Ik heb een vraag waar ik negens antwoord van kan vinden en dat is: waarom heeft Willy van der steen in 1945 gekozen voor de kleur oranje voor de Suske en Wiske albums. Waar de kleur tipjes Nederlands is of heeft de uitgever het bepaald alvast bedankt voor uw reactie
I have a question of which I can find no answer and that is: why did Willy van der steen choose the color orange for the Suske en Wiske albums in 1945. Where the color tips are Dutch or has the publisher determined it, thanks in advance for your response
- Catalogue administrator
- 1,909 messages
- November 24, 2019 10:27
Dat heeft hij niet (of toch niet in 1945).
In 1944 was er van een kleur zelfs nog geen sprake:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20130122_00442781
In 1946 kiest hij voor een rode kleur. Dit voor enkel de Vlaamse markt.
Dat houden ze zo'n 12 jaar aan.
In 1953 onstaat de eerste Hollandse reeks, nog steeds met rode kaft.
In 1959 wordt de stijl aangepast onder invloed van de sfeer van expo '58. Hier wordt de kleur meer oranje dan rood, ook in de apart lopende Hollandse reeks.
De Hollandse reeks liep dus al met rode kaft voor hij ooit oranje werd. Ondanks een gescheiden lopende Vlaamse reeks ging de kleur ook over van rood naar oranje.
Dus concluderen dat de kleur enkel was om de Nederlandse markt aan te spreken lijkt mij niet juist.
In de biografie van Peter Van Hooydonck lezen we op pagina 211: "(Antoon) Sap was veel eigentijdser en paste de look van de albums aan de moderne eisen aan." Dus de invloed kwam wel vanuit de uitgever, maar ik denk dat Vandersteen niet zomaar alles liet beslissen zonder er zelf iets over te zeggen te hebben. Verder werd er toen ook het drukproces veranderd en de steunkleur toegevoegd.
Van Hooydonck spreekt in datzelfde naslagwerk ook altijd over de "rode" albums, ondanks de "oranje" kleur. In dat opzicht is het dus niet oranje maar gewoon een lichtere tint rood.
PS als ik juist ben, was Van Hooydonck ook de koper van de cover van Rikki en Pukki.
He has not (or at least not in 1945).
In 1944 there was not even a color:
https://www.standard.be/cnt/dmf20130122_00442781
In 1946 he chooses a red color. This for the Flemish market only.
They keep that up for about 12 years.
In 1953 the first Dutch series was created, still with a red cover.
In 1959 the style is adapted under the influence of the atmosphere of Expo '58. Here the color becomes more orange than red, also in the separately running Dutch series .
The Dutch series was therefore already with a red cover before it ever turned orange. Despite a separate running Flemish series, the color also changed from red to orange.
So to conclude that the color was only to appeal to the Dutch market does not seem right to me.
In the biography of Peter Van Hooydonck we read on page 211: "(Antoon) Sap was much more contemporary and adapted the look of the albums to modern requirements." So the influence did come from the publisher, but I think Vandersteen didn't just let everything be decided without having something to say about it himself. Furthermore, the printing process was also changed and the spot color was added.
Van Hooydonck also always refers to the "red" albums in the same reference book, despite the "orange" colour. In that respect it is not orange but just a lighter shade of red.
PS if I'm correct, Van Hooydonck was also the buyer of the cover of Rikki and Pukki.