/profile/settings/shop#shop-shipping

en kopieer de ‘Webhook URL’ naar het klembord (je kunt hiervoor op de grijze knop klikken achter de url).

Let op: deze url is anders voor elke webshop








Open een nieuw tabblad in je browser en login bij SendCloud. Ga naar de instellingen van je account door op het tandwiel te klikken en kies in het menu rechts voor ‘Integraties’:








Zoek in het overzicht met integratie mogelijkheden naar ‘Sendcloud API’, klik op ‘koppelen’ en op ‘OK’:








Vervolgens:


  • Geef de koppeling een naam (b.v. LastDodo)

  • Zet een vinkje bij ‘Webhook feedback ingeschakeld’

  • Plak de webhook url die je eerder in de LastDodo instellingen hebt gekopieerd in het veld ‘Webhook url’ in het SendCloud formulier

  • Klik op ‘opslaan’







Nadat de koppeling is aangemaakt zie je een publieke en geheime sleutel in het formulier verschijnen.



Kopieer de ‘Publieke Sleutel’, ga naar het andere tabblad van je browser waar je nog de ‘verzending’ instelling van LastDodo open hebt staan ( ‘Instellingen’ -> ‘Shop instellingen’ -> ‘Verzending’) en plak daar de publieke sleutel in. Doe hetzelfde voor de ‘Geheime sleutel’ en bewaar de instellingen bij LastDodo door op de ‘Opslaan’ knop te klikken:







SendCloud is nu gekoppeld met LastDodo en je kunt verzendlabels aanmaken.



Hoe maak ik een verzend label aan met SendCloud?


Ga naar ‘Mijn shop’ -> ‘Bestellingen’ en klik op de order waarvoor je een verzendlabel wil maken:











Aan de rechterkant zie je een ‘Verzending’ blok. Klik op ‘Maak verzendlabel aan’:








Kies de gewenste ‘carrier’ en het gewenste pakket type en klik op ‘Maak verzendlabel’:











Het verzendlabel verschijnt in het ‘Verzending’ blok:






Als je op de ‘verzendlabel’ knop klikt kun je het formaat kiezen (A4/A6) en het label downloaden of printen. Met de ‘Track & Trace’ knop kun je rechtstreeks naar de track & trace pagina van de verzender gaan.



Sommige orders passen niet in 1 doos. In dit geval geval kun je 2 of meer verzendlabels aanmaken met de ‘Maak nog een verzendlabel’ knop. 

Abonnementen

Waar kan ik de waarde van mijn shop zien?


In Mijn shop, onder Items, kun je de actuele waarde zien van je shop. 
Dit is de eerste waarde die wordt aangegeven (is excl. voorraad).

Hoe wordt de waarde van de shop berekend?


Dat is  gebaseerd op de totale waarde van de items in de shop.  Daarbij houden we geen rekening met de "voorraad" (als er van een item meerdere exemplaren worden aangeboden, dan tellen de extra items niet mee).

Welke functies krijg ik extra met een betaald abonnement?


Met een VIP Collector abonnement komen de volgende functies extra tot je beschikking:


  • Maximum waarde van je shop verhoogd naar € 3.000

  • Positie van je aanbod bij catalogus items: Boven Collector

  • In verzameling eigen afbeeldingen, locatie, aankoopdatum, aankoopprijs en privé notities toevoegen

  • Verzameling mag op privé worden gezet

  • Alerts als iets te koop komt van je zoeklijst worden direct verstuurd

  • Export functie voor verzameling, shop en zoeklijst

  • Bulk acties: snel veel items toevoegen, verwijderen of verplaatsen

  • Promotie van je shop in rotatie op de homepage, in catalogus, in marktplaats en forum

  • Uitgebreide statistieken m.b.t. je shop

  • Online betalen met PayPal in je shop




Met een TOP Seller abonnement komen daar de volgende extra's bij


  • Maximum waarde van je shop verhoogd naar € 15.000

  • Positie van je aanbod bij catalogus items: Boven VIP Collector

  • Promotie van je shop in rotatie op de homepage, in catalogus, in marktplaats en forum: 5x zo vaak als VIP Collector

  • Extra online betaalmogelijkheden

  • Integratie met verzendservice en verzendlabels

  • Persoonlijke helpdesk bij storingen en problemen

  •  Blacklist functie voor specifieke kopers 




Met een SUPER Seller abonnement krijg daar bovenop als extra:


  • Maximum waarde van je shop verhoogd naar € 30.000

  • Promotie van je shop in rotatie op de homepage, in catalogus, in marktplaats en forum: 3x zo vaak als TOP Seller




POWER Seller abonnement:
Voor de grootste verkopers die maximale zichtbaarheid willen. U krijgt onbeperkte verkoopwaarde, staat bovenaan bij catalogus items en krijgt nog meer zichtbaarheid door vermelding in mailings. En verder uiteraard alle functionaliteit van de SUPER sellers. Informeer naar de mogelijkheden.

Dit ook te zien op de abonnementenpagina.

Ik heb alleen hele goedkope items. Moet ik een betaald abonnement?


Voor een eventueel abonnement geldt alleen de totale verkoopwaarde van de te koop aangeboden items. Dus het aantal items of de individuele prijzen maakt niet uit. Of je nu 0 verschillende items van € 50 per stuk of 10.000 verschillende items van € 0,05 per stuk aanbiedt, de shopwaarde is in beide gevallen € 500,-

Hoe kom ik in aanmerking voor een gratis abonnement?


Het VIP-abonnement is gratis beschikbaar voor actieve beheerders.

Waarom heeft LastDodo gekozen voor abonnementen?


Dit is belangrijk voor de continuïteit van het platform. Tot nu toe hebben we de programmeurs, vormgevers en webhosting steeds zelf betaald met alleen wat kleine inkomsten uit clicks naar de Catawiki veilingen. En dit gaat best om grote uitgaven.

Zie voor een uitgebreid antwoord het bericht van 17-11-2022 op ons forum.

Welk voordeel biedt een betaling per jaar t.o.v. een maandelijkse betaling?


Een maandelijkse betaling is voor de gebruiker en voor LastDodo een administratieve last. Daarom wordt een flinke korting van 20% - 27% aangeboden indien er per jaar wordt betaald.

Hoe kan ik betalen?


 Om het abonnementsgeld te kunnen incasseren kun je er voor kiezen om via iDeal, Bancontact of Sofort een klein bedragje (variërend van een cent tot een euro afhankelijk van de betaalmethode) over te maken of om je credit card nummer op te geven. 

Wat is Stripe?


 Stripe is een betrouwbaar internationaal betaalplatform dat voor vele grote en kleine organisaties de betalingen regelt. 

Hoeveel BTW betaal ik?


De BTW is berekend op basis van een tarief van 21%. Dit percentage kan voor sommige landen afwijken. Gebruikers met een BTW-nummer die niet in Nederland, maar wel binnen de EU gevestigd zijn, berekenen we geen BTW (tarief is 0%).

Wordt mijn abonnement gestopt als ik mijn shop op Tijdelijk gesloten zet?


Je zet je shop op Tijdelijk gesloten om wat onderhoudswerk te doen aan je shop of je bent op vakantie. Net als met lidmaatschappen van verenigingen, stopt het abonnement niet als je de shop tijdelijk even sluit.

Hoe kan ik zien welk abonnement ik nu heb?


In de tab "Mijn abonnement" kun je zien welk abonnement je momenteel hebt.
Onder het abonnement wat je nu hebt staat in het grijs: "Huidig abonnement".

Hoe kan ik mijn abonnement opwaarderen?


In het tabblad "Mijn abonnement" staat rechtsboven een knop om te upgraden naar een ander abonnement.
Je betaalt alleen het meerdere, naar rato van je betalingen voor het huidige abonnement.
Dit wordt getoond in de berekening hiervan in het proces van upgraden.

Wanneer gaat een tariefsverhoging van een abonnement in?


Een verhoogd tarief gaat in na de looptijd van je huidige abonnement. In geval van een jaarabonnement, na afloop van het lopende jaar. In geval van een maandabonnement, na afloop van de lopende maand. 

Vallen de "losse advertenties" ook onder de shopwaarde?


Net als de aan de catalogus gerelateerde items, vallen ook de ongerelateerde losse advertenties onder de shopwaarde.

Wat wordt er bedoeld met een exportfunctie?


Abonnementshouders kunnen een selectie maken van hun verzameling, shop of zoeklijst en dat vervolgens downloaden in Excel of CSV formaat. De download bevat een groot aantal velden uit de catalogus.

Wat voor statistieken krijg ik met een betaald abonnement?


Je krijgt statistieken over de behaalde omzet, bestellingen, gemiddelde orderwaarde, grootste klanten.
Hierbij kun je een selectie maken per rubriek of alle rubrieken. Ook kun je de periode aangeven: Dag, week, maand of jaar.

Kunnen er met een betaald abonnement ook dure items worden aangeboden?


Tijdens de verzelfstandiging van LastDodo is afgesproken dat de verkoopprijs van een item of combi-aanbieding, voorlopig maximaal € 75,- mag bedragen.
Per 1 januari 2024, afhankelijk van het abonnement wat je hebt, kun je eventueel een aantal items te koop aanbieden met een prijs tussen 75 - 250 euro.
Kijk op de abonnementenpagina hoeveel items je tegelijkertijd te koop mag aanbieden met een prijs tussen 75 - 250 euro. 

Hoe kan ik mijn abonnement stoppen of verlagen?


Een maandabonnement kun je iedere maand stoppen. Bij een jaarabonnement kan dat jaarlijks. Je stopt een betaald abonnement door op de abonnementen pagina te kiezen voor het gratis Collector abonnement. 
Je kunt een abonnement ook verlagen, maar dat gaat pas in nadat de periode waarvoor je had betaald, is afgelopen. Er wordt geen geld terug betaald.

DAC7

Wat is DAC7?


DAC7 is een Europese belastingwetgeving die vereist dat alle online platformen informatie over de verkopen van gebruikers rapporteren aan de lokale belastingautoriteiten. Omdat LastDodo in Nederland is gevestigd, rapporteren we aan de Nederlandse belastingdienst. 

Wat betekent DAC7 voor mij als verkoper?


Wij zijn, conform de DAC7 EU-wetgeving, verplicht om bepaalde gegevens van verkopers aan de Nederlandse belastingdienst te verstrekken, als deze verkopers in een kalenderjaar voor meer dan 2.000 euro verkopen of 30 verkopen of meer hebben gedaan. Deze gegevens worden alleen gebruikt om te voldoen aan deze wettelijke verplichting en worden niet voor andere doeleinden gebruikt.



Dit betekent niet dat uw inkomsten belast zijn want dat is geheel afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Het uitgangspunt daarbij is vooral of u items bewust hebt ingekocht met als doel om winst te maken. In dat geval dient u deze winst (dus niet de omzet) op te geven aan de belastingdienst. Wanneer u een eigen verzameling hebt, dan zult u daar bij verkoop waarschijnlijk minder geld voor krijgen dan u er zelf voor betaald hebt. Dan maakt u dus geen winst en dan hoeft u dit ook niet op te geven. 



Belangrijk is om zich te realiseren dat er door DAC7 aan de belastingregels zelf niets is veranderd. Als u geen belasting hoefde te betalen dan hoeft dat dus nog steeds niets. 

Welke gegevens moet ik opgeven?


Als u voldoet aan de criteria voor DAC7, sturen we u een e-mail met het verzoek om de verplichte gegevens in te vullen in het online DAC7 formulier. 



Sommige gegevens heeft u ons al eerder verstrekt en deze zijn dan ook alvast ingevuld. Volg de aanwijzingen om de ontbrekende DAC7-informatie toe te voegen.



Alle benodigde informatie voor DAC7 omvat:



Particuliere verkopers:

Voor- en achternaam

Woonadres

Geboortedatum



Professionele verkopers:

Bedrijfsnaam

Bedrijfsadres

BTW-nummer

Bedrijfsregistratienummer (dit verschilt per land)



Alle verkopers:

Bankrekeningnummer

Fiscaal identificatienummer (dit verschilt per land)

Inkomsten uit verkopen (dit houden wij automatisch voor u bij)

Aantal bestellingen (dit houden wij automatisch voor u bij) 

Wat gebeurt er als ik het DAC7-formulier niet invul?


Als u het formulier na ons verzoek om het in te vullen en na een herinnering niet invult, dan zijn we helaas verplicht om uw shop te sluiten en/of de toegang tot LastDodo (deels) te beperken.

Staat het antwoord er niet bij?

Stel je vraag op het forum of kijk op onze contact pagina.

We streven er naar om je mail binnen 48 uur te beantwoorden. Bekijk ondertussen onze veelgestelde vragen