Forum (103268 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Overige series > Jommeke herdrukken of eerste druk

40 berichten

lordernie 842 berichten

Volgens sommigen zogenaamde experts zijn o.a. veel zwarte drukken herdrukken maar eigenaardig genoeg klopt dit niet met het aantal titels op de backcover.
Bij iedere herdruk van jommeke zijn de titels aangepast met de laatst verschenen albums. Dit is echter niet zo met bepaalde zwarte drukken.

Moeten we dan aan nemen dat die zwarte drukken fascimile uitgaven zijn. Volgens mijn mening zijn het gewoon eerste drukken die in een andere drukkerij werden gedrukt. Gebeurde regelmatig bij Jommekes, dat die wegens grote oplage  in verschillende drukkerijen werden gedrukt (zelfs in Italië)

BIjkomend probleem bij geheime opdracht, iemand heeft van alle eerste drukken om de een of andere reden er herdrukken van gemaakt. Kan iemand dan de EERSTE druk in de catalogus zetten???? Nu is de enige eerste druk de Duitse versie

Collectioneur Community Manager 1,139 berichten

BIjkomend probleem bij geheime opdracht, iemand heeft van alle eerste drukken om de een of andere reden er herdrukken van gemaakt. Kan iemand dan de EERSTE druk in de catalogus zetten???? Nu is de enige eerste druk de Duitse versie

CW-nummer 23675 is toch de eerste druk van Geheime opdracht, deze staat er vanaf het begin van de catalogus in.

lordernie 842 berichten

Sorry, er was iets fout gelopen met mijn zoekopdracht ?? 

Maar specifiek voor dit album =

3 herdrukken van 1971 waar het laatste album kinderen baas (26) is.

Waarom werden de nummers 27, 28 enz niet vermeld??

Dit zouden dus fascimile uitgaven zijn!!

3 herdrukken van 1971 waar het laatste album kinderen baas (26) is.

Waarom werden de nummers 27, 28 enz niet vermeld??

Geen idee, maar er zijn vast verzamelaars die dit waarschijnlijk wel weten.

Coopertje 10 berichten

Inderdaad iemand goed bezig de jommekes afdeling om zeep te helpen. Zoals hierboven aangehaald met Geheime opdracht. Ongeloofelijk ook dat diezelfde persoon uitgaven bijcreëert omdat er een sticker van 20 fr. op het album kleeft, een prijsticker maakt toch geen ander album!? Ongelofelijk

Ongeloofelijk ook dat diezelfde persoon uitgaven bijcreëert omdat er een sticker van 20 fr. op het album kleeft, een prijsticker maakt toch geen ander album

Een prijssticker zorgt niet voor een nieuw album/item in de catalogus.
Gaarne bij de betreffe albums de titel veranderen in: "Doublure van xxxxxxx".
Voor xxxxxxxx s.v.p. het betreffende cw-nummer invullen.

Zwendel 1,582 berichten

Geen idee over welke Jommeke strips het gaat. Maar let wel op dat er op vele originele ‘Vlaamse’ Jommekes albums de prijs in bfr stond. Dat waren geen stickers.

Geen idee over welke Jommeke strips het gaat. Maar let wel op dat er op vele originele ‘Vlaamse’ Jommekes albums de prijs in bfr stond. Dat waren geen stickers.

Klopt, maar op sommige exemplaren is die prijs "overgestickerd" met een andere prijs, bijvoorbeeld van 15F naar 20F. Zie bijvoorbeeld 6541525, album lijkt toch op de eerste druk.

DisneyMeentwijc Catalogus beheerder 2,537 berichten

Maar een overgestickerd exemplaar is volgens mij wel degelijk een ander exemplaar!

Het geeft een bepaalde tijdsperiode aan waarin dat gedaan werd en dus is het album erg herkenbaar. Geen enkele verzamelaar zal, denk ik, die stickers verwijderen. 

Dat is wel iets anders dan een aanbiedingssticker, waarbij de prijs tijdelijk verlaagd wordt, in mijn ogen. De sticker moet dan wel vanuit de drukker of uitgever gekomen zijn, want dan is het een correctie omdat er een foutje in de print zat (in dat geval de prijs).

Het voorbeeld is inderdaad echt een eigen item in de Catalogus.

Morits 2,974 berichten

Nee, is jaren geleden al afgestemd, zie Illustrated Classics

Arco Catalogus manager 9,978 berichten

We plaatsen zo'n overstickerd omslag dan als afbeelding 3 als daar plek is, en zetten het ook bij Bijzonderheden.

Zwendel 1,582 berichten

Klopt, maar op sommige exemplaren is die prijs "overgestickerd" met een andere prijs, bijvoorbeeld van 15F naar 20F. Zie bijvoorbeeld 6541525, album lijkt toch op de eerste druk.

Ja maar is het een sticker of een opdruk? Ik kan het niet uit de scan opmaken.

Ja maar is het een sticker of een opdruk? Ik kan het niet uit de scan opmaken.

Achterplat vermeld ook 15F. Tevens is het lettertype anders dan bij de gedrukte prijzen op andere Jommekes uit die periode. Hopelijk zijn er deskundigen van Jommeke die hier naar willen kijken, de invoerder heeft diverse wijzigingen in de catalogus aangebracht die waarschijnlijk onterecht zijn.

Boekenmagazijn 3,290 berichten

De witte cirkel is groter dan de oorspronkelijke versie. Aangezien er niet met witte inkt wordt gedrukt (wit is de kleur van onbedrukt papier) moet dit een sticker zijn.

Het is overigens een doublure van de tweede druk (bruin), niet de eerste (bruin en zwart).

Desjeng 5 berichten

Wellicht al benoemd, maar vind het niet zo 123

Kan iemand mij zeggen hoe ik in deze strips het jaartal vind en of het 1e druk is?

alvast bedankt

@Desjeng

Via de zoekfunctie kun je alles vinden wat je maar zoekt.
Maar alle Jommeke strips vind je hier.

Alle Piet Pienter en Bert Bibber vind je hier.

Meestal staat in de stripboeken het jaar van copyright, maar dat zegt niets over het echte jaar van uitgave.
Kijk vooral goed naar de voorkant, achterkant en eventuele bijzonderheden die zijn vermeld bij een item.

Desjeng 5 berichten

Dank @Collectioneur,

Ik heb er 4 waar onderaan geen druk staat, betekend dat ze niet oud zijn?

Onderaan "waar" staat geen druk? Op het boek of bij het item in de catalogus?
Bij (bijna) elk item in de stripcatalogus staat een jaartal.

lordernie 842 berichten

Ben een beetje bezig bij de jommekes en bij veel uitgaven staat o.a. 

Albums met zwarte druk zijn latere drukken. Pas vanaf album 81 is de uitgeverij met zwarte inkt beginnen uitgeven. 

bijna altijd gewijzigd door sprietatoom. En als je naar zijn facts gaat zie je 68 verbeteringen staan waarschijnlijk allemaal Jommekes!

Album 81 is van 1977 maar bvb 776063 is van 1973 in zwarte druk, dus is mijn vraag :

mag de opmerking zwarte drukken zijn herdrukken overal verwijderd worden??

JozefK 1,740 berichten

mag de opmerking zwarte drukken zijn herdrukken overal verwijderd worden??

Niet te snel verwijderen.

Elk album van Jommeke met een nummer onder de 81, met alleen zwarte druk, is niet de eerste druk. Dus is inderdaad een herdruk.

Wat dus niet wil zeggen dat elk album onder de 81, met niet enkel zwarte pagina's, een eerste druk is.

Want dat is natuurlijk maar één van de voorwaarden. Er dient ook nog rekening gehouden te worden met wat er op de achterkant staat, hoe het nummer is weergegeven (witte cirkel of niet), hoe Jommeke op de titelpagina staat (met Flip of zonder, leunend met één of twee ellebogen, ...), hoe en waar het drukkersimprint staat en niet te vergeten welke kleur de bedrukte pagina's dan wel moeten hebben (bruin, bruin-zwart, ...).

De bewering is dus zeker niet fout, misschien niet helemaal volledig, maar niet fout.

JozefK 1,740 berichten

Album 81 is van 1977 maar bvb 776063 is van 1973 in zwarte druk

Nr 43 is onder nr 81 en zwarte druk, dus geen eerste druk. Is dus een herdruk.

Er wordt nergens beweerd dat er geen zwarte drukken bestaan, lager als nummer 81. Er wordt alleen gesteld dat het geen eerste druk is.

Dit album bevestigd dus die regel.

Boekenmagazijn 3,290 berichten

Er staat:

Pas vanaf album 81 is de uitgeverij met zwarte inkt beginnen uitgeven.

Dat impliceert wel degelijk dat er geen zwart gedrukte albums (eerste druk of herdruk) verschenen vóór 1977.

De correcte vuistregel zou (denk ik) moeten luiden:

Pas vanaf album 81 (1977) is de uitgeverij alle albums met zwarte inkt beginnen uitgeven.

Dit lijkt me trouwens informatie die beter tot zijn recht komt op een achtergrondpagina dan bij Bijzonderheden. Er zijn ook maar 17 albums waar deze tekst bij staat.

JozefK 1,740 berichten

Pas vanaf album 81 (1977) is de uitgeverij alle albums met zwarte inkt beginnen uitgeven.

Neen. Vanaf dan hebben de eerste drukken zwarte inkt. Het gaat niet over de herdrukken maar om de herkenning van de eerste drukken.

stripspeldjes Catalogus beheerder 1,393 berichten

Zijn er dan vanaf 1977 nog albums (herdrukken) verschenen die in bruin gedrukt zijn?

JozefK 1,740 berichten

Daar spreek ik me niet over uit. Ik heb ze namelijk niet allemaal bekeken, en waarschijnlijk niemand.

Dit is ook allemaal aardig naast de kwestie.

Bij de albums waar dit vermeld staat, is het om duidelijk te maken wat een eerste druk is, niet om een uitspraak te doen over hoe de herdrukken er moeten uitzien.

Aangezien er bruin, bruin/zwarte, oranje steunkleur en afwisselend zwart/oranje steunkleur bestaat, is er vanalles mogelijk. Maar NIET bij de eerste druk, dat is bekend en duidelijk. En dat is ook het enige waar (misschien niet helemaal duidelijk) naar gewezen wordt.

Arco Catalogus manager 9,978 berichten

Toch is het beter om dat in een achtergrondpagina uit te leggen en niet bij een selectie van 17 albums. Dat vervuilt de lijstweergave enorm.

JozefK 1,740 berichten

Dat vervuilt de lijstweergave enorm.

Dat snap ik niet helemaal, dat is toch maar een beperkt aantal regels?

niet bij een selectie van 17 albums. 

Dus bij alle 81 albums toepassen is ook een optie?

Bij elke S & W album staat bijvoorbeeld:

Info backcover: Suske en Wiske.
• Laatste albumtitel: 9 Lambiorix
• De stierentemmer 10 (in voorbereiding).

Info backcover: De familie Snoek.
• Laatste albumtitel: 6 Snoek ten aanval (Standaard uitgaven - 1e reeks).

Mij lijkt dat geen vervuiling maar nuttige info. Als je die ergens ver weg steekt, kunnen mensen zich sneller vergissen.

Maar van mij mag je alles weghalen hoor, ik heb het er niet neergezet. Maar het lijkt mij toch geen overbodige info. Bij de eerste 40 albums moet je aardig opletten door de vele herdrukken. Op elke beurs worden er albums als eerste druk aangeboden, die het niet zijn. En dat is door kenners die elke dag met hun neus tussen de boeken zitten. Als de catalogus voor iedereen is, lijkt mij een gemakkelijk na te kijken voorwaarde toch niet overbodig.

Een overzichtspagina maken waar van elk album alle kenmerken in staan lijkt mij pas onoverzichtelijk. De uitleg voor alle albums zou samen danig lang worden.  Naar mijn gevoel vermeld je bij de eerste druk gewoon duidelijk aan welke kenmerken het album moet voldoen.

Ik heb bij album 12 wat aanpassingen gedaan om aan te geven hoe lang de lijst zou worden als je alles bij elkaar zou willen zetten. Als dit vervuiling is, dan zal het wel gewist worden. Anders wil ik wel verder aanpassen. In alle herdrukken bestaan dus albums die maar in één detail schelen van de eerste druk. Bijvoorbeeld een identieke druk met enkel de albumnummer erbij gedrukt. Heel klein in een hoekje, maar wel geen eerste druk. Identiek album, maar met glanzende kaft, geen eerste druk, ...

JozefK 1,740 berichten

Rik was ook al op die manier bezig, zie ik hier.

rikMooren Moderator 1,582 berichten

Dat snap ik niet helemaal, dat is toch maar een beperkt aantal regels?

Het gaat om de aard van de info, niet om het aantal regels.

Als de informatie alleen voor een specifiek exemplaar uit een range relevant is plaats je dit bij bijzonderheden. Dit gaat bv over het laatste album dat op een backcover staat zoals bij Sus en Wis. Het doel van het veld bijzonderheden is om bij te dragen aan de identificatie van het specifieke album.

Als de informatie generiek is en dus voor een hele reeks geldt dan plaats je die bij achtergrondinformatie.

In die zin hoort alle informatie over de herkenning van een eerste druk Jommeke, inclusief die van mij uit 2015, thuis op de achtergrondpagina.

JozefK 1,740 berichten

Het doel van het veld bijzonderheden is om bij te dragen aan de identificatie van het specifieke album.

Als de informatie generiek is en dus voor een hele reeks geldt dan plaats je die bij achtergrondinformatie.

Dat begrijp ik wel, maar er is niet één regel voor de hele reeks. Sommige regels komen terug bij bepaalde albums, maar niet voor allemaal.

Nu, mij stoort die info daar niet. Ik vind het we duidelijk. Maar als het er niet hoort, zal het wel verdwijnen.

Reageer op onderwerp