- 120 messages
- January 26, 2015 01:20
Dit is al aangekaart geweest, maar ik begin er stilaan mijn buik van vol te hebben.
Op een nandere website waar ik voordien actief was had ik 100% pos. feedbach met ongeveer 2.500 feedbacks op 10 jaar tijd, uit alle delen van de wereld.
Op Catawiki waar ik sinds 2011 actief ben ging het aanvankelijk ook goed, maar de laatste tijd zijn de kopers meestal geen echte leden, Ze hebben de oprichting niet meegemaakt, ze hebben geen (zichtbare) verzameling, en zeker geen shop, hebben geen voeling met de werking van aankopen op internet en meestal minder dan 10 feedbacks. Trouwens, geen enkele koper kijkt nog naar de feedback van de verkoper, behalve als die 97% of minder bedraagt. Ook leest geen enkele koper nog de verzendingsvoorwaarden die de Shop aanbiedt. Zo heb ik de laatste 2 weken reeds 2 neutrale gekregen; Eén door een Nederlander die de verzendingskosten naar België voor 1 boekje te duur vond, en gelijk heeft ie maar laat mij dan gewoon de verkoop annuleren. Ik ben niet aansprakelijk voor de Post.
Vandaag weer een neutrale van een kleine koper die vandaag via Catawiki een verzoek kreeg om feedback te geven, maar de strip nog niet zou ontvagen hebben.(verzonden op 20/01, de dag dat ik de betaling binnenkreeg). Dit is mogelijk, maar niks communicatie, gewoon een neutrale.
Ondertussen zit ik nog beleefd te wachten op 2 betalingen van half decembe die beloven te betalen, maar druk druk druk. En daarna nog bang afwachten of je wel een positive feedback krijgt... Ik vind dit niet meer ernstig, en als verkoper ben je een slaafje die maar moet knikken.
Ik vraag mij trouwens af als je een object verkoopt van méér dan 75 EUR, dus met inbreng commisieloon, en de koper betaalt niet, wat er dan gebeurt . Ben je dat tegoed van je commissieloon kwijt?
This has already been mentioned, but I am starting to get fed up with it.
On another website where I was previously active I had 100% pos. feedbach with approximately 2,500 feedbacks over 10 years, from all parts of the world.
On Catawiki, where I have been active since 2011, things went well initially, but lately the buyers are usually not real members, they have not experienced the establishment, they do not have a (visible) collection, and certainly no shop, have no feeling for the way purchases on the internet work and usually less than 10 feedbacks. Besides, no buyer looks at the seller's feedback any more, unless it is 97% or less. Also, no buyer reads the shipping conditions that the Shop offers. For example, I have already received 2 neutrals in the last 2 weeks; One by a Dutchman who found the shipping costs to Belgium for 1 booklet too expensive, and he is right, but just let me cancel the sale. I am not liable for the Post.
Today another neutral from a small buyer who today received a request via Catawiki to provide feedback, but would not have received the comic yet. (Sent on 20/01 , the day I received the payment). This is possible, but nothing communication, just a neutral one.
In the meantime I am still politely waiting for 2 payments from mid-December that promise to pay, but very busy. And after that still anxiously waiting to see if you will get positive feedback ... I no longer think this is serious, and as a seller you are a slave who just has to nod.
By the way, I wonder if you sell an object of more than 75 EUR, so with input commission, and the buyer does not pay, what happens then. Have you lost that credit from your commission?
Wij sluiten ons aan bij Jodieke!
We join Jodieke!
- 326 messages
- January 27, 2015 09:35
- 124 messages
- January 27, 2015 12:56
Dit probleem met feedback is vaker naar voren gebracht, maar zodra je een serieuze vraag op het forum zet verzandt dit direct al na 3 reacties.
Een feedbacksysteem moet een aanvulling zijn van je shop en een graadmeter, naar mijn gevoel is dat doel niet bereikt.
Bij Catawiki hoeven we niet het voorbeeld van Ebay helemaal te kopieëren, maar we kunnen er wel iets van leren.
Ebay probeert te voorkomen dat het als wapen gebruikt wordt. Het is een tweerichtingssysteem, maar de verkoper kan geen negatieve feedback geven als de koper normaal betaald heeft en klachten heeft over levering of kwaliteit..
Als een koper neutraal of negatief feedback wil geven, dan moet hij dat ook motiveren naar Ebay toe en daar wordt wel degelijk naar gekeken of dat terecht is.
Negatieve feedback blijft maar een beperkte tijd geldig, dus niet als bij Catawiki tot in lengte van dagen.
Verkopers op Ebay kunnen wel degelijk kijken naar de score van de kopers en besluiten of ze wel of niet willen leveren. Nu vind ik niet dat iemand die geen lid is van Catawiki niet zou mogen kopen op Catawiki, misschien is het wel nuttig om als er grapjurken zijn die maar bestellen en nooit verder meer reageren, om die uit te kunnen sluiten, maar dat terzijde.
Bij Ebay wordt je als koper of verkoper er constant aan herinnerd om feedback te geven en in de praktijk zal de het percentage gegeven feedback ver boven de 90 % zijn.
Bij Catawiki weet ik dat niet precies, maar van de bijna 700 verkopen is mijn score ca 50 % en we kunnen veronderstellen dat iemand gauwer geneigd is om een negatieve of neutrale feedback te geven als er iets aan de hand is. Het percentage is dus dan extra nadelig
Er is voor een verkoper geen overzicht van wie hij welke feedback heeft gekregen en ook weinig mogelijkheid om daar zelf werk van te maken.
Een paar dagen nadat de verkoper de status van de order veranderd heeft in ‘verzonden’ krijgt de koper eenmalig automatisch een verzoek om feedback te geven, daarna nooit meer.
Neutrale feedback wordt nog wel eens gegeven om te informeren waar de zending blijft (Vooral uit het buitenland is het wel langer dan 3 dagen onderweg)
Verder is het mogelijk dat als een koper iets annuleert, de verkoper de orderstatus moet veranderen en dat de koper dan toch de kans krijgt om een verkeerde feedback te geven.
Als verkoper heb je hier geen enkele mogelijkheid om je hier tegen te verweren. Er is geen klachtencommissie of iets dergelijks.
Dit is al eerder opgeworpen en de reacties zijn dan zeer lauw of slaan nergens op en Catawiki reageert niet. Het feedback systeem heeft weinig waarde zoals het nu functioneert.
This problem with feedback has been brought up before, but as soon as you post a serious question on the forum, it immediately gets bogged down after 3 responses.
A feedback system should be an addition to your shop and an indicator, in my opinion that goal has not been achieved.
At Catawiki we don't have to completely copy the example of Ebay, but we can learn something from it.
Ebay is trying to prevent it from being used as a weapon. It's a two-way system, but the seller can't leave a negative feedback if the buyer paid normally and has any complaints about delivery or quality.
If a buyer wants to give neutral or negative feedback, he must also motivate this to Ebay and it will be examined whether this is justified.
Negative feedback is only valid for a limited time, so not as with Catawiki for the length of days.
Sellers on Ebay can indeed look at the score of the buyers and decide whether or not they want to deliver. Now I do not think that someone who is not a member of Catawiki should not be allowed to buy on Catawiki, perhaps it is useful if there are jokers who just order and never respond again, to be able to exclude them, but that aside.
At Ebay you as a buyer or seller are constantly reminded to give feedback and in practice the percentage of feedback given will be well above 90%.
At Catawiki I don't know exactly, but of the almost 700 sales my score is about 50% and we can assume that someone is more inclined to give negative or neutral feedback if something is wrong. The percentage is therefore extra disadvantageous
For a seller there is no overview of who has received which feedback and also little opportunity to work on it himself.
A few days after the seller has changed the status of the order to 'shipped', the buyer will automatically receive a one-time request for feedback, and then never again.
Neutral feedback is sometimes given to inquire where the shipment is (especially from abroad it takes longer than 3 days to arrive)
Furthermore, if a buyer cancels something, the seller may have to change the order status and the buyer will still have the chance to leave a wrong feedback.
As a seller you have no possibility to defend yourself against this. There is no complaints committee or anything like that.
This has been raised before and the responses are then very lukewarm or make no sense and Catawiki does not respond. The feedback system has little value as it functions now.
- 1,110 messages
- January 27, 2015 13:31
Elastokees@
Heel goed verwoordt de spijker op zijn kop
en bovendien krijg je als goede verkoper bij ebay extra bescherming bij het sterren systeem
hier wordt door ebay regelmatig naar gekeken en als daar een koper duidelijk niet terechten punten worden gegeven bij de sterren worden deze door ebay verwijdert en krijgt men hiervan bericht
dat zijn er maximal 5 sterren namelijk voor de tijd van versturen, het contact tussen koper en verkoper,de kosten van de verpakking en porto(bij Porto zit trouwens vaak een maximum als je overdrijft kun je het Item niet hoogladen), en is het artikel zo als het is beschreven.
Negatieve feedback blijft maar een beperkte tijd geldig, dus niet als bij Catawiki tot in lengte van dagen
de negative feedback blijft een jaar staan daarna wordt je feedback weer op 100% gezet de text blijft echter wel staan net zo als de rode punt maar is dan een Jaar oud dus eigenlijk niet meer echt relevant
Elastokees@
Very well put the nail on the head
and moreover you get as a good seller at ebay extra protection with the star system
this is regularly checked by ebay and if a buyer is clearly not awarded points with the stars, they will be removed by ebay and they will be notified.
there are a maximum of 5 stars, namely for the time of sending, the contact between buyer and seller, the costs of the packaging and postage (at Porto, by the way, there is often a maximum if you exaggerate you cannot load the Item), and it is article as described.
Negative feedback is only valid for a limited time, so not as with Catawiki until the length of days
the negative feedback remains for a year, after which your feedback is set to 100% again, the text remains, however, just like the red dot but is then a year old more really relevant
totaal mee eens Elastokees !
totally agree Elastokees!
- 120 messages
- January 27, 2015 14:26
Er zou al veel opgelost kunnen worden mocht het systeem bij Catawiki dusdanig zijn dat je als je neutrale of negatieve feedback wil geven, je verplicht bent (of dat er tenminste vermeld wordt bij de feedback) dat je eerst de verkoper dient te contacteren om het probleem uit te leggen.
Ik ben steeds bereid om tot een compromis te komen die voor beide partijen aanvaardbaar is, maar als je die kans niet krijgt...
Koper moet wel een motivatie in het kadertje typen, maar daar ben je niets mee.
A lot could be solved if the system at Catawiki is such that if you want to give neutral or negative feedback, you are obliged (or at least that it is stated in the feedback) that you must first contact the seller to explain the problem.
I am always willing to come to a compromise that is acceptable to both parties, but if you don't get that chance ...
Buyer must type a motivation in the box , but you are nothing with that.
ik heb nu helaas al een paar keer gemerkt dat catawiki bij problemen nogal nonchalant reageert en zelfs beweert dat het de verkoper zijn of haar probleem is. erg jammer.
Unfortunately, I have already noticed a few times that Catawiki reacts quite casually to problems and even claims that it is the seller's problem. very unfortunate.
- Catalogue manager
- 8,580 messages
- January 27, 2015 14:34
Geef a.u.b. even concreet aan waar je dit merkt, dan kan ik ernaar kijken.
Please indicate specifically where you notice this, so I can look at it.
Hallo Arco
Je hebt daar zelf op gereageert !
Ik geloof dat het niet concreet met dit onderwerp "de onmacht van de verkoper" heeft te maken, dus zal ik via een ander forum-onderwerp reageren.
Wil niet de reden zijn van afdwalen van het werkelijke probleem aangekaart door Jodieke
Hello Arco
You have responded to that yourself!
I do not believe that with this topic it has "the impotence of the seller" so I will respond through another forum thread.
Don't want to be the reason for straying from the real problem raised by Jodieke
Hierbij een reactie van een koper (relatieve kleine verzamelaar, noem het liever specialistisch...) mijn verzameling is niet zichtbaar, en om kopers geen echte leden te noemen zoals Jodieke dat doet gaat mij te ver. Ik ben een koper die wel kijkt naar de feedback en dan ook naar de antwoorden van de verkoper die hij of zij geeft op een neutrale of negatieve feedback...
Here is a reaction from a buyer (relatively small collector, prefer to call it specialist ...) my collection is not visible, and not to call buyers real members like Jodieke does is going too far for me. I am a buyer who does look at the feedback and then also the answers of the seller that he or she gives to a neutral or negative feedback ...
- 120 messages
- January 27, 2015 16:38
@Henk327
Niet globaliseren hé. Ik heb kopers (ook kleine) die wél problemen bespreken met een aangekocht object. Ik zie dat je toch al 3 jaar op Catawiki bent, dus ken je ook de geplogenheden. Met "geen echte leden" bedoel ik mensen die nog maar pas lid zijn, of die effectief nog geen lid zijn. Dan krijg je de boodschap "emand die nog geen lid is van Catawiki" of zo.
@Henk327
Don't globalize, huh. I have buyers (including small ones) who do discuss problems with a purchased object. I see you've been on Catawiki for 3 years anyway, so you also know the customs. By "no real members" I mean people who are new members, or who are actually not members yet. Then you get the message "emand who is not yet a member of Catawiki" or something.
- 120 messages
- January 27, 2015 16:38
@Henk327
Je reactie verandert wel niets aan het probleem dat ik aankaart, nl de onmacht van de verkoper.
@Henk327
Your reaction does not change the problem I raise, namely the impotence of the seller.
- 1,193 messages
- January 27, 2015 17:11
er zitten echt knuppels tussen qa kopers meestal lezen ze gewoon slecht of zijn laks met terug mailen maar de meesten betalen wel netjes
feedback geeft ca 2/3e vind ik prima
mag meer wezen
There are really bats among qa buyers, usually they just read badly or are lax with emailing back, but most of them pay nicely
feedback gives about 2/3 I think is fine
may be more
- Catalogue manager
- 8,580 messages
- January 27, 2015 17:14
Knuppels heb je overal, ook bij verkopers.
You have batons everywhere, including at sellers.
- 1,193 messages
- January 27, 2015 17:18
klopt helemaal arco daarom bestel ik vaak bij dezelfe
is completely correct arco therefore I often order from the same
- 2,571 messages
- January 27, 2015 19:23
Ik vind het maar sterk overdreven dit allemaal, om een feedback te vragen aan de koper.
dat doe je toch niet, ik krijg 90% procent feedbacks over mijn verkopen, en die zijn gewoon positief zonder dat vragen, en als ik er een paar niet krijg, dan is dit meestal omdat ze het misschien niet kunnen geven omdat CW het soms blokkeerd een paar dagen of mensen weten het niet of willen dat gewoon niet.
Eveneens maak ik me niet druk indien er niet afgerekend wordt, ik laat alles gewoon staan of ingepakt tot zeker 2 maanden.
ook blijf ik altijd vriendelijk als verkoper in me mails, klant is koning toch.
en eerlijkheid is een must, geen rotzooi verkopen.
dan lacht het leven en je klanten tegemoed, en vooral niet lopen klagen over Duimpjes.
het is te onbelangrijk om je daar druk over te maken. wees zelf positief in je leven, en alles komt naar je toe en de deuren gaan open.
I think it's very exaggerated all this, to ask for a feedback from the buyer.
You don't, I get 90% percent feedback on my sales, and they are just positive without ask that, and if I don't get some, it's usually because they might not be able to provide it because CW sometimes blocks it for a few days or people don't know or just don't want to.
Likewise I don't worry if there is no payment, I just leave everything or pack it up for at least 2 months.
I also always remain friendly as a seller in my emails, customer is king anyway.
And honesty is a must, don't sell rubbish.
Then life and your customers will smile, and especially not complain about Thumbs up.
it is too unimportant to worry about that. be positive in your life, and everything will come to you and the doors will open.
- 326 messages
- January 27, 2015 20:57
Ik zie een zeer goede verkoper, gezien de vele uitgesproken positieve feedback, die gefrustreerd is door 2 in zijn optiek onverdiende neutralen.
wellicht begrijpelijk doch alleszins onbelangrijk. Juist door de mi agressieve respons op de feedback gaan ze zwaar wegen.
I see a very good seller, given the many outspoken positive feedback, who is frustrated by 2 in his view undeserved neutrals.
Perhaps understandable but completely unimportant. It is precisely because of the aggressive response to the feedback that they weigh heavily.
- 4,320 messages
- January 28, 2015 10:59
De reacties van Jodieke schetsen inderdaad het beeld van een verkoopster die bij de minste kritiek door het lint gaat. Hoewel ik de frustratie in principe wel kan begrijpen, zou ik dan toch liever kiezen voor een verkoper die daar iets relaxter mee omgaat.
Jodieke's reactions do indeed paint the image of a saleswoman who goes wild at the slightest criticism. Although I can understand the frustration in principle, I would rather choose a seller who is a bit more relaxed about it.
- 1,907 messages
- January 28, 2015 11:10
Ik heb ergens in 2014 wat series gecompleteerd en dus gekocht en van de tientallen bestellingen waren er te veel niet goed. Omschreven kwaliteit niet en ook vaak de slechte manier van verpakken. Ik heb slechts 1 negatieve feedback gegeven ( verkoper die een onschuldige postbode de schuld gaf) en ook geen items teruggestuurd of korting gevraagd, wel terechte notities in de feedback geplaatst na mailwisseling met verkopers. De noodzaak van het systeem op zich wordt dan toch wel duidelijk.
Bij verkopen heb ik geconstateerd dat er heel weinig kopers zijn die misbruik maken van het feedback gebeuren, maar met Jodieke eens dat een enkeling je shop kan verstoren. Catawiki heeft in die gevallen dat het duidelijk was dat er sprake was van misbruik en kleinerende teksten in 2 feedbacks geassisteerd. Ik zie soms wat kopers met een gegeven feedback historie met ontelbare negatieve en neutrale feedbacks en positieve met teksten dat verkoper niet bereid of wel bereid was achteraf een extra korting te geven. Als je dan als regelmatige koper telkens wordt teleurgesteld, waarom koop je dan nog op Catawiki ??? Het oogt dan als een spel om op elke zending kritiek te gaan geven met dat dreigende feedback gebeuren in het achterhoofd en euro s zo terug te krijgen ?
Geen enkel systeem kan moedwil voorkomen helaas. Kopers kijken bij mijn feedback historie, bij bestellingen kijk ik inmiddels ook maar naar gegeven feedback. Kom ik duidelijke agressie tegen dan heb ik het recht geen zaken te doen. Immers in mijn winkel omschrijving heb ik gezet "op een gezellige manier verkopen" .
Wellicht kan Catawiki nog iets aan verbetering aanbrengen in het feedbacksysteem, ik zou zelf niet weten hoe .
I completed some series sometime in 2014, so I bought and of the dozens of orders, too many were not right. Quality not described and often the poor way of packaging. I only gave 1 negative feedback (seller blaming an innocent mailman) and did not return items or ask for a discount, but did post proper notes in the feedback after email exchange with sellers. The necessity of the system itself becomes clear.
When selling, I have found that there are very few buyers who abuse the feedback that happens, but Jodieke agrees that a few can disrupt your shop . In those cases where it was clear that there was abuse and disparaging texts, Catawiki assisted in 2 feedbacks. Sometimes I see some buyers with a given feedback history with countless negative and neutral feedbacks and positive ones with texts that the seller was not willing or willing to give an extra discount afterwards. If you are always disappointed as a regular buyer, why are you still buying on Catawiki ??? It then looks like a game to criticize every shipment with the impending feedback happening in the back of your mind and get euros back in no time?
Unfortunately, no system can prevent it. Buyers look at my feedback history, with orders I now also look at feedback given. If I encounter clear aggression, I have the right not to do business. After all, in my shop description I have put "selling in a pleasant way".
Perhaps Catawiki can improve the feedback system, I would not know how.
- 124 messages
- January 28, 2015 11:50
Deze discussie gaat niet alleen over negatieve feedback, maar er zijn een paar tekortkomingen in het systeem.
Dat er alleen door kopers feedback gegeven kan worden, daar kan ik best mee leven, hoewel het nuttig zou kunnen zijn om als verkoper ook een mogelijkheid te hebben.
Het moet ook niet verplicht gesteld worden om feedback te geven, want dat werkt averechts.
Het moet echter wel zo zijn dat bij negatieve feedback er een mogelijkheid moet zijn dat een derde partij (Catawiki) als een arbiter op kan treden als de verkoper aan kan tonen dat dit ten onrechte is. En het mag nooit zo zijn dat een koper die om wat voor reden dan ook zelf de bestelling kan annuleren en dan negatieve feedback kan geven.
Iemand die negatieve of neutrale feedback heeft gegeven is ook zelden bereid om dit in de gestelde periode te wijzigen, ongeacht de verdediging van de verkoper.
De meeste verkopers zullen er van alles aan doen om de klachten van de koper op te lossen door vervanging, korting of terugbetaling, maar soms werkt zelfs dat niet.
Natuurlijk wordt het niet vaak verkeerd gebruikt, maar er is door de verkoper zeer weinig aan te doen als het wel gebeurt en er nergens iets waar hij aan kan kloppen.
Het probleem van een verkoper kan zijn dat hij het gevoel heeft alleen te staan en nergens serieus genomen wordt.
Op het forum zijn er altijd reacties dat het wel meevalt, maar daar gaat het niet om, het systeem is niet compleet, er moet een meldpunt zijn die onafhankelijk alle partijen kan horen.
This discussion is not all about negative feedback, but there are a few flaws in the system.
The fact that feedback can only be given by buyers is something I can tolerate, although it would be helpful could be to also have an opportunity as a seller.
It should also not be mandatory to give feedback, because that is counterproductive.
However, it must be the case that with negative feedback there must be a possibility that a third party (Catawiki) can act as an arbitrator if the seller can demonstrate that this is incorrect. And it should never be the case that a buyer who for whatever reason can cancel the order and then give negative feedback.
Someone that has provided negative or neutral feedback is also rarely willing to change it in the allotted period, regardless of the seller's defense.
Most sellers will make every effort to resolve the buyer's complaints. by replacement, discount or refund, but sometimes even that doesn't work.
Of course, it is not often misused, but there is very little that can be done by the seller when it does and nothing is left anywhere where he can knock on.
The problem of a seller can be that he feels alone and is not taken seriously anywhere.
There are always comments on the forum that it it is not too bad, but that is not the point, the system is not complete, there must be a reporting point that can independently hear all parties.
- 120 messages
- January 28, 2015 12:40
Mijn bewoordingen waren inderdaad overdreven - waarvoor mijn excuses- , maar dat komt vooral door mijn ziekte.
Wat ik eigenlijk bedoel wordt hierboven mooi verwoord door "elastokees"
My wording was indeed exaggerated - for which I apologize - but that is mainly due to my illness.
What I actually mean is nicely worded above by "elastokees"
- Catalogue manager
- 8,580 messages
- January 28, 2015 13:12
Als de suggestie er nog niet tussenstaat, voer hem dan a.u.b. hier in...
If the suggestion is not listed yet, please enter here ...
- 124 messages
- January 28, 2015 21:31
Het is ingevoerd en nu maar wachten op de stemmers
It has been introduced and now we just have to wait for the voters